دانشمندان به واکسن جهانی آنفلوآنزا نزدیک می شوند

به گزارش وبلاگ سارا، پژوهشگران پیشرفت در مسیر ساخت یک واکسن جهانی آنفلوانزا را گزارش می کنند- واکسنی که می تواند با همه سویه های این ویروس مبارزه کند و برای مبارزه با پاندمی ها یا عالمگیری های آینده آنفلوانزا سلاحی را در اختیار انسان ها قرار دهد.

دانشمندان به واکسن جهانی آنفلوآنزا نزدیک می شوند

به گزارش وبلاگ سارا به نقل از هلث دی دانشمندان آمریکایی در یک کارآزمایی بالینی اولیه نشان دادند که واکسن تجربی آنفلوانزای آنها می تواند دستگاه ایمنی دریافت نمایندگان واکسن را به فراوری آنتی بادی ها یا پادتن های با واکنش متقاطع برانگیزد. این واکنش آنتی بادی هایی را بر ضد بسیار از سویه های آنفلوانزای نوع A ایجاد می نماید - که یکی از دو گروه عمده این ویروس است.

کارشناسان این یافته های را امیدوارنماینده می دانند، از این لحاظ که این واکسن دقیقا آنچه را در مرحله اولیه آزمایش انتظار می رفت، انجام داده است.

اما هنوز نشان داده نشده است که این واکسن که بوسیله پژوهشگران مرکز پژوهش واکسن در موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا ساخته شده است، واقعا باعث حفاظت افراد در برابر آنفلوانزا می گردد. کارشناسان می گویند حدود پنج تا 10 سال دیگر طول می کشد تا در صورت خوب پیش رفتن کارها این واکسن برای استفاده از در دنیای واقعی آماده می گردد.

در حال حاضر، واکسن های در دسترس آنفلوانزا بدن را بر مبارزه با چهار سویه آنفلوانزا تحریک می نمایند، دو سویه آنفلوانزای نوع A و دو سویه آنفلوانزای نوع B.

مشکل این است که در حال حاضر شمار زیادی از سویه های ویروس در این دو گروه وجود دارند و در هر فصل آنفلوانزا انواع متفاوتی از این سویه ها به اندازه بالایی در گردش هستند. بنابراین واکسن آنفلوانزا باید هر سال روزآمد گردد تا شامل چهار سویه ای از ویروس گردد که دانشمندان پیش بینی می نمایند در فصل بعدی شیوع آنفلوانز غالب خواهند شد. این پیش بینی اصولا یک حدس بر مبنای اطلاعات قبلی است، اما این حدس همواره درست درنمی آید.

ساختن یک واکسن همگانی آنفلوانزا نه تنها باعث رهایی از این حدس زدن سالانه می گردد، بلکه به دنیا را برای پاندمی بعدی آنفلوانزا آماده می نماید.

درحال حاضر چندین واکسن آنفلوانزا از این نوع در مراحل گوناگون ساخت هستند. و اکسن پژوهشگران موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا اکنون از مرحله آزمایش اولیه گذشته است. آزمایش اولیه نشان داده است که این واکسن پاسخ آنتی بادی ایجاد می نماید و آنتی بادی های فراوریشده برای مدت درازی در بدن باقی می مانند.

بر اساس مقاله منتشرشده بوسیله این پژوهشگران در ژورنال Science Translational Medicine افراد دریافت نماینده این واکسن تجربی یک سال پس از واکسیناسیون هنوز آنتی بادی های خنثی نماینده ضد نوع A سویه آنفلوانزا را در بدنشان داشتند.

واکسن نو طوری طراحی شده است که که بتواند از یک مانع اساسی عبور کند.

واکسن های نو آنفلوانزا دارای ویروس های ضعیف شده یا غیرفعال شده آنفلوانزا به همراه آمیزه ای از هماگلوتینین ها (HA) هستند که یک پروتئین عمده بر سطح ویروس آنفلوانزا است. هنگامی که افراد واکسن آنفلوانزا می زنند یا آنفلوانزا می گیرند، دستگاه ایمنی بدنشان آنتی بادی ها یا پادتن هایی بر ضد HA- به خصوص بر ضد بخش بالایی یا سر این پروتئین فراوری می نماید.

اما مشکل این است که بخش هایی از سر HA اغلب جهش پیدا می نمایند و به همین دلیل احتیاج برای روزآمد شدن سالانه واکسن وجود دارد.

اما HA فقط سر ندارد، بلکه یک ساقه یا تنه هم دارد. و این ساقه ساختار نسبت پایداری دارد و در روند تکامل در میان سویه های متفاوت آنفلوانزا حفظ شده است.

واداشتن دستگاه ایمنی به پاسخ دادن به ساقه این بخش ویروس کار مسئله ای است. دستگاه ایمنی افراد در نتیجه برخوردهای مکرر با ویروس های آنفلوانزا در طول عمر آماده ایجاد واکنشی قوی به آنتی ژن های سر مولکول HA است و ساقه یا تنه آن را نادیده می گیرد.

این پژوهشگران برای حل این مشکل تاکتیک نوی را امتحان کردند: آنها سر این پروتئین بریدند و آن را با نوعی سر مهندسی شده جایگزین کردند که طوری طراحی شده است که به ساقه پایداری بدهد، اما واکنش دستگاه ایمنی را تحریک نکند. به این ترتیب دستگاه ایمنی فقط می تواند ساقه مولکول را ببیند.

این پژوهشگران برای به أزمایش گذاشتن این HA بی سر در انسان ها، 52 فرد بزرگسال سالم را وارد آنالیز کردند و به آنها دو دوز متفاوت واکسن زدند. اغلب افراد دوز بالاتر واکسن را دریافت کردند که به عنوان دوز اولیه واکسن شمرده می شد و در پی آن دوز یادآور یا تقویتی واکسن زده میژشد.

این پژوهشگران دریافتند که این واکسن اول از همه و مهمتر از همه بی خطر به نظر می رسد. حدود بک پنجم دریافت نمایندگان دردناکی در محل تزریق یا سردرد پیدا کردند که جزء اثرات جانبی استاندارد آنفلوانزا است.

شرکت نمایندگان در آنالیز از لحاظ پاسخ ایمنی شان یک پاسخ گسترده آنتی بادی بر ضد سویه های آنفلوانزای A اما نه سویه های آنفلوانزای B نشان دادند.

این پژوهشگران می گویند انتظار می رود یک واکسن دوظرفیتی (واکسنی که حاوی HA هر دو گروه آنفلوانزا است) طیف گسترده تری از تاثیربخشی داشته باشد.

اگر چنین واکسن به اصطلاح همگانی آنفلوانزا که بر همه سویه های این ویروس موثر باشد، ساخته گردد مسئله بعدی که باید به آن پاسخ داد این است که این واکسن با چه فواصل زمانی باید تزریق گردد، مثلا یکساله یا بیشتر.

منبع: همشهری آنلاین