تلسکوپ فضایی جیمز وب در گام اول از این 5 هدف فضایی عکس برمی دارد

به گزارش وبلاگ سارا، در تاریخ 12 ژوئیه نخستین عکس های تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر می گردد. اما سؤال این است که نخستین عکس های جیمز وب از کدام مکان ها در فضا گرفته می شوند و اولویت عکسبرداری جیمز وب کجاهاست.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در گام اول از این 5 هدف فضایی عکس برمی دارد

آژانس فضایی ناسا می گوید که پنج هدف را که سرآغاز رسمی عملیات علمی عمومی جیمز وب هستند، تعیین نموده است.

این اهداف به وسیله یک کمیته بین المللی از نمایندگان ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی انتخاب شدند.

1) سحابی کارینا

سحابی کارینا یکی از بزرگترین و درخشان ترین سحابی هایی است که در آسمان شب قابل مشاهده است و در فاصله 7600 سال نوری از ما واقع شده است. سحابی کارینا خانه بسیاری از ستارگان پرجرم است که چندین برابر بزرگتر از خورشید هستند.

عکس بالا به وسیله هابل در سال 2010 گرفته شده است و به این چشم انداز لقب کوه مرموز داده شده، این مجموعه در سحابی کارینا 3 سال نوری میزان دارد که عمدتاً از غبار و گاز تشکیل شده . رنگ ها در این تصویر نشاندهنده ترکیبی از اکسیژن (آبی)، هیدروژن و نیتروژن (سبز) و گوگرد (قرمز) هستند.

2) WASP-96 b

WASP-96 b سیاره ای غول پیکر خارج از منظومه شمسی زمین است که ناسا می گوید عمدتاً از گاز تشکیل شده است. این سیاره که نزدیک به 1150 سال نوری از ما فاصله دارد، هر 3.4 روز یک بار به دور ستاره خود می چرخد. جرم آن حدود نیمی از جرم مشتری است و کشف آن در سال 2014 اعلام شد.

WASP-96 b از زمین قابل مشاهده نیست.

3) سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی، بعلاوه به عنوان سحابی هشت انفجاری Eight-Burst شناخته می گردد و یک ابر گازی در حال انبساط است که یک ستاره در حال مرگ را احاطه نموده است. قطر آن نزدیک به نیم سال نوری است و در فاصله 2000 سال نوری از زمین واقع شده است.

از روی زمین این سحابی که تقریبا به شکل عدد 8 لاتین است، از نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده است. عکس بالا به وسیله هابل در سال 2008 گرفته شده است.

4) گروه پنج تایی استفان

گروه پنج تایی استفان که به آن گروه فشرده هیکسون 92 نیز گفته می گردد، اولین گروه کهکشانی فشرده است که در سال 1787 کشف شده است و در صورت فلکی پگاسوس واقع شده است. این کهکشان در فاصله 290 میلیون سال نوری از ما واقع شده است و ناسا نزدیک شدن و تعامل آنها را به یک پایکوبی کیهانی تشبیه نموده است.

نام پنج نفری کمی اشتباه است، زیرا مطالعات نشان داده است که یکی از اعضای گروه، NGC 7320 که در سمت چپ بالا دیده می گردد، در واقع یک کهکشان پیش زمینه ای است و تقریباً هفت برابر نزدیک تر از بقیه به زمین است.

عکس بالا به وسیله دوربین میدان وسیع هابل در سال 2009 گرفته شده است.

5) SMACS 0723

ناسا این هدف آسمانی را به عنوان گروهی از کهکشان های پیش زمینه بزرگ توصیف می نماید که نور اجرام پشت خود را بزرگ نمایی و منحرف می نمایند که به عنوان عدسی گرانشی نیز گفته می گردد، به این ترتیب این عدسی گرانشی به تلسکوپ ها اجازه می دهد تا دید ژرف تری از کهکشان های بسیار دور و در نتیجه کم نور داشته باشند.

تعیین نیست که وب از خود این خوشه عکس برخواهد داشت یا از آن برای تماشا دورتر ها استفاده خواهد نمود.

در انتظار ژرف ترین عکس تاریخ

وعده داده شده که در 12 ژوئیه عکسی از جیمز وب منتشر خواهد شد که ژرف ترین عکس فضایی تاریخ خواهد بود.

نخستین عکس های جیمز وب در جریان یک پخش زنده در تاریخ 12 ژوئیه ساعت 10:40 صبح به وقت شرقی منتشر خواهد شد.

منبع: یک پزشک

به "تلسکوپ فضایی جیمز وب در گام اول از این 5 هدف فضایی عکس برمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی جیمز وب در گام اول از این 5 هدف فضایی عکس برمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید