شکلاتی که می خوریم از کجا می آید؟

به گزارش وبلاگ سارا، شکلات یکی از خوراکی های محبوب جهان است. آیا تابه حال فکر نموده اید که شکلات از کجا و تحت چه شرایطی به دست ما می رسد؟

شکلاتی که می خوریم از کجا می آید؟

کمتر ماده غذایی در دنیا وجود دارد که به میزان شکلات، محبوب باشد. در منوی دسرها، در راهروی فروشگاه های مواد غذایی، در گوشه کابینت و... خلاصه هر جا که نگاه کنید شکلات پیدا می گردد. آیا تابه حال به این فکر نموده اید که این همه شکلات از کجا می آید؟

نتایج تحقیقات فوربس، مراکز تجاری بین المللی و گروه های تحقیق بازار، سایت آموزشی کسب وکار Worlds Top Exports تعیین نموده اند که بخش بزرگی از شکلات های دنیا قبل از ارسال به اقصی نقاط دنیا، کجا فراوری می شوند. نکته قابل توجه اینکه کشورهای اروپایی در صدر این لیست قرار دارند و بیش از 73 درصد از شکلات های صادراتی از کشورهای اروپایی می آید. در ادامه لیست لیست ده کشور را می بینید که به ترتیب بیشترین میزان صادرات شکلات رده بندی شده اند:

1. آلمان

2. بلژیک

3. ایتالیا

4. هلند

5. لهستان

6. ایالات متحده آمریکا

7. کانادا

8. فرانسه

9. بریتانیا

10. سوئیس

نگاهی اجمالی به این لیست، حقیقت عجیبی را نشان می دهد. اینکه شکلات معمولا در کشورهای استوایی فراوری نمی گردد؛ یعنی در کشورهایی که ماده اولیه آن یعنی کاکائو رشد می نماید. البته تاریخچه تبدیل شدن این کشورها که کاکائو در آن ها رشد نمی نماید، به بهترین کشورهای فراورینماینده شکلات، داستان شیرینی نیست.

شکلات از کاکائو تهیه می گردد که دانه های بو داده درخت کاکائو است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه 1500 سال پیش از میلاد، مردم نوعی نوشیدنی تهیه شده از کاکائو را مصرف می کردند.

تمدن های مایا و آزتک، نوشیدنی های ترکیبی کاکائو با چیلی، عسل و آب می نوشیدند. دقیقا تعیین نیست که شکلات برای اولین بار چطور به اروپا رفت. در حالی که برخی گزارش ها نشان می دهد کریستف کلمب، ارنان کورتس و سایر کاشفان اسپانیایی شکلات را به اروپا آورده اند. برخی دیگر می گویند که شکلات هدیه ای بوده از طرف یک راهب مذهبی برای پادشاه اسپانیایی که از طرف آمریکا اورده شده است.

پس از مدتی اروپایی ها به شکلات علاقه مند شدند؛ ولی از دهه 1600 میلادی، سایر کشورهای استعماری مثل ایتالیا، پرتغال، هلند، فرانسه و انگلستان نیز آغاز به واردات شکلات کردند. درختان کاکائو به آفریقا و جزایری در کارائیب برده شدند و هلندی ها نیز آن را به اندونزی امروزی بردند. شکلات همچنان به عنوان یک نوشیدنی مصرف می شد تا اینکه نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی زمانی که مردی سوئیسی شکلات شیری را در سال 1876 ساخت و فرد دیگری در سال 1879 دستگاه مخصوصی برای میکس کردن شکلات ابداع کرد و به این ترتیب، جویدن شکلات و خوردن آن آسان تر شد.

تقاضا برای شکلات رو به افزایش گذاشت و در سراسر اروپا محبوب شد. این محبوبیت باعث افزایش کاشت کاکائو در مستعمره های کشورهای اروپایی در آمریکا، جنوب شرق آسیا و آفریقا شد. این کشت وکارها تا حد زیادی به کار برده ها وابسته بود یا در مزارعی صورت می گرفت که شرایط کار در آ نها، سخت و ملال انگیز بود.

بسیاری از بزرگ ترین فراورینمایندگان شکلات، زمانی کشورهای استعماری بودند که با تکیه بر استثمار انسان ها و زمین ها، این محصول را فراوری می کردند.

برای مثال، کشور بلژیک بیشتر کاکائوی مورد احتیاج خود را از کنگو تهیه می کرد، در حالی که شرکت های فعال در آلمان و انگلستان، کاکائو را از مزارع تحت سلطه برده داران پرتغالی در غرب آفریقا خریداری می کردند. در طول سال های بعد از جنگ دنیای اول، بزرگ ترین فراورینمایندگان شکلات در انگلستان و آلمان کوشش کردند تا مواد مورد احتیاج خود را از فراورینمایندگان اخلاقی تهیه نمایند، ولی شکست خوردند. لاول ژوزف ساتر در کتابش به نام شکلات در محاکمه: برده داری، سیاست و اخلاق تجارت در این مورد نوشته است.

البته تأثیر استعمارگری هنوز هم به جای مانده است؛ بسیاری از کشورهایی که در استعمارگری مقصر هستند، بیشترین شکلات فروخته شده در سطح دنیا را دارند و هنوز کاکائو را از کشورهایی وارد می نمایند که زمانی آن ها را اشغال نموده بودند. به نقل از ورلد اطلس، آفریقای غربی هنوز هم با اختلاف، بیشترین کاکائوی دنیا را فراوری می نماید. کشورهای زیر بهترین فراورینمایندگان کاکائو در دنیا محسوب می شوند:

1. ساحل عاج

2. غنا

3. اندونزی

4. نیجریه

5. کامرون

6. برزیل

7. اکوادور

8. مکزیک

9. پرو

10. جمهوری دومینیکن

خوشبختانه امروزه در برخی از این کشورها شرایط کاری برای کارگران خوب است، ولی انجمن ضدبرده داری که در اوایل دهه 1900 میلادی بر علیه تهیه منابع از مزارع غربی آفریقا به وسیله برده های تحت سلطه پرتغال می جنگید، هنوز هم فراوری شکلات را در کنار صناعی چون مد و استخراج الماس، در لیست صنایعی قرار می دهد که از بچه ها به عنوان نیروی کار استفاده می نماید. به نقل از وزارت کار آمریکا، بیش از دو میلیون کودک در مزارع کاکائو در غنا و ساحل عاج کار می نمایند و روزانه کمتر از یک دلار عایدی دارند.

به نظر می رسد که مصرف شکلات به این زودی ها کاهش پیدا نمی نماید. آنالیز های World Top Exports نشان داده است که صادرات شکلات از سال 2014 تا 2018، هر سال چهار درصد افزایش پیدا نموده است که این افزایش بیشتر از همه در لهستان، ایتالیا، کانادا و مکزیک بوده است. پس این بار که در مقابل قفسه های شکلات فروشگاه ها ایستاده اید، به تاریخچه شکلات هایی که از سراسر دنیا به دستتان می رسد فکر کنید و شاید بخواهید دنبال شرکت هایی بگردید که مواد اولیه خود را از منابعی مطابق با اصول اخلاقی تهیه می نمایند.

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "شکلاتی که می خوریم از کجا می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلاتی که می خوریم از کجا می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید