چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست

به گزارش وبلاگ سارا، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی برای داوطلبان علمی نیست.

چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست

عبدالمجید شاد عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ سارا، درباره مهارتی کردن دروس دانشگاه ها اظهار کرد: مهارتی کردن دروس دانشگاهی باید در حوزه آموزش عالی انجام گردد.

او افزود: بخشی از عملی کردن واحد های دانشگاهی و تدوین دروس به سیاست های کلان آموزش عالی مربوط است و بخش دیگر به مدرسان این درس ها ربط دارد.

شاد توضیح داد: یکی از مهم ترین وظایف این است که دوره های آموزش عالی کشور به دو قسمت تئوری و عملی یا مهارتی تقسیم بندی گردد. بعلاوه نکته بسیار مهمی که با آن روبرو هستیم این است که نودانشجویان بعد از پذیرش در دانشگاه ها تازه متوجه می شوند که به دروس مهارتی علاقه مند هستند نه دروس تئوری.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر علاقه بسیار زیادی در پذیرش دانشجویان به رشته های تئوری وجود دارد و خیلی از افراد رشته های مهارتی را قبول ندارند که این موضوع اتفاق بسیار بدی است و باید از همان ابتدا دانش آموزان و دانشجویان با تمامی رشته ها آشنا شوند و سپس برای ادامه تحصیل وارد آن ها شوند.

شاد گفت: حوزه آموزش عالی باید با اطلاع رسانی های مناسب تمامی دانشجویان را با رشته های موجود دانشگاهی مطلع کند تا آن ها مسئله ای در این زمینه نداشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره مدرک گرایی افزود: چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نبوده و بر اساس شاخص های خیلی استاندارد و عمومی است.

او با بیان اینکه درصد دانشجویانی که از رشته های کارشناسی به رشته های دیگر رجوع می نمایند، بالاست، تاکید نمود: این موضوع می تواند بسیار نگران نماینده برای آموزش عالی باشد؛ چرا که دانشجو 4 سال دوره کارشناسی خود را در یک رشته گذرانده و از هزینه های آموزش رایگان استفاده نموده و به تکمیل ظرفیت آموزش عالی کشور را تکمیل نموده و سپس بعد از دریافت مدرک به راحتی وارد رشته های دیگر کارشناسی ارشد می گردد و در آن ها تحصیل می نماید.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دلیل بروز تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته های دیگر این است که افراد در بدو انتخاب رشته به خوبی عمل ننموده اند و به همین دلیل بعد از ورود به دانشگاه تازه علایق خود را خواهند شناخت.

لازم به ذکر است؛ همه مشاغل ارزشمند هستند، اما نباید اختلاف زیادی بین عایدی رشته ها باشد، اگر این معضل برطرف گردد به راحتی می توانیم شاهد جذب دانشجویان در رشته های مختلف باشیم.

دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار 3 شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید نمود: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد نمود؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می نماید که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می شوند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید