نباید پزشکان در مشخص ظرفیت پزشکی دخالت داشته باشند ، وزارت بهداشت و بی قانونی درباره پزشکان

به گزارش وبلاگ سارا، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: معین ظرفیت پزشکی در دانشگاه ها باید از تسلط وزارت بهداشت و افرادی که غالبا پزشک هستند، خارج گردد.

نباید پزشکان در مشخص ظرفیت پزشکی دخالت داشته باشند ، وزارت بهداشت و بی قانونی درباره پزشکان

میثم مهدیار، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با خبرنگاردانشگاه وبلاگ سارا، با اشاره به بحران سالمندی جمعیت در آینده نزدیک و بعلاوه اوج گرفتن بیماری های مختلف از جمله کرونا و آسیب پذیری نظام سلامت کشور در برابر این چالش ها در صورت کمبود پزشک گفت: یکی از عوامل کمبود پزشک، کمبود پذیرش است؛ یعنی ظرفیت پذیرش پزشکی بسیار پایین است و یکی از دلایل پایین بودن ظرفیت پزشکی تعارض منافعی است که در وزارت بهداشت برای معین ظرفیت پزشکی وجود دارد.

وی ادامه داد: این تعارض منافع باید مدیریت شود و معین ظرفیت پزشکی نباید به دست کسانی که غالبا پزشک و پزشک متخصص هستند، صورت گیرد، این تعارض منافع باید برطرف شود. به این صورت که افراد ذی نفع در این سیاست گذاری دخالت نداشته باشند.

معین ظرفیت به وسیله وزارت بهداشت یکی از عوامل کمبود پزشک در کشور

وی معین ظرفیت به وسیله وزارت بهداشت را یکی از عوامل کمبود پزشک در کشور برشمرد و ادامه داد: با توجه به فضایی که حاکم شده است باید از تسلط وزات بهداشت این موضوع خارج شود. یعنی پزشک ها در معین ظرفیت پزشکی نباید دخالتی داشته باشند. آمایشی باید صورت بگیرد و فارغ از اینکه ما به چه تعداد پزشک احتیاج داریم که خوشبختانه این اتفاق در حال اجرا دادن است و وزارت بهداشت دارد معین ظرفیت می نماید که باید ساز و کار این موضوع تعیین شود.

مهدیار اضافه نمود: بعنوان مثل به ازای این تعداد از جمعیت کشور باید این تعداد پزشک پذیرش شوند. همین امر باید شکل و وجه قانونی و برنامه ایی به خود بگیرد یعنی اگر سلیقه ایی در این بین باشد باید سلیقه قانون باشد نه شخص پزشک و یا نهاد.

در وزارت بهداشت برای پزشکان بی قانونی و بی ضابطی وجود دارد

مهدیار با اشاره به اینکه متاسفانه در وزارت بهداشت در مورد پزشکان بی قانونی و بی ضابطی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به جو حاکم و سلیقه ایی که در وزارتخانه مشاهده می شود می توان به صراحت بیان نمود که بی قانونی در آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، با توجه به احتیاج روزافزون کشور به خدمات پزشکی، آیا وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به جمعیت رو به پیری کشور و بعلاوه ظرفیت بیماران کشور های همسایه و توریسم سلامت، اجازه افزایش ظرفیت پزشک متخصص را خواهد داد، بیان نمود: باید زیرساختی برای افزایش ظرفیت پزشکی ایجاد شود. اساتیدی که آموزش می دهند باید ارتقا پیدا نمایند و متون متناسب با دستاورد های پزشکی به روز شوند. بعلاوه تسهیلات لازم برای اینکه یک آموزش پزشکی مطلوب اتفاق بیفتد باید فراهم شود. افزایش ظرفیت پزشکی صرفا به افزایش تعداد پذیرش پزشکی برنمی شود بلکه تنظیم شرایط لازم برای ارتقا کیفیت آموزش پزشکی برمی شود.

راه های افزایش پزشک در جامعه چیست؟

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر کشور با پیری جمعیت روبرو است و قشر کثیری از متولدین دهه پنجاه و شصت، احتیاجمند خدمات پزشکی هستند، با توجه به اینکه در این دهه ها بیشترین جمعیت کشور وجود دارد، در زمینه ارائه خدمات پزشکی چه تغییر جدیای باید رخ بدهد، پاسخ داد: متاسفانه در حال حاضر ظرفیت پزشکی کمی در جامعه داریم. تعداد پروانه های مطب پزشک عمومی و پزشک تخصصی ما پایین است که در این امر شکی نیست.

وی اضافه نمود: همانطور که مشاهده می کنید جمعیت ما رو به پیری می رود و پیر شدن جمعیت احتیاج به خدمات پزشکی را افزایش می دهد. اگر این دو شرط در هم ضرب می شوند و یک شرایط خاصی را پدید می آورند که احتیاجمند تمهید تعداد مناسب پزشک در جامعه باید باشیم.

مهدیار در خاتمه اذعان کرد: افزایش پزشک باید از چند طریق اتفاق بیفتد. خدمات بیمه ای یعنی سیاست گذاری بیمه باید به سمتی باشد که اگر قرار است خدمات پزشکی در اختیار سالمند قرار گیرد بیمه بتواند جبران خدمات کند. دوم، تعداد مناسبی پزشک برای دهه های آینده تربیت شده باشند و تربیت یک پزشک متخصص حداقل بیش از 12 سال زمان می برد یعنی اگر ما همین الان آغاز به تربیت یک پزشک متخصص کنیم حدودا 12 سال دیگر آن پزشک می تواند وارد بازار کار شود، چون 7 سال عمومی خوانده است و دوره های رزیدنتی و طرح را که بگذراند حدود 12 الی 13 سال ممکن است طول بکشد.

باید یک نگاه آینده پژوهانه ای وجود داشته باشد

وی بیان نمود: از همین حال باید یک نگاه آینده پژوهانه ای وجود داشته باشد هم در آموزش، جذب و ظرفیت جذب پزشکی باید تمهیداتی صورت بگیرد و همینطور در بحث سیاست گذاری بیمه باید مکانیسم هایی را داشته باشیم که اولا کمتر افراد مسن ما دچار بیماری شوند و اگر دچار بیماری شدند و به پزشک مراجعه کردند امکان جبران خدمات پزشک به وسیله بیمه فراهم باشد که ما در ارائه خدمات دچار مخاطره نشویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نباید پزشکان در مشخص ظرفیت پزشکی دخالت داشته باشند ، وزارت بهداشت و بی قانونی درباره پزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید پزشکان در مشخص ظرفیت پزشکی دخالت داشته باشند ، وزارت بهداشت و بی قانونی درباره پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید