میگو زیر ذره بین تغذیه

به گزارش وبلاگ سارا، میگوها یک دسته از جانداران آبزی واز خانواده سخت پوستان هستند که اغلب در دریا زندگی می نمایند وتنها برخی از گونه های آن در آبهای شیرین یافت می شوند.میگوها با وجود جثه کوچک خود ،به علت طعم ومزه خوبشان بسیار مجذوب کننده ومورد توجه هستند وبه صورت سرد یا گرم در بسیاری از غذاهای دریایی سرو می شوند.میگو جایگزین

میگو زیر ذره بین تغذیه

میگو زیر ذره بین تغذیه

مقدمه:

میگوها یک دسته از جانداران آبزی واز خانواده سخت پوستان هستند که اغلب در دریا زندگی می کنند وتنها برخی از گونه های آن در آبهای شیرین یافت می شوند.

میگوها با وجود جثه کوچک خود ،به علت طعم ومزه خوبشان بسیار مجذوب کننده ومورد توجه هستند وبه صورت سرد یا گرم در بسیاری از غذاهای دریایی سرو می شوند.میگو جایگزین مغذی ولذیذی برای پروتئین گوشت های قرمز است که نسبت به آنها در وزن مساوی ،دارای کالری وچربی اشباع(جامد)کمتری می باشد.

مواد مغذی میگو:

میگوها منبع مغذی از پروتئین با کیفیت خوب ودر عین حال کم کالری هستند.آنها بعلاوه دارای اسید های چرب ضروری مانند اسیدهای چرب امگا-3هستند.از سوی دیگر این موجودات دریای کوچک تامین کننده مقادیر مناسبی از مواد معدنی مانند سلنیوم ،آهن، روی،فسفرو مهمیم و هم ویتامین هایی ماند D،ویتامین B12ونیاسین(یکی ازویتامین های گروهB)برای بدن می باشند.

در این بخش به آنالیز تاثیر مواد مغذی موجود در میگو بر بدن انسان پرداخته می گردد:

سیستم قلبی -عروقی:

میگو با داشتن مقادیر بسیار خوبی از ویتامین B12به کاهش سطح خونی هموسیتئین که یکی از عوامل خطر مهم بیماری های قلبی -عروقی است، یاری می نماید.

علاوه بر آن، اسیدهای چرب امگا-3 میگو به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی وتوانایی در جلوگیری از تشکیل لخته خون ،می توانند در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر باشند.بعلاوه این اسیدهای چرب با تاثیر بر جریان های الکتریکی قلب می توانند به پیشگیری از آریتمی های قلبی (بی نظمی ضربان های قلب)یاری کنند .از جمله اثرات دیگر اسیدهای چرب امگا-3(هم با منشاءگیاهی وهم با منشاء جانوری)،تاثیر احتمالی آنها در کاهش فشار خون بالا می باشد.گفتنی است که برای افراد دارای پر فشاری خون ،هر میلیمتر جیوه کاهش در فشار خون، حائز اهمیت است،بنابراین ممکن است تاثیر مصرف هرکدام از مواد مغذی موثر در این زمینه به تنهایی کم باشد ،ولی تاثیر مجموعه آنها به طور همزمان ،می تواند موجب چند میلیمتر جیوه کاهش در فشار خون گردد.برای دستیابی به این منظور ،تا حد امکان سبزی ها ،میوه ها وغلات کامل (به علت داشتن فیبر غذایی ،مواد معدنی مثل پتاسیم ،پروتئین گیاهی ،وسایر مواد مغذی)رادر برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.بعلاوه منابع غذایی اسیدهای چرب امگا-3 رابیشتر مصرف کنید.

ترکیبات سرطانزا:

میگو یک منبع غنی سلنیوم می باشد .نتایج تحقیقات برروی حیوانات نشان داده است که ارتباط معکوسی بین دریافت سلنیوم وبروز سرطان وجود دارد.به عبارت دیگر با افزایش دریافت منابع غذایی حاوی سلنیوم ،احتمال بروز سرطان در حیوانات کمتر می گردد،زیرا سلنیوم برای کارکرد صحیح برخی ترکیبات بدن که به منظور غیر فعال کردن مواد مضر وسرطانزا به کار می فرایند لازم است ،بنابراین در صورت کمبود آن، مولکول های سرطانزا غیر فعال نشده وموجب آسیب رساندن به سلول های بدن می شوند.

عملکرد مغز:

اسیدهای چرب ضروری موجود در غذاهای دریایی (نظیر ماهی ومیگو)احتمالا می توانند در کاهش زوال عقل مرتبط با افزایش سن موثر باشند.بعلاوه دیده شده افرادی که در رژیم غذایی خود از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-6(مانند گوشت های قرمز وروغن های گیاهی ذرت،بادام زمینی،گلرنگ وآفتابگردان)نسبت به منابع غذایی اسیدهای چرب امگا-3(مانند ماهی، میگو

روغن های گیاهی مثل کلزا یا بزرک ومغزهایی مثل گردو)بیشتر استفاده می کنند، نه تنها به سمت آسیب های التهابی می فرایند، بلکه زمینه ایجاد افسردگی هم در آنها بیشتر است.

بنابراین به نظر می رسد رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-3ا،حتمالا می توانند حالات روحی را بهتر نموده ،افسردگی را کاهش دهند.به همین جهت پیشنهاد می گردد افراد افسرده منابع غذایی آن (به ویژه منابع دریایی)را حداقل 3بار در هفته مصرف کنند.

یادآوری:

باید دانست اسیدهای چرب امگا-3ضمن داشتن خواص مفید برای بدن ،از نظر ساختمانی بسیار حساس هستند ومی توانند به راحتی اکسید وبه مواد مضر تبدیل شوند،بنابراین بهتر است همراه با منابع غذایی دارای مواد آنتی اکسیدان(ضد اکسید شدن)مانند منابع غذایی ویتامین C(از قبیل مرکبات، سبزی های برگی تازه)ومنابع غذایی ویتامین E(مانند انواع جوانه ها)مصرف شوند.

علاوه بر آن از مصرف خودسرانه مکمل اسیدهای چرب امگا-3 بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه، اکیدا خودداری نمایید.

خرید ونگهداری میگو:

الف-خرید:

به علت قابلیت فساد پذیری بالا ی میگو، حتما آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید .

اگر میگوی تازه را برای خرید انتخاب می کنید ،سر آن را در اسرع وقت جدا نمایید (چون اولین قسمتی است که در میگو دچار فساد می گردد)

میگوهای تازه باید بدن سفتی داشته باشند که به پوسته آنها متصل باشد.

پوسته میگوها باید بدون هرگونه لکه وخال سیاه باشد (زیرا این لکه ها نشانه فساد گوشت میگواست).

پوسته میگوها نباید زرد رنگ بوده یا حالت شن مانند داشته باشد (این حالت نشانگر اضافه کردن ماده شیمیایی برای سفید کردن پوسته میگو به آن است).

اگر میگوی منجمد می خرید، حتما به علامت پروانه بهداشتی ،تاریخ فراوری وانقضا آن توجه کنید.

میگوی مرغوب باید بوی آب نمک ملایم (بوی آب دریا)بدهد.حتما قبل از خرید، میگو ها را بو کنید ودر صورت داشتن بوی نامطبوع از خرید آنها خودداری کنید.

ب-نگهداری

از آنجایی که غذاهای دریایی مانند ماهی ومیگو نسبت به دما بسیار حساس هستند ،نکته مهم در خصوص نگهداری، سرد نگهداشتن آنهاست،بنابراین:

بعد از خرید میگو یا سایر غذاهای دریایی، در اسرع وقت آنها را به یخچال برسانید.

اگر قرار است میگو از زمان خرید تا رسیدن به یخچال مدت نسبتا طولانی در خودرو باقی بماند، یک کلمن حاوی یخ در خودرو بگذارید تا از سرد ماندن وعدم فساد آن مطمئن شوید.

معمولا دمای بیشتر یخچال های خانگی کمی بالاتر از دمای ایده آل برای نگهداری غذاهای دریایی است .یک راه آسان ومطمئن برای رسیدن به دمای مناسب ،بسته بندی خوب وقرار دادن آنها در یک ظرف حاوی یخ وگذاشتن آن در سرد ترین جای یخچال است.ضمناً برای حفظ سرمای ظرف ،روزانه 1تا 2بار یخ آن را عوض کنید.با این روش میگو به مدت 1تا2روز در

یخچال قابل نگهداری است،اما در اولین فرصت باید مصرف گردد.

برای نگهداری طولانی مدت میگو،آن را به خوبی بسته بندی نمایید وحداکثر تایکماه در سردترین جای فریزر نگهداری کنید.

برای یخ زدایی میگو وخارج کردن آن از حالت انجماد، آن را در یک کاسه آب سرد یا درون یخچال قرار دهید .هرگز آن را در دمای اتاق یا با مایکروویو یخ زدایی نکنید،چون این کار باعث از دست رفتن رطوبت ومواد مغذی میگو می گردد.

حقایقی در باره چربی میگو:

اغلب افراد در باره نوع واندازه چربی میگو دچار سردر گمی می شوند .باید دانست اندازه چربی موجود در میگو کم است ،اما دارای اندازه قابل توجهی کلسترول می باشد.به همین علت برخی افراد به ویژه آنهایی که کلسترول خون بالایی دارند ،ممکن است از خودن میگو پرهیز کنند.

نکات قابل توجه برای مصرف میگو:

الف:حساسیت یا آلرژی غذایی :

از آنجایی که ماهی ومیگو جزءمواد غذایی حساسیت زا(آلرژن)هستند ،مصرف آنها در افرادی که سابقه واستعداد ابتلا به آلرژی یا حساسیت غذایی دارند ،باید طبق نظر پزشک ومتخصص تغذیه وبا احتیاط باشد.بعلاوه پیشنهاد می گردد این افراد برای آگاهی بیشتر از علایم ونشانه های آلرژی غذایی ،با متخصص مربوطه مشورت کنند.

ب-پورین ها وبیماری های مرتبط با اسید اوریک:

میگو دارای موادی به نام پورین است که می توانند در بدن به اسید اوریک تبدیل شوند .تجمع بیش از حد پورین ها واسید اوریک هم در بدن موجب تشدید عوارض بیماری هایی مانند نقرس وسنگ کلیه می گردد.به همین علت بهتر است بیماران کلیوی یا مبتلایان به نقرس ،مصرف میگو را محدود کنند ویا از مصرف آن خودداری کنند.

همواره تندرست وشاداب باشید.

منبع:دنیای تغذیه95

منبع: راسخون

به "میگو زیر ذره بین تغذیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگو زیر ذره بین تغذیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید