روتین مراقبت از موی رنگ شده؛ 16 توصیه برای حفظ سلامت موهای شما

به گزارش وبلاگ سارا، چه یک رنگ ساده به موهای خود بزنید و چه به سراغ سایر تکنیک ها مثل هایلایت و… بروید، باید بدانید که چگونه از موهای رنگ شده خود محافظت کنید. رنگ کردن مو به این معنی است که اجازه می دهید مواد شیمیایی به داخل تارهای مو نفوذ نمایند و احتمال خشکی، آسیب و شکستگی آن ها را افزایش دهند. از سوی دیگر، موهای رنگ شده بدون مراقبت مناسب به سرعت کدر و بی روح می شوند. این روزها اینترنت پر از جدیدترین ترندهای رنگ مو است، اما افراد کمی در خصوص روتین مراقبت از موی رنگ شده صحبت می نمایند. به همین علت، تصمیم داریم در این مقاله از خبرنگاران مگ چند نکته تخصصی مفید را با شما در میان بگذاریم تا از سلامت موهای رنگ شده خود مطمئن شوید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روتین مراقبت از موی رنگ شده؛ 16 توصیه برای حفظ سلامت موهای شما

روتین مراقبت از موی رنگ شده؛ چگونه از موهای رنگ شده مراقبت کنیم؟

رعایت نکات زیر به حفظ سلامت، شادابی و درخشندگی موهای شما یاری می نماید:

1. موهایتان را هیدراته نگه دارید

موهای خود را تا حد امکان هیدراته نگه دارید، چون موها پس از رنگ کردن خشک و شنماینده می شوند. برای این کار لازم است هر بار که موهای خود را با شامپو می شویید، از نرم نماینده داخل حمام بهره ببرید. مطمئن شوید که نرم نماینده برای موهای رنگ شده فرموله شده باشد تا ماندگاری رنگ موی شما را کاهش ندهد.

نرم نماینده یک سد محافظ روی تارهای مو ایجاد می نماید که این به مهر و موم شدن کوتیکول ها و به دام افتادن رطوبت در آن ها منجر می گردد. درنتیجه، موهای شما نرم، سالم، براق و حجیم تر به نظر می رسند.

2. قبل از شامپو زدن صبر کنید

هر زمان که موهای خود را رنگ می کنید، برای شستن آن ها با شامپو حداقل 72 ساعت صبر کنید. آمونیاک موجود در رنگ کوتیکول های مو را باز می نماید تا رنگ بتواند به ساقه مو نفوذ کند. به عبارت دیگر، رنگ ساختار مو را تغییر می دهد که این می تواند آن را مستعد آسیب کند.

به علاوه اگر بلافاصله بعد از رنگ کردن از شامپو برای شستن موهایتان بهره ببرید، این احتمال وجود دارد که رنگ موی شما فورا کدر گردد. اگر می خواهید درخشندگی موهای خود را حفظ کنید، بهتر است از شامپو زدن به آن ها در چند روز اول بپرهیزید.

3. در روتین موی رنگ شده از نرم نماینده بعد از حمام بهره ببرید

راه حل دیگری که برای مراقبت از موی رنگ شده توصیه می گردد استفاده از نرم نماینده بعد از حمام است. این نوع نرم نماینده ها حاوی سیلیکون هایی هستند که یک لایه محافظ روی ساقه مو تشکیل می دهند تا آسیب ناشی از نور خورشید به حداقل برسد و وز موها کاهش یابد. علاوه بر این، از موهای شما در برابر آسیب مرتبط با ابزارهای حرارتی محافظت می نمایند.

در پی نرم نماینده هایی باشید که به طور ویژه برای محافظت از موهای رنگ شده ساخته شده اند. استفاده از محصولات مراقبت از موی رنگ شده به خصوص زمانی مهم است که به طور مکرر از سشوار، دستگاه فرنماینده مو یا اتوی مو استفاده می کنید یا وقت زیادی را در نزدیکی بخاری یا زیر نور خورشید می گذرانید.

4. در پی شامپوی بدون سولفات بروید

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات از جمله سدیم لورت سولفات روی موهای رنگ شده توصیه نمی گردد، چون احتمالا رنگ و رطوبت آن ها را از بین می برد. اگر می خواهید مطمئن شوید که رنگ موهایتان برای مدت طولانی تری باقی می ماند، از یک شامپوی بدون سولفات که مناسب موهای رنگ شده باشد بهره ببرید.

این شامپوها به خوبی از موهای شما محافظت می نمایند و جلوی کدر شدن آن ها را می گیرند. علاوه بر این، به علت داشتن مواد آبرسان و مغذی می توانند به بازسازی و ترمیم تارهای مو یاری نمایند.

5. از شستن مکرر موها خودداری کنید

شستن موهای رنگ شده به دفعات زیاد باعث از بین رفتن رنگ می گردد. به علاوه، چربی طبیعی موها را کاهش می دهد و آن ها را خشک، کدر و بی روح می نماید. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می گردد موهای خود را کمتر بشویید و دفعات شست وشوی آن ها را به حداکثر 2 تا سه بار در هفته محدود کنید.

6. از اسپری شامپوی خشک بهره ببرید

از آنجا که رعایت بهداشت مهم است، می توانید در فواصل روزهایی که به حمام می روید از شامپوی خشک مناسب موهای رنگ شده بهره ببرید تا چربی ها و بقایای محصولات مراقبت از مو را پاک کند. این کار باعث می گردد بدون شست وشوی مکرر موها از شر آلودگی های روی آن ها خلاص شوید.

7. دمای آب را آنالیز کنید

استفاده از آب ولرم یا خنک برای حمام کردن نقش مهمی در روتین مراقبت از موی رنگ شده دارد. دوش گرفتن با آب گرم بسیار لذت بخش است، اما بهتر است از شستن موهای خود با آب داغ خودداری کنید. این کار روی روغن های طبیعی مو تاثیر منفی دارد و رنگ را به سرعت از بین می برد.

8. در روتین مراقبت از موی رنگ شده از ماسک مو بهره ببرید

معمولا استفاده از ماسک مو به همه افراد به خصوص کسانی که موهای خود را رنگ می نمایند توصیه می گردد. چون یک ماسک موی مغذی قادر است به طرز چشمگیری سلامت موها را بهبود بخشد. شما می توانید از فروشگاه ها یا داروخانه های معتبر یک ماسک موی مناسب خریداری کنید یا با استفاده از مواد طبیعی مانند آلوئه ورا و روغن نارگیل یک ماسک موی خانگی تهیه کنید.

9. از موهای خود در برابر گرما محافظت کنید

موهای رنگ شده در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند، چرا که رنگ روی پوشش محافظ بیرونی آن ها تاثیر گذاشته است. اگر می خواهید رنگ موهایتان شاداب به نظر برسد، استفاده از ابزارهای حرارتی مثل اتوی مو و دستگاه های فرنماینده را کاهش دهید.

چنانچه به استفاده از این ابزارها عادت دارید، روی خرید یک اسپری محافظ حرارتی خوب سرمایه گذاری کنید تا اثر مخرب گرما را به حداقل برسانید. بعلاوه توصیه می گردد برای جلوگیری از آسیب بیش از حد مو، سشوار را روی دمای کم یا میانه قرار دهید.

10. مواجهه با هوای مرطوب را کاهش دهید

تا حد امکان از مواجهه با هوای مرطوب یا دوش گرفتن طولانی مدت خودداری کنید، چون این کار باعث از بین رفتن رنگ مو می گردد. اگر عادت دارید هر روز دوش بگیرید، هنگام استحمام از کلاه دوش بهره ببرید تا موهایتان خیس نشوند. علاوه بر این، می توانید در فصول بارانی با سرم های ضد رطوبت از موهای خود محافظت کنید.

11. هنگام شنا مراقب موهای خود باشید

کلر موجود در استخرهای شنا می تواند رنگ موهای شما را تغییر دهد و آن ها را ضعیف کند. به همین علت، لازم است که اقدامات پیشگیرانه را قبل از شنا کردن انجام دهید. برای آغاز همواره از کلاه شنا بهره ببرید تا جلوی تماس آب را با موهایتان بگیرید. برای محافظت بیشتر می توانید از نرم نماینده یا روغن نارگیل یاری بگیرید تا یک مانع بین کلر موجود در آب و موهای خود ایجاد کنید. علاوه بر این پس از اتمام شنا، موهای خود را کاملا با آب تمیز بشویید و دوباره از نرم نماینده بهره ببرید.

12. به سراغ محصولاتی بروید که از موها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می نمایند

اشعه ماوراء بنفش خورشید در تمام فصول سال می تواند رنگ مو را از بین ببرد. بنابراین سعی کنید از تماس طولانی مدت با نور خورشید خودداری کنید. بعلاوه هنگامی که در روزهای آفتابی از منزل خارج می شوید، با استفاده از محصولات حاوی مواد محافظ از آسیب دید گی موهای رنگ شده خود جلوگیری کنید.

بسیاری از نرم نماینده های بعد از حمام و اسپری های مو دارای فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF) هستند. حتی برخی از این محصولات ویتامین هایی دارند که به ترمیم موهای رنگ شده و جلوگیری از آسیب دیدگی آن ها یاری می نمایند.

علاوه بر این، اگر می دانید که برای مدت طولانی در فضای باز و زیر نور خورشید خواهید بود، بهتر است برای محافظت بیشتر از کلاه بهره ببرید.

13. موهای خود را به طور مکرر رنگ نکنید

زیاده روی در هر کاری از جمله رنگ کردن مو مضر است. مهم نیست که از چه تکنیکی برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می کنید، در هر صورت رنگ کردن بیش از حد می تواند به موهایتان آسیب برساند. به همین علت، توصیه می گردد که این کار را حداکثر هر پنج تا 6 هفته یک بار انجام دهید.

هنگامی که ریشه های مو آغاز به نمایان شدن می نمایند، بهتر است برای تغییر رنگ آن ها از ریمل مو یا اسپری کانسیلر مو بهره ببرید. در این صورت می توانید تا نوبت بعدی رنگ کردن، ظاهر موهایتان را بهبود بخشید.

14. موهای آسیب دیده خود را به طور منظم کوتاه کنید

موهای شما پس از رنگ کردن به شدت مستعد آسیب هستند. بنابراین برترین توصیه برای روتین مراقبت از موی رنگ شده این است که آن را به طور منظم کوتاه کنید. این کار از توسعه آسیب پیشگیری می نماید و جلوی موخوره را می گیرد. شما مجبور نیستند هر بار میزان زیادی از موهای خود را کوتاه کنید، حتی نوک گیری موها هم می تواند به حفظ سلامت آن ها یاری کند.

15. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

آنچه که می خورید با سلامت موهای شما و ظاهر آن ها ارتباط دارد. مواد مغذی حاصل از یک رژیم غذایی مناسب می توانند انرژی لازم برای رشد و درخشندگی مو را فراهم نمایند. غذاهای غنی از آهن و پروتئین با فراوری کراتین (پروتئینی که موها را تقویت می نماید) بافت مو را بهبود می بخشند و رشد آن را افزایش می دهند. علاوه بر این، پوست سر و موهای شما را تغذیه می نمایند.

در دستورالعمل های مربوط به مراقبت های موی رنگ شده توصیه می گردد گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب، سویا و اسفناج را در برنامه غذایی روزمره خود بگنجانید. علاوه بر این، سعی کنید از میوه ها، سبزیجات و مغزیجات به عنوان میان وعده بهره ببرید.

16. از مکمل های غذایی برای مراقبت از موی رنگ شده یاری بگیرید

ویتامین ها در حفظ سلامت و درخشندگی موهای رنگ شده نقش کلیدی دارند. ویتامین C عروق خونی پوست سر را سالم نگه می دارد. بعلاوه به جذب آهن موجود در غذاهای گیاهی یاری می نماید. بیوتین (ویتامین B7) موهای ضعیف را تقویت می نماید و بافت آن ها را بهبود می بخشد. ویتامین C در میوه ها و سبزیجات تازه و بیوتین در ماهی سالمون، ساردین، هویج و زرده تخم مرغ به وفور یافت می گردد. هنگامی که رژیم غذایی شما فاقد ویتامین است، مصرف مکمل های غذایی می تواند به حفظ سلامت موهایتان یاری کند.

آیا در روتین مراقبت از موی رنگ شده می توان از روغن استفاده کرد؟

بله. روغن نارگیل برای همه انواع مو به خصوص موهای خشک، آسیب دیده و رنگ شده مفید است. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می توانند موهای شما را خشک و زبر نمایند، اما روغن نارگیل این اثرات را خنثی می نماید. این روغن بدون اینکه رنگ را از بین ببرد به آبرسانی مو یاری می نماید، رشد مو را افزایش می دهد و آسیب دیدگی ها را ترمیم می نماید. برای استفاده از روغن نارگیل، چند قطره از آن را به موهای خود بمالید، بگذارید یک شب بماند و صبح آن را بشویید.

کلام پایانی

ماندگاری رنگ مو بسته به عوامل مختلف مانند نوع رنگ مورد استفاده، روش های مراقبت از مو و سرعت رشد مو می تواند متفاوت باشد. شادابی مو معمولا به مرور زمان کاهش می یابد و رنگ مو در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا استفاده از ابزارهای حرارتی و محصولات نامناسب کدر می گردد. شامپو زدن مکرر هم می تواند طول عمر رنگ مو را کوتاه کند. خوشبختانه، راه حلهای زیادی برای حفظ سلامت، زیبایی و شادابی موها وجود دارد که سعی کردیم در این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره کنیم.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ سارا مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ

به "روتین مراقبت از موی رنگ شده؛ 16 توصیه برای حفظ سلامت موهای شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روتین مراقبت از موی رنگ شده؛ 16 توصیه برای حفظ سلامت موهای شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید