میراث طبیعی ثبت ملی می گردد اما بودجه ملی ندارد

به گزارش وبلاگ سارا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، میراث طبیعی ثبت ملی می گردد اما بودجه ملی ندارد.

میراث طبیعی ثبت ملی می گردد اما بودجه ملی ندارد

دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارش راهبردی آنالیز شرایط میراث طبیعی در ایران نوشته که میراث طبیعی هم مانند میراث تاریخی و فرهنگی درگیر آسیب و فرسودگی بوده و نیازمند احیا و بازسازی تخصصی است.

ضعف بودجه و منابع اقتصادی مستقل و پایدار یکی از مهمترین مسائل و مسائل سازمان های مرتبط با میراث طبیعی است. این مسئله موجب شده در هر سه سازمان مرتبط با میراث طبیعی، میراث طبیعی عملاً اولویتی نداشته باشد. در وزارت میراث معمولاً اولویت در برنامه ریزی بودجه به میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص دارد و میراث طبیعی در این سازمان جایگاه حاشیه ای دارد.

از طرف دیگر در سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها هم به این علت که حوزه تحت مدیریت و حفاظت آنها بسیار وسیع است سایت های میراث طبیعی که به نسبت در مقیاس خیلی کوچک هستند نمود چندانی ندارند. یک چشمه یا یک آبشار در اراضی چند هکتاری نمودی نمی یابد و در اولویت قرار نمی گیرند و بودجه خاصی در این سازمان ها به آنها تعلق نمی گیرد.

بعلاوه ردیف بودجه مستقلی برای تقویت یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضروری است تا برای حفاظت از میراث طبیعی نیز اقدامات مؤثری انجام گردد. در حال حاضر با توجه به لایحه بودجه سال 1401 منابع اقتصادی اختصاص داده شده به این یگان شرایط خوبی ندارد و نمیتوان انتظار داشت که بدون تغییر در آن، مسئولیت های بیشتری به عهده این یگان گذاشته گردد. متأسفانه به علت بی توجهی که به حوزه میراث طبیعی اجرا شده است و بودجه محدودی که به این یگان تخصیص داده شده است، حفاظت از این میراث خارج از دستور یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واقع شده است.

علاوه بر آنچه گفته شد برای ارزیابی، نظارت و پایش میراث طبیعی هم باید منابع اقتصادی مستقل در نظر گرفت. ارزیابی و پایش چه قبل از ثبت اثر و چه بعد از ثبت اثر بطور دائم ضروری است و هزینه مستقلی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به این علت که دستگاه ها ردیف بودجه ای برای ارزیابی و پایش سایت های میراث طبیعی ندارند این موضوع در اولویت آخر دستگاه ها قرار میگیرد. این موضوع موجب شده که علیرغم کوشش فراوان کارشناسان دستگاه ها برای ثبت آثار طبیعی در لیست میراث طبیعی و جهانی به علت عدم نظارت، ارزیابی و پایش آنها در سالهای آینده، این آثار با مخاطرات زیادی روبرو شوند.

از جمله جنگل های هیرکانی و بیابان لوت که با کوشش فراوان سازمان های مرتبط در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته اند، اما امروزه بعلت مسائل فراوانی که در حفاظت و مدیریت آنها وجود دارد خطر حذف آنها از لیست میراث جهانی یونسکو وجود دارد.

منبع: همگردی

به "میراث طبیعی ثبت ملی می گردد اما بودجه ملی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث طبیعی ثبت ملی می گردد اما بودجه ملی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید