مقاومت تولیدکنندگان لاستیک خودرو در برابر شفافیت، راهکار مقابله با احتکار و کمبود تایر چیست؟
به گزارش وبلاگ سارا، یک کارشناس بازار تایر با اشاره علت اصلی نابسامانی بازار تایر گفت: اگر تولیدکنندگان اطلاعات خود ار در سامانه جامع تجارت ثبت می کردند، وزارت صمت می توانست با استفاده از طرح توزیع سیستمی تایر سواری از وقوع احتکار و کمبود این کالا جلوگیری کند.
محسن یزدی کارشناس صنعت تایر، در گفت و گو با خبرنگار گروه مالی خبرگزاری وبلاگ سارا، با استناد به مصوبات ستاد تنظیم بازار و همچنین تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: شرکت های فراورینماینده کالا های اساسی می بایست تمامی اطلاعات فراوری و فروش خود را در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبار ها اظهار نمایند.
وی با تاکید بر اینکه فراورینمایندگان تایر سواری و تایر سنگین نیز ملزم به ارائه اسناد خود به وزارت صمت هستند، گفت: ارسال این اسناد فراوری و فروش باید به وسیله سامانه جامع تجارت صورت بگیرد. به عبارت دیگر می بایست تمامی لاستیک های سواری و ناوگان سنگین و نیمه سنگین در مرحله اول در این سامانه اظهار شوند و در مرحله بعدی اسناد خرید و فروش آن ها ثبت گردد.
ایستادگی فراورینمایندگان تایر در مقابل شفافیت
این کارشناس بازار تایر با اظهار تاسف از عدم ثبت اسناد فراوری و فروش توسط فراورینمایندگان تایر سواری گفت: با وجود اینکه نزدیک به 8 ماه از مصوبه ستاد تنظیم باز گذشته است، تا به امروز فراورینمایندگان تایر سواری اقدامی در جهت اظهار اطلاعات خود ننموده اند و تنها برخی از آن ها مقدار اندکی از فراوریات خود را در سامانه ثبت کردند که پیش بینی می گردد این اسناد مربوط به کمتر از 1 درصد کل فراوریات باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه فراورینمایندگان تایر در سال گذشته ارز 4200 تومانی دریافت می کردند، قیمت تمام شده آن ها نسبت به کالای خارجی ارزان تر بود و به دلیل همین اختلاف قیمت، احتمال سوءاستفاده سودجویان و قاچاق تایر های فراوری شده به خارج از کشور وجود داشت.
راهکار مقابله با احتکار و کمبود تایر چیست؟
یزدی با اشاره به علت اصلی نابسامانی بازار تایر سواری گفت: اگر فراورینمایندگان اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت می کردند، حاکمیت می توانست با اشاعه طرح توزیع سیستمی تایر سنگین به تایر سواری از وقوع احتکار و اختفای این کالا جلوگیری کند.
به گفته این کارشناس صنعت تایر 80 درصد تایر های سواری فراوری داخل هستند و ثبت و رصد آن ها در مقایسه با تایر های وارداتی آسان تر است، اما به دلیل عدم همکاری فراورینمایندگان با وزارت صمت زنجیره تامین و توزیع تایر سواری به شفافیت لازم نرسیده است.
بهانه های واهی فراورینمایندگان برای عدم انجام تکالیف قانونی
وی با رد ادعای فراورینمایندگان مبنی بر عدم هماهنگی سامانه جامعه تجارت با سامانه های داخلی شرکت های فراورینماینده تایر گفت: تا به امروز چندین بار آموزش های لازم برای شرکت های فراوریی ارائه شده و در طی جلسات گوناگون امکانات لازم در سامانه پیش بینی شده تا فراورینمایندگان برای اظهار اطلاعات خود با مشکل روبرو نشوند.
یزدی ادامه داد: در حال حاضر کالا های اساسی دیگر با حجم بسیار بیشتر از فراوریات تایر به صورت مداوم در سامانه اظهار می شوند؛ حتی برخی از فراورینمایندگان داخلی نزدیک به 500 الی 600 هزار حلقه از فراوریات تایر خود را در این سامانه اظهار نموده و تا به امروز با مسئله ای رو به رو نشده اند.
وی با انتقاد از از عملکرد فراورینمایندگان در همکاری با وزارت صمت گفت: به نظر می رسد فراورینمایندگان تا به امروز اراده ای برای ثبت تایر های سواری نداشته اند و به همین دلیل بهانه های گوناگونی را برای عدم انجام تکلیف قانونی خود مطرح می نمایند.
استفاده از ظرفیت سامانه هایی سیستمی برای ساماندهی بازار تایر سواری
یزدی در انتها با اشاره به مزایای استفاده از سامانه های سیستمی برای مدیریت بازار تایر سواری گفت: از این طریق می توان فرآیند فراوری و توزیع تایر را کنترل کرد، به طوری که تایر های سواری نیز در یک سامانه به متقاضیان عرضه شده و با افزایش شفافیت با هرگونه اختفا و احتکار تایر مقابله کرد.
به گزارش خبرگزاری وبلاگ سارا، با آغاز سال جدید، ارز تخصیص یافته برای واردات و فراوری تایر سنگین و سواری با ارز نیمایی از سر گرفته شد؛ با این اتفاق قیمت تایرهای سواری با افزایش چند برابری رو به رو شده و متقاضیان خرید این تایرها با احتکار و کمبود این کالا در بازار روبرو شدند.
به اعتقاد بیشتر کارشناسان صنعت لاستیک، با تقویت طرح توزیع سیستمی تایر سنگین و اشاعه این طرح به حوزه تایر های سواری می توان از احتکار این کالا جلوگیری نموده و تمام تایر های موجود در بازار را به صورت عادلانه توزیع کرد.
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا