هایما 7X از سوی ایران خودرو به بازار می آید ، مشخصات فنی

به گزارش وبلاگ سارا، هایما 7X براساس اخبار منتشر شده ظاهراً قرار است در ایران خودرو حضور داشته باشد. خودرویی که در طول دو سال عرضه در بازار چین تنها به فروش 6/973 دستگاهی رسید. البته این موضوع می تواند خبر خوبی برای بهمن موتور نیز باشد. چرا که هایما زیر مجموعه FAW است. پس متعجب نخواهیم شد که در ماه های آینده شاهد حضور مجدد خودروهای فاو در بهمن موتور باشیم.

هایما 7X از سوی ایران خودرو به بازار می آید ، مشخصات فنی

وبلاگ سارا - محمد فتح الهی - ایران خودرو دو محصول تازه از برند هایما را برای بازار ایران انتخاب نموده است. هر قدر که این موضوع هنوز از سوی مدیران ایران خودرو تأیید یا تکذیب نشده، اما حضور نمونه های اولیه تأییدی بر این مطلب است.

هایما 7X تیپ الیت

ایران خودرو در پی حضور در سمگنت MPV ها است. رده ای که فردا موتورز با SX6 پیش تر در آن ورود نموده بود. اما هایما 7X خودرویی فرق دارد. خودرویی که حداقل از لحاظ بصری رجحان قابل توجهی نسبت به طراحی جعبه ای شکل SX6 دارد.

دانگ فنگ SX6 که به وسیله فردا موتور عرضه می گردد

در کنار 7X، ایران خودرو قرار است یک شاسی بلند را نیز در بازار خودرو کشور عرضه کند. خودرویی که می تواند دوباره برند هایما در ایران را زنده کند.

سگمنت MPV در ایران

چندین خودرو پیش تر شانس خود را در سگمنت MPVهای ایران آزموده بودند. در زمان آزاد بودن واردات خودرو به کشور، کیا کارنز یکی از همین دست خودروها بود.

تصویر عقب هایما 7X

کارنز در بازار ایران به موفقیت قابل توجهی دست نیافت. اما با گذشت زمان هنوز هم هواداران خاص خود را دارد. برای مثال کافیست بدانیم نمونه های 2016 این خودرو با کارنمودهای نزدیک به صد هزار کیلومتر در رنج قیمتی 1 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش می رسند.

مرسدس بنز کلاس B و ب ام و سری 2 اکتیوتورر هم در این بازار برای مدتی حضور داشتند. البته این کلاس خودرویی بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، در ایران هواداران بسیاری ندارد.

برای نمونه کشور ترکیه را می توان قلمرو MPVها قلمداد کرد. در بازار ترکیه یک خودروساز یک شرط اساسی برای موفقیت دارد. آن هم ارائه محصولی در رده MPVها است.

هایما 7X ایران خودرو

برند هایما همچون بسیاری از چینی های دیگر در حال به روز شدن است. خودروهای تازه برند هایما حداقل از لحاظ طراحی ظاهری کم کم در حال فاصله گرفتن از محصولات مزدا هستند. هایما 7X نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دماغه هایما 7X

7X خودرویی است که بنا به گفته هایما، به وسیله پینین فارینا ایتالیا طراحی شده است. پینین فارینا را از کجا می شناسیم؟ از دوران همکاری با برند فراری. اما سالهاست که این دو نام از یکدیگر جدا شده اند. فراری اکنون خود محصولات خود را طراحی می نماید و پینین فارینا هم زیر چتر حمایتی ماهیندرا هندوستان است.

چراغ جلو هایما 7X

از پینین فارینا تنها یک نشان ایتالیایی به جای مانده است. ماهیندرا هندوستان این کمپانی ایتالیایی را در سال 2015 به مبلغ 168 میلیون یورو خریداری کرد.

نمای چراغ های عقب هایما 7X

طراحی هایما 7X

اگر بگوییم که برند هایما در حق 7X کم کاری نموده است، سخن درستی نخواهد بود. پینین فارینا کار خود را در زمینه طراحی به درستی انجام داده و شاید در نگاه اول متوجه نشویم که با یک MPV چینی رو به رو هستیم.

تیپ های لاکچری و فلگشیپ هایما 7X دارای مه شکن هستند. نسخه الیت هایما 7X فاقد مه شکن است.

چراغ های مخفی شده در سپر جلو و جلو پنجره بسیار بزرگ هایما 7X بخشی از ترند طراحی روز خودرو است. در نمای عقب هم ترکیب دو رنگ باعث شده تا این بخش، چشم نواز باشد.

در نمای کناری هم سعی شده با خطوط متفاوت، ارتفاع این خودرو کمتر از آنچه هست به نظر برسد. طراحی داخلی این خودرو نیز مجذوب نماینده به نظر می رسد.

نمای کناری با رنگ Clear Sky Blue

نمایشگرهای بزرگ و ترکیب دو رنگ داخل، آن چیزی است که خریداران این سگمنت می خواهند. مسئله اصلی کیفیت ساخت 7X است. در نتیجه تا زمانی که نمونه ای از این خودرو در بازار عرضه نگردد، نمی توان در اینباره اظهار نظر کرد.

محیط داخلی هایما 7X - تیپ فلگشیپ

معینات فنی هایما 7X

برند هایما، 7X را با دو موتور در بازار چین به فروش می رساند. موتور ضعیف تر 1/5 لیتری توربو (1497 سی سی) است! این موتور که با کد HM474Q-T شناخته می گردد؛ 165 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور در دورهای 1800 تا4000، فراوری می نماید. مصرف سوخت این موتور 7/8 لیتر در ازای هر صد کیلومتر است.

موتور 1/5 لیتری توربو هایما 7X انجین 1/5 لیتری توربو هایما 7X

پیشرانه قوی تر که با کد HMAGA16-YF نامیده می گردد؛ 1/6 لیتر (1594 سی سی) حجم دارد. 194 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 293 نیوتن متر گشتاور در دورهای 1500 تا 4500، حاصل کارکرد این چهار سیلندر توربوشارژ است. این موتور نسبت به نمونه ضعیف تر مصرف سوخت کمتری هم دارد. این رقم 7/6 لیتر در ازای هر صد کیلومتر است.

موتور 1/6 توربو هایما 7X انجین 1/6 توربو هایما 7X

برند هایما تأکید دارد که هر دو موتور از توربوشارژهای الکتریکی استفاده می نمایند. این امر باعث می گردد تأخیر کمتری در زمان به مدار آمدن توربو به وسیله راننده احساس گردد. گنجایش محفظه سوخت هایما 7X نیز 55 لیتر بوده که برای ترددهای داخل شهر کافی به نظر می رسد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با 4815، 1874 و 1720 میلیمتر. فاصله بین دو محور 7X نیز 2860 میلیمتر ذکر شده و ارتفاع آن از سطح زمین به 170 میلیمتر می رسد. وزن خالص 7X نیز رقمی برابر با 1670 کیلوگرم است.

در این میان باید به یک نکته مهم اشاره نمود. با توجه به ابعاد رینگ های نمونه وارد شده به ایران، احتمالاً ایران خودرو هایما 7X را با موتور 1/6 لیتری عرضه خواهد نمود. چرا که این نسخه از رینگ ها تنها مختص به تیپ های لاکچری و فلگشیپ است که در ادامه به آنها می پردازیم.

تکنولوژی موتور هایما 7X

هر دوی این موتورها با تکنولوژی DVVT فراوری شده اند. این تکنولوژی که مخفف Dynamic Variable Valve Timing به معنای سوپاپ های باز و بسته شونده متغییر است. یک نکته مهم درباره موتور 1/5 لیتری این است که پاشش سوخت در آن چند نقطه ای است. این روش MPFI نامیده می گردد. موتور قوی تر اما از سیستم تزریق مستقیم سوخت Direct Injection بهره می برد.

تفاوت این دو تکنولوژی در چیست؟ سیستم MPFI زمانی سوخت را وارد سیلندر می نماید که پیستون در کورس خود باشد. تکنولوژی Direct Injection که به GDI هم معروف است انعطاف بیشتری دارد. یعنی هر زمانی که در چرخه احتراق لازم باشد سوخت را به سیلندر تزریق می نماید.

هر دو موتور براساس گفته های برند هایما، باید از سوخت با اکتان 95 استفاده نمایند. سوختی که کیفیت آن حداقل در شهری مانند تهران، متغییر است.

گیربکس هایما 7X

نکته مهم این است که نیروی هر دو موتور هایما 7X به وسیله گیربکس 6 سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می گردد. جعبه دنده ای که جای خالی آن در بسیاری از خودروهای چینی بازار ایران احساس می گردد.

گیربکس شش سرعته هایما 7X

تعلیق جلوی هایما 7X از نوع مک فرسون است. در عقب تعلیق چند نقطه ای مالتی لینک دیده می گردد. تمامی مدل ها با ترمزهای دیسکی (خنک شونده در جلو) به بازار آمده اند اما سایز رینگ و تایرها فرق دارد.

رینگ هایما 7X - تیپ فلگشیپ

برند هایما این محصول را با رینگ های 17، 18 و 19 اینچی به چینی ها می فروشد. با توجه به اخبار بدست آمده احتمالاً نمونه ای که از سوی ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد، مجهز به رینگ های 18 اینچی است.

امکانات رفاهی هایما 7X

این خودرو در بازار چین در سه سطح رفاهی عرضه می گردد. نسخه Elite دارای کمترین سطح امکانات رفاهی است. نمونه Luxury شرایط بهتری دارد و در ورژن Flagship هایما هر آنچه لازم باشد را ارائه نموده است.

تک تک این نسخه ها را آنالیز نموده تا در زمان معرفی این خودرو از سوی ایران خودرو متوجه شویم کدام نسخه برای بازار ایران انتخاب شده است.

امکانات هایما 7X الیت

رینگ های 17 اینچی متعلق به این نسخه است. ترمز پارک برقی امکانی است که تمامی مدلهای 7X از آن بهره مند هستند. هیچ کدام از نسخه های این خودرو تایر یدکی فول سایز ندارند. ترمزهای ABS و EBD نیز همچون بسیاری از خودروهای چینی در هایما 7X نیز دیده می شوند.

سامانه های کنترل کشش و کنترل پایداری هم امکانی است که تمامی نسخه ها از آنها بهره مند هستند. بعلاوه هشدار نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و سامانه کنترل فشار باد تایرها در تمامی نسخه ها حضور دارند.

تریم داخلی تیپ الیت هایما 7X

نمونه الیت تنها دارای دو ایربگ است. از لحاظ ایمنی، سرنشینان عقب نسخه الیت هیچ محافظی در برابر برخوردهای احتمالی ندارند.

سنسور پارک عقب در تمامی مدل ها یکسان است، اما نسخه الیت تنها به داشتن دوربین دید عقب بسنده نموده است. کروز کنترل در هر سه مدل وجود دارد و سه مود رانندگی اسپرت، کامفورت و برفی در تمامی ورژن ها مشترک هستند.

ترمز پارک اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت در سربالایی ها و سرازیری ها، سانروف پانورامیک باز شونده، سیستم ورود بدون کلید، روکش چرمی فرمان، روکش چرم مصنوعی جایگاه ها، صفحه نمایش 12/3 اینچی در داشبورد، آیینه های برقی، برف پاکن عقب و خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب در تمامی مدل ها وجود دارند.

نسخه الیت در پشت فرمان از صفحه نمایش 7 اینچی استفاده می نماید که نسبت به سایر مدل ها کوچک تر است.

امکانات هایما 7X لاکچری

در نسخه Luxury مهمترین نکته ظاهری وجود رینگ های 18 اینچی است. باتوجه به اخبار بدست آمده، نمونه ای که به ایران وارد شده است نیز دارای همین سایز از رینگ و تایر است. پس احتمال عرضه این نسخه در کشورمان بیش از سایر ورژن هاست.

علاوه بر این موضوع، ایربگ های جانبی برای سرنشینان جلو و پرده ای برای سرنشینان عقب هم در این نسخه دیده می شوند. دوربین 360 یکی از مهمترین امکاناتی است که در این ورژن وجود دارد. درب صندوق عقب در تیپ لاکچری برقی است و حافظه نیز دارد.

تریم داخلی هایما 7X تیپ لاکچری

جایگاه راننده بصورت برقی تنظیم می گردد و می تواند مانند تیپ فلگشیپ؛ نویگیشن، مالتی مدیا، تلفن، ایرکاندیشن و نور اتمسفر داخلی خودرو را با فرمان صوتی روشن یا خاموش کرد.

در هر دو نسخه لاکچری و فلگشیپ امکان روشن کردن خودرو با ریموت وجود دارد. برخلاف نسخه الیت، در تیپ لاکچری و فلگشیپ چراغهای مه شکن در سپر جلو دیده می شوند.

سنسور باران تنها بین این نسخه و ورژن بالاتر یعنی فلگشیپ مشترک است. برخلاف نسخه الیت که ایرکانیشن دستی دارد، در تیپ های لاکچری و فلگشیپ تهویه مطبوع اتوماتیک دیده می گردد. البته هر دو مدل ذکر شده ایرکاندیشن دو نقطه ای ندارند.

فیلتر PM2.5 و سامانه ایجاد یون های منفی در داخل کابین نیز از امکانات ویژه این دو نسخه بشمار می فرایند.

امکانات هایما 7X فلگشیپ

تیپ فلگشیپ هایما 7X دارای چند ویژگی برتر است. در نمای ظاهری رینگ های 19 اینچی دیده می شوند. چراغهای جلو در این نسخه هم برخلاف نسخه های دیگر بجای هالوژن، LED هستند. این چراغ ها تنها در این ورژن قابلیت روشن و خاموش شدن بصورت اتوماتیک را دارا هستند.

ایربگ های جانبی علاوه بر ردیف اول، در ردیف دوم نیز وجود دارند و این نسخه سنسور پارک جلو نیز دارد. تیپ فلگشیپ بعلاوه امکان پارک کردن خودرو بصورت اتوماتیک را نیز به مالک ارائه می دهد.

تریم داخلی هایما 7X تیپ فلگشیپ

سامانه های هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو بین خطوط، هشدار تصادف و ترمز اتوماتیک نیز مختص نسخه فلگشیپ هستند. صفحه نمایش پشت فرمان در این نسخه بزرگ تر از تیپ های الیت و لاکچری است. این صفحه نمایش برخلاف دو نسخه پایین تر بجای 7 اینچ، 12/3 اینچی است. شارژر بدون سیم تلفن همراه هم امکانی است که تنها خریداران این نسخه از آن بهره مند خواهند شد.

قیمت هایما 7X در چین

هایما 7X خودرو مقرون به صرفه قیمتی نیست. در نتیجه نباید انتظار آن را داشته باشیم که 7X خودرویی باشد که قشر میانه جامعه به راحتی آن را خریداری نمایند.

نسخه الیت این خودرو در بازار چین 125/800 یوان قیمت خورده است. براساس نرخ تبدیل ارز 4/170 تومانی امروز؛ این قیمت معادل 524/586/000 میلیون تومان خواهد بود. البته در بازار چین!

این نرخ با احتساب مالیات، عوارض، هزینه فراوری، پول چای و… چیزی در حدود 800 میلیون تا 1 میلیارد تومان خواهد بود. تیپ لاکچری نیز قیمت 139/800 یوانی دارد. یعنی 582/966/000 میلیون تومان. باز هم تأکید می کنیم که این قیمت مختص یک خریدار چینی است.

تیپ فلگشیپ که دارای کامل ترین آپشن ها است، 149/800 یوان قیمت دارد. رقمی معادل 624/666/000 میلیون تومان. با این تفاسیر اگر این نسخه برای کشورمان انتخاب گردد، باید شاهد حضور هایما 7X در رده خودروهای بالای یک میلیارد تومان باشیم.

آمار فروش هایما 7X

این بخش برای ایران خودرویی ها مجذوب نماینده نخواهد بود. هایما 7X محصولی است که در سال 2020 در بازار چین دیده شده، اما اندازه فروش آن تعریفی ندارد.

در آگوست 2020 تعداد 33 دستگاه از آن به وسیله چینی ها خریداری شد. ماه سپتامبر این اندازه فروش به 78 دستگاه رسید اما در اکتبر همان سال مجدد کاهشی شد و فقط 35 چینی آن را خریداری کردند.

الیت

در ماه نوامبر هایما فروش 173 دستگاهی 7X را تجربه کرد و تعداد مشتری های این خودرو در دسامبر همان سال به 834 دستگاه رسید تا رکورد فروش سال زده شده باشد! هایما در آن سال جمعاً 1153 دستگاه از این خودرو را به چینی ها فروخت.

نخستین ماه سال 2021 با فروش 52 دستگاهی برای این خودرو شروع شد. در فوریه 311 مشتری برای خرید این خودرو اقدام کردند و این رقم در ماه سوم آن سال به 941 دستگاه رسید. بیشترین فروش هایما 7X در بازار چین نیز در همان ماه رخ داد.

لاکچری

در آپریل فرایند فروش این خودرو مجدداً کاهش یافت و 855 نفر مشتری این خودرو شدند. ماه May فروش هایما 7X به 873 دستگاه رسید و این رقم با کاهش مجدد در ماه Jun رقم 724 دستگاهی را نشان داد.

افت فروش این خودرو در ماه جولای بسیار محسوس بود. تنها 356 مشتری درخواست خرید 7X را ثبت کردند و این رقم در ماه های آگوست و سپتامبر به ترتیب به 330 و 300 دستگاه رسید!

فلگشیپ

در نوامبر 2021 تعداد مشتری های این خودرو قدری بیشتر شد و هایما توانست 561 دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. در دسامبر همان سال نیز تنها 517 نفر مالک این خودرو در بازار چین بودند.

هایما در نهایت پفراینده سال 2021 را با فروش 5/820 دستگاهی از این خودرو بست تا جمع فروش دو سال این خودرو در بازار چین تنها 6/973 دستگاه باشد.

آماری که به اشتباه در بعضی رسانه ها برای فروش سال 2021 این خودرو درج شده بود، 6/595 دستگاه بود!

هایما 7X را بخریم یا نه؟

موضوع مهم قیمت این خودرو است و اینکه آیا توان خرید آن را داریم یا خیر! در وهله اول باید منتظر زمان معرفی این خودرو و قیمت اعلام شده آن از سوی ایران خودرو باشیم.

در گام دوم باید بیان کرد که هایما 7X در بازار میلیارد نفری چین به فروش قابل توجهی دست نیافته است. اگر کمی به جستجو در فضای وب بپردازیم، معین می گردد که محبوب ترین MPV بازار چین، بیوک GL8 است. خودرویی آمریکایی که تنها در ماه گذشته میلادی 14/022 دستگاه از آن به وسیله چینی ها خریداری شده است.

در نتیجه، چینی ها هم مانند ما به بحث کیفیت اهمیت می دهند. طبیعتاً آنها هم در زمان خرید یک خودرو به این موضوع فکر می نمایند که در ازای پرداخت مبلغ، خودرو مورد نظر ارزش خرید دارد یا خیر.

اگر بیوک GL8 را هم به عنوان یک خودرو خارجی در نظر نگیریم، Wuling Capgemini دومین MPV پر فروش در بازار چین است. خودرویی که 4/286 دستگاه از آن فقط در طول یک ماه گذشته به فروخته شده است.

خودرو تازه ایران خودرو، به عنوان یک MPV کاربردی، گزینه بسیار مناسبی حداقل در مقایسه با SX6 فردا موتورز بشمار می رود. اما پرسش این است که 7X می تواند خودرویی باشد که سلیقه بازار را به سمت خرید خودروهای MPV تغییر دهد یا خیر.

فروش خودرو سازها بیشتر از فراوری آنها شد + کدام خودرو آمار فراوری بیشتری دارد؟

Sehol E10X خودرو برقی کرمان موتور با 3/6 متر طول و 302 کیلومتر پیمایش به بازار می آید

دنا پلاس توربو دنده ای ایران خودرو قیمت خورد / یک دنده اضافه، 15 میلیون بیشتر!

کراس اوور ایران خودرو آماده شد + آنچه از این خودرو می دانیم

منبع: بیت ران

به "هایما 7X از سوی ایران خودرو به بازار می آید ، مشخصات فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هایما 7X از سوی ایران خودرو به بازار می آید ، مشخصات فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید