طرز تهیه سمبوسه پیتزایی به سبک رستورانی با سوسیس و کالباس

به گزارش وبلاگ سارا، سمبوسه از آن دسته غذاهایی است که پیر و جوان و کودک نمی شناسد و حتی شنیدن نامش هم کافی است تا یاد نان تُرد و محتویات خوش طعمش بیفتیم و آب از دهانمان سرازیر شود! این غذای خیابانی محبوب، در جاهای مختلفی، از جنوب کشورمان گرفته تا در هند و پاکستان، با دستورالعمل های مختلف پخته می شود. ما در اینجا طرز تهیه سمبوسه پیتزایی را به سبک رستورانی و با استفاده از سوسیس و کالباس به شما آموزش می دهیم. ماده اولیه ای که اگرچه زیاد خوردن آن توصیه نمی شود، با این حال برای بچه ها حسابی مجذوب کننده است.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی به سبک رستورانی با سوسیس و کالباس

مواد اولیه برای طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با سوسیس و کالباس

  • پیاز میانه 1 عدد
  • سوسیس 2 عدد
  • ژامبون (گوشت یا مرغ، به دلخواه) 200 گرم
  • سیب زمینی میانه 2 عدد
  • فلفل دلمه ای 1 عدد
  • ذرت پخته شده 200 گرم (یا نصف یک قوطی کنسرو آماده)
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
  • آویشن 1 قاشق چای خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر پاپریکا به مقدار لازم
  • خمیر یوفکا (یا در صورت تمایل، نان لواش) یک بسته
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مراحل پخت سمبوسه پیتزایی با سوسیس و کالباس

1. پختن سیب زمینی ها

در اولین مرحله از پخت سمبوسه پیتزایی، سیب زمینی ها را در یک قابلمه قرار داده و بپزید. برای اینکه سیب زمینی ها زودتر بپزند، می توانید ابتدا آن ها را پوست بکنید، سپس به تکه های درشت تقسیم کنید و به همراه آب و قدری نمک بپزید. بعد از 30 تا 40 دقیقه برای این که مطمئن شوید سیب زمینی ها پخت است ابتدا یک چنگال را در آن ها فرو کنید اگر نرم بود و چنگال به راحتی داخل سیب زمینی فرو رفت، سیب زمینی آماده است پس حالا سیب زمینی ها را گوشه ای بگذارید تا کمی سرد شود و بعد خرد کنید.

2. آماده کردن مواد

تا زمانی که سیب زمینی ها می پزند، بهترین فرصت است تا دیگر مواد اولیه را آماده کنید. برای این کار سوسیس، کالباس، پیاز و فلفل دلمه ای را به مقدار های نگینی خرد کنید. می توانید از هر رنگ فلفل دلمه ای که دوست داشتید، استفاده کنید.

چنانچه می خواهید غذای سالم تری داشته باشید و از مواد اولیه به کار رفته در آن خاطرجمع باشید، پیشنهاد می کنیم سوسیس و کالباس را خودتان در خانه درست کنید. برای این کار، به دو مطلب طرز تهیه سوسیس خانگی ساده و طرز تهیه کالباس خانگی سالم که پیش از این در کتاب کاله آموزش داده ایم، مراجعه کنید.

سپس یک تابه با مقدار میانه را روی گاز قرار دهید، به آن قدری روغن اضافه کنید و بعد از اینکه روغن کمی گرم شد، پیازها را تفت بدهید. پس از اینکه پیازها به اصطلاح مادربزرگ ها سبک شدند (یعنی بی رنگ شدند و از سفتی درآمدند) به ترتیب سوسیس، کالباس، فلفل دلمه ای و ذرت را به تابه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا حرارت ببینند و سوسیس ها سرخ شوند.

در ادامه، نوبت اضافه کردن سیب زمینی های پخته شده به همراه آب لیمو، ادویه ها و در نهایت رب گوجه فرنگی است. برای اینکه رب گوجه فرنگی بهتر تفت بخورد و طعم خامی آن در غذا باقی نماند، مواد موجود در تابه را به اطراف کشانده و در وسط آن یک فضای خالی ایجاد کنید و رب گوجه فرنگی را آنجا بریزید. سپس اجازه بدهید تا رب کمی تفت بخورد، بعد کم کم مواد دیگر را هم به وسط تابه کشانده و با رب مخلوط کنید. (چنانچه رب گوجه تان خوب به خورد مواد نرفته بود، می توانید یک قاشق غذاخوری آب جوشیده به تابه اضافه کنید.)

نکته: به جای استفاده از آب لیموی کارخانه ای و آماده، می توانید از آب یک عدد لیموی ترش تازه استفاده کنید.

پس از پختن همه مواد، تابه را از روی اجاق بردارید، پنیر پیتزا را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حرارت موجود در مواد، به ذوب شدن پنیرها کمک می کند.

3. پیچیدن سمبوسه های پیتزایی

پرچالش ترین قسمت در تهیه سمبوسه که باعث می شود خیلی ها به اشتباه آن را سخت بدانند و قید درست کردن سمبوسه های ترد و خوشمزه را به کل بزنند، پیچیدن سمبوسه هاست. اما نگران نباشید، چراکه این کار بسیار آسان است! فقط باید روش درست انجام دادنش را که ما در اینجا به شما آموزش می دهیم، بدانید.

برای پیچیدن سمبوسه ها، هم می توانید از نان لواش استفاده کنید، هم خمیر یوفکا که به صورت بسته بندی شده و آماده در مغازه ها به فروش می رسد. استفاده از نان لواش یادآور طعم سنتی سمبوسه های دوران بچگی است. خمیر یوفکا هم بافت نازکی دارد که ترکیب آن با مواد سمبوسه، مطبوع و دلچسب می شود.

همچنین چنانچه دلتان می خواهد خمیر یوفکا را هم به صورت کاملا خانگی درست کنید، آموزش آن در مطلب طرز تهیه خمیر یوفکا خانگی با تمام فوت و فن های آن برای شما تدارک دیده شده است.

در هر صورت چه از نان لواش استفاده می کنید و چه خمیر یوفکا، مراحل پیچیدن سمبوسه ها به یک شکل است. ابتدا نان یا خمیرتان را از طول نصف کنید تا دو مستطیل دراز داشته باشید (یعنی از هر یک عدد خمیر یوفکا، دو خمیر سمبوسه به دست می آید). سپس ضلع پایینی خمیر را طوری به طرف طول آن تا کنید تا یک مثلث توخالی یا یک قیف به دست بیاید. داخل مثلث را با مقدار کافی از مواد سمبوسه که در مرحله قبل آماده کردیم، پر کنید. با استفاده از یک قاشق و با کمک انگشتانتان، مواد را به همه اضلاع مثلث برسانید تا هیچ جای آن خالی نماند. در عین حال حواستان باشد که در آن بیش از حد هم مواد پر نکنید، چراکه باعث پاره شدن خمیر یا نان شما می شود.

بعد از پر کردن مواد، ادامه خمیر را به همان صورت مثلثی، دور خودش بپیچید.

نکته: چنانچه از خمیر یوفکا استفاده می کنید، پس از سرانجام پیچیدن سمبوسه می توانید ضلع سرانجامی خمیر را با کمی آب خیس کنید تا بهتر به هم بچسبد و باز نشود.

سمبوسه ها را به همین صورت و تا تمام شدن مواد، یکی یکی بپیچید و کنار بگذارید.

4. سرخ کردن سمبوسه های پیتزایی

برای سرخ کردن سمبوسه ها، روغن باید کاملا داغ و به صورت غوطه ور باشد. پس بهتر است از یک قابلمه کوچک و گود استفاده کنید و پس از اینکه روغن خوب داغ شد، سمبوسه ها را یکی یکی به آن اضافه کرده و سرخ کنید. حواستان باشد که سمبوسه خیلی زود سرخ می شود، پس حواستان به قابلمه باشد تا سمبوسه ها نسوزند.

پس از اینکه هر دو سمت سمبوسه ها طلایی شدند، آن ها را از روغن خارج کرده و روی یک توری یا دستمال روغن گیر قرار بدهید تا روغن اضافه شان گرفته شود.

نکته: برای اینکه سمبوسه های سالم تری داشته باشید، می توانید به جای سرخ کردن، آن ها را در فر یا هواپز آماده کنید. برای این کار، طبق درجه حرارت مناسب دستگاهتان پیش بروید تا سمبوسه هایی برشته و خوش رنگ داشته باشید.

5. تزیین و سرو سمبوسه های پیتزایی

حالا سمبوسه های پیتزایی شما آماده شده اند و می توانید از طعم خوش یک سمبوسه خوش مزه و خانگی لذت ببرید.

برای تزیین و سرو می توانید کمی جعفری و گشنیز خرد شده روی سمبوسه ها بریزید. ترکیب سس و ترشی انبه هم با سمبوسه محشر می شود و طعم خوش سمبوسه های جنوبی را یادآوری می کند. نوش جان!

نکات تکمیلی در مورد تهیه سمبوسه پیتزایی

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه سمبوسه پیتزایی را به ساده ترین روش به شما آموزش بدهیم. در ادامه به برخی از سوالات و نکات مهم احتمالی شما همراه با پاسخ آن ها اشاره می کنیم.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه سمبوسه پیتزایی چیست؟

برای تهیه سمبوسه پیتزایی می توانید از هر ماده ای که در خانه داشتید، استفاده کنید. اما بهترین ترکیبی که به شما پیشنهاد می کنیم ترکیبی از سوسیس، کالباس، فلفل دلمه ای، سیب زمینی پخته شده و ذرت است.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با پپرونی چگونه است؟

برای تهیه سمبوسه پیتزایی با پپرونی می توانید مشابه همین دستور پیش بروید، اما به جای سوسیس و کالباس، پپرونی را جایگزین کنید.

نان مورد نیاز برای تهیه سمبوسه چیست؟

به طور سنتی، سمبوسه با نان لواش تهیه می شود. با این حال همان طور که در این دستور برایتان توضیح دادیم، می توانید از خمیر یوفکای بسته بندی شده استفاده کرده یا آن را خودتان در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی در فر چگونه است؟

برای تهیه سمبوسه های سالم تر و کم روغن تری می توانید به جای سرخ کردنشان، از فر یا دستگاه هواپز خانگی تان استفاده کنید. کافی است درجه حرارت مناسب که در کاتالوگ یا هواپزتان توصیه شده را به کار ببرید تا سمبوسه خود را در فر یا هواپز بپزید.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی بدون پنیر پیتزا چیست؟

وجود پنیر پیتزا در سمبوسه کاملا انتخابی است. چنانچه این ماده اولیه را دوست نداشته یا به آن حساسیت دارید، می توانید پنیر پیتزا را بدون هیچ مسئله ای از دستور تهیه تان حذف کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سمبوسه پیتزایی به سبک رستورانی با سوسیس و کالباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه پیتزایی به سبک رستورانی با سوسیس و کالباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید