سایه ساختمانی بزرگ بر سر قلعه ای تاریخی ، آیا شهرداری نهبندان منتقل می گردد؟

به گزارش وبلاگ سارا، ساختمان شهرداری نهبندان که در حریم قلعه نهبندان واقع شده قرار است تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان شده و باید ساختمان به جای دیگری منتقل گردد.

سایه ساختمانی بزرگ بر سر قلعه ای تاریخی ، آیا شهرداری نهبندان منتقل می گردد؟

جابجایی ساختمان شهرداری نهبندان از داخل حریم قلعه تاریخی این شهر به ساختمان نو موضوع داغ جلسه دو ساعته ای بود که با حضور معاون هماهنگی امور مالی استاندار، رئیس مجمع نمایندگان استان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی برگزار گردید و پیشنهادات زیادی برای این امر ارائه شد.

در این جلسه قرار شد ساختمان فعلی شهرداری به میراث فرهنگی تحویل گردد و از سوی دیگر اعتباری برای ساخت ساختمان نو شهرداری اختصاص یابد تا شهرداری به ساختمان نو منتقل گردد.

آن طور که شبانی رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان می گوید ساختمان شهرداری نهبندان در حاشیه قلعه تاریخی این شهر واقع شده و به گونه ای این قلعه در دل املاک شهرداری نهبندان قرار گرفته است و باید اراضی اطراف این قلعه آزاد سازی گردد تا بتوان برای بازسازی بیشتر این قلعه اقدام کرد.

البته شهردار نهبندان نیز در قبال این خواسته میراث فرهنگی درخواست دیگری را بیان کرد، خواسته ای که منجر به اعطای تمام ساختمان های اطراف قلعه که در تملک شهرداری است و ساختمان شهرداری به متراژ یک هکتار به میراث فرهنگی می گردد.

ساختمان در حال ساخت شهرداری احتیاجمند اعتبار

شهردار نهبندان از در حال ساخت بودن ساختمان نو شهرداری نهبندان در این جلسه اطلاع داد و گفت: برای ساخت این بنا احتیاج به اعتبار داریم و در واقع اگر هزینه ساخت ساختمان نو شهرداری به طور کامل پرداخت گردد ساختمان فعلی شهرداری و ساختمان های اطراف قلعه که در تملک شهرداری است را آزاد می کنیم.

صادق بختیاری اضافه نمود: در صورتی که ساختمان فعلی شهرداری تحویل میراث فرهنگی گردد می توان از آن به عنوان موزه صنایع دستی و گردشگری استفاده کرد.

ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در مسجد ابوالفضل (ع) نهبندان هم دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد تا میراث فرهنگی طرح جامعی برای آن ارائه کند و اعتبار آن از محل اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری به استان تامین گردد؛ بعلاوه مقرر شد این طرح در قالب تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه استان و با مدیریت فرمانداری نهبندان پیگیری گردد.

ایجاد پیست شتر دوانی در چاهداشی و دهسلم و ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی نهبندان به اداره هم از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

پنج پیشران برای توسعه استان

معاون هماهنگی امور مالی استاندار در این جلسه با بیان این که برای توسعه مالی استان 5 پیشران معین و احصا شده است اظهار کرد: این پیشران ها در بخش های کشاورزی، معدن، گردشگری، اقتصاد مرزی و خدمات فناوری اطلاعات است و از آنجا که این استان و به ویژه شهرستان نهبندان ظرفیت زیادی برای توسعه بخش گردشگری دارد از تمام ظرفیت های موجود استان برای توسعه این بخش استفاده خواهیم کرد.

اشرفی افزود: یک سری زیرساخت ها برای گردشگری نهبندان احتیاج است که همه توان و ابزار های استان برای این منظور در خدمت صنعت گردشگری خواهد بود تا بتوان این صنعت را احیا کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این جلسه بر ایجاد جاذبه برای گردشگری کویر تاکید نمود و گفت: با وجود این که گرمترین نقطه کره زمین در ریگ یلان نهبندان واقع شده، اما تا کنون از ظرفیت گردشگری کویر نهبندان به درستی استفاده نشده است و هنوز در زیرساخت های اولیه برای این صنعت مشکل داریم.

نخعی افزود: قلعه شاهدژ نهبندان جزو معدود قلعه های سنگی ایران و دنیا است که با ثبت دنیای این قلعه ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری نهبندان ایجاد می گردد.

او ادامه داد: اینکه چرا تا به امروز بخش خصوصی در حوزه گردشگری به درستی عمل ننموده است باید آسیب شناسی گردد و از طرفی احتیاج است تا جاذبه های گردشگری نهبندان به صورت یک مستند گردآوری شده و از این مستند در جا های مختلف برای معرفی صنعت گردشگری نهبندان استفاده گردد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بعلاوه به موضوع خانه های نو در بافت تاریخی نهبندان اشاره و اظهار کرد: متأسفانه شهرداری در دوره های قبل مجوز هایی برای ساخت خانه های مدرن در بافت تاریخی این شهر صادر نموده که این وجهه خوبی از نظر تاریخی برای این شهر با قدمت بالا ندارد و نباید از این به بعد چنین مجوز هایی صادر گردد.

وبلاگ سارا خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سایه ساختمانی بزرگ بر سر قلعه ای تاریخی ، آیا شهرداری نهبندان منتقل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه ساختمانی بزرگ بر سر قلعه ای تاریخی ، آیا شهرداری نهبندان منتقل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید