برنامه ریزی برای ورود ابر رایانه سیمرغ

به گزارش وبلاگ سارا، تهران (پانا) - ابر رایانه سیمرغ که در حال حاضر 500 هزار میلیارد دستورالعمل در ثانیه را اجرا می نماید، برای ارتقای سرعت پردازش تا یک پتافلاپس در حال برنامه ریزی است.

برنامه ریزی برای ورود ابر رایانه سیمرغ

سیداحمد معتمدی، مجری طرح ابر رایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت مرکز پردازش های فوق سریع دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه این مرکز از 15 سال قبل فعالیت خود را شروع نموده است، افزود: زمینه فعالیت این مرکز پردازش سریع است و در خرداد ماه ابر رایانه سیمرغ این مرکز به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در این ابررایانه تا به امروز به سرعت 500 ترافلاپس رسیدیم. این عدد به این معنا است که ابر رایانه سیمرغ 500 هزار میلیارد دستورالعمل در ثانیه را می تواند اجرایی کند.

معتمدی خاطر نشان کرد: برنامه داریم که در امسال با تجهیزاتی که در این مرکز در حال نصب است، سرعت پردازش این ابر رایانه را به یک پتافلاپس (دو برابر سرعت فعلی) ارتقاء دهیم.

رییس مرکز پردازش فوق سریع دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: گام بعدی ما ارتقای سرعت پردازش این ابررایانه به 5 پتافلاپس خواهد بود.

وی با بیان اینکه این ابر رایانه 7 تا 8 برابر سرعت بالاتری نسبت به سایر ابر رایانه های موجود در کشور دارد، افزود: در حال حاضر تحقیقات گسترده ای در حوزه هایی چون هوش مصنوعی و کلان دیتا در کشور در حال اجرا است و این مرکز در حال ارائه خدمات به محققان است.

معتمدی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این ابر رایانه از سال ها قبل خدمات خود را ارائه می نموده است، اکنون نیز ابر رایانه سیمرغ خدمات لازم را به بخش های تحقیقاتی و علمی کشور ارائه می دهد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "برنامه ریزی برای ورود ابر رایانه سیمرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای ورود ابر رایانه سیمرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید