با زخم زبان دیگران چگونه برخورد کنیم؟

به گزارش وبلاگ سارا، زخم زبان زدن یا همان نیش زبان زدن یکی از اخلاق های بسیاری بدی است که بسیار از مردم به آن مبتلا هستند.

با زخم زبان دیگران چگونه برخورد کنیم؟

در این مطلب از وبلاگ سارا قصد داریم به نحوه مواجهه با زخم زبان دیگران و پیغام های منفی آن ها را آنالیز نموده و در خاتمه به یک روش تعیین و راهبردی در این زمینه برسیم.

چهار گزینه در نحوه مواجهه با زخم زبان دیگران

معمولا واکنش افراد به سرزنش و پیغام های منفی دیگران یکی از چهار حالت زیر است:

سرزنش خود

در این حالت ما با شنیدن زخم زبان و انتقاد فرد مقابل، آن را پذیرفته و درست می دانیم. مثلا شخصی از دست ما عصبانی است و می گوید: تو خودخواه ترین آدمی هستی که تا به حال دیده ام. با انتخاب گزینه سرزنش خود عکس العمل احتمالی ما این است: وای، من چقدر آدم بدی هستم. باید بیشتر ملاحظه حال دیگران را بکنم.

این نوع برخورد یعنی قبول قضاوت منفی فرد دیگر در خصوص ما و سرزنش خودمان عزت نفس ما را کم نموده و ما را به سمت احساس گناه و افسردگی سوق می دهد.

سرزنش دیگران

روش دوم مواجهه با زخم زبان این است که گوینده را سرزنش کنیم. مثلا در جواب تو خودخواه ترین آدمی هستی که تا به حال دیده ام این طور واکنش نشان داده و اعتراض کنیم که تو حق زدن چنین حرفی را نداری. من همواره خواسته های تو را در نظر گرفته ام. خودخواه واقعی تو هستی این نوع واکنش معمولا در اثر احساس خشمی که در آن لحظه به ما دست داده اتفاق می افتد. برای اینکه روابط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب چگونه می توانیم فردی شکیبا باشیم؟ سر بزنید.

درک احساسات و احتیاجهای خودمان

در این حالت بر خلاف دو حالت قبل که ما به شکلی ناخودآگاهانه تحت تاثیر زخم زبان فرد مقابل قرار گرفته و بلافاصله واکنش نشان می دهیم، کمی در خصوص موقعیت پیش آمده تامل نموده و به احساسات خودمان توجه می کنیم. سپس احساسمان را به فرد مقابل می گوییم.

این کار معمولا باعث می گردد طرف مقابل از نظر عاطفی با ما همراه شده و کمی دقیق تر و ملایم تر خواسته و احتیاج برآورده نشده اش را که باعث ناراحتی و زخم زبان زدن او به ما شده مطرح می نماید.

هر چند این حالت هم ایده آل ترین روش ممکن نیست اما قطعا بسیار بهتر از دو گزینه قبلی است. در این روش واکنش ما مثلا در پاسخ به انتقادی که در دو حالت قبل مطرح کردیم به این صورت است:

وقتی می گویی که من خودخواه ترین فردی هستم که تا به حال دیده ای ناراحت می شوم. چراکه دوست دارم کارهایی که تا به حال برایت انجام داده ام مورد توجه ات قرار گیرد.

درک احساسات و احتیاجهای دیگران

در این حالت که می توان گفت برترین حالت ممکن است، ما به این توجه می کنیم که دلیل زخم زبان و شکایت فرد مقابل چیست و به کدام احتیاج و احساسش ممکن است از سمت ما بی توجهی شده باشد.

در این حالت واکنش ما به انتقاد فرد مقابل که در بالا مثال زدیم ممکن است به این شکل باشد:

آیا رنجش تو به خاطر بی توجهی من به یکی از احتیاجها و اولویت هایت است؟

به این دلیل این حالت برترین گزینه ممکن است که ما در آن:

  • فرد مقابل را مسئول احساس بدی که ممکن است در اثر زخم زبان او به ما دست داده باشد، نمی دانیم.
  • منبع اصلی ناراحتی و سرزنش فرد مقابل را هدف قرار می دهیم. یعنی به یکی از خواسته ها و اولویت های او بی توجهی می کنیم. با این کار ما می توانیم عامل اصلی را پیدا نموده و در حد ممکن برترین کار را برای رفع شدنش انجام دهیم.

عامل احساس بد ما زخم زبان دیگران نیست

بر اساس نظریه ارتباط بدون خشونت رفتار و حرف های دیگران ممکن است تحریک کننده باشد ولی به هیچ وجه دلیل احساسات ما نیست. درواقع احساسات ما از یک سو به خاطر زاویه نگرش ما به رفتارهای دیگران است و از سوی دیگر نتیجه احتیاجها و انتظاراتی که در آن لحظه خاص داریم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دلیل خیانت زنان متاهل چیست؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "با زخم زبان دیگران چگونه برخورد کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با زخم زبان دیگران چگونه برخورد کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید