آش سبزی شیرازی ها چگونه میراث ناملموس ملی شد؟

به گزارش وبلاگ سارا، مهارت پخت آش سبزی شیرازی به تازگی در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید و گرچه در این دوره 10 میراث دیگر هم از این استان معرفی شدند، آنچه گوی سبقت را ربود همین آش سنتی بود.

آش سبزی شیرازی ها چگونه میراث ناملموس ملی شد؟

به گزارش وبلاگ سارا به نقل از ایرنا، دلیل محبوب بودن آش سبزی را در میان شیرازی ها می توان طعم خاص آن دانست که این غذای سنتی را به یکی از جذابیت های گردشگری خوراک در شیراز تبدیل نموده است و هیچ گردشگری نیست که این آش را حداقل یکبار در شیراز به عنوان صبحانه نخورده باشد. تاریخچه پخت آش سبزی معلوم نیست اما آنچه شفاهی عنوان شده قدمت این آش را به بیش از 100 سال نسبت می دهد. آش سبزی در دیگر شهرها هم پخته می شود اما به کیفیت شیراز نیست. آش سبزی به دلیل مواد موجود در آن، وعده ای کامل و مقوی و از همین رو به عنوان صبحانه بیشتر محبوب است.

از آنجا که این آش افزون بر آداب خاص تهیه آن و محبوبیتش باعنوان یک صبحانه متفاوت در میان شیرازی ها شناخته شده و همچنین از آن رو که آش سبزی به مناسبت های اعتقادی مردم وارد شده، در زمره میراث ناملموس شیراز جای گرفته است. با رونق گیری گردشگری و به ثمر رسیدن طرح خیابان غذا در شهر شیراز، آش سبزی می تواند به مثابه یکی از جاذبه های این شهر در حوزه گردشگری خوراک شناخته شود. با آنکه مراحل و شیوه پخت آش سبزی زمان بر و سخت است، پخت آن معمولا در شب صورت می گیرد تا برای صبح زود آماده و تازه باشد.

در یکی دو سال اخیر، بعضی مغازه ها آش را شب هم عرضه می نمایند تا بتوان آن را برای صبحانه، آماده در منزل داشت. ساعت توزیع آش در صبح معمولاً از ساعت 6 و نیم تا حدود 9 است و پس از آن، در کمتر مغازه ای موجود است. علاقه اهالی شیراز به آش سبزی چنان است که می توان صبح ها مغازه های آش فروشی را با صف طولانی مردم تشخیص داد. از آنجا که پخت آش سبزی پرزحمت، زمان بر و نیازمند مهارت است، معمولا در خانه پخته نمی شود. این آش در تعطیلات یا مناسبت های خاص مذهبی پای ثابت سفره شیرازی هاست.

صمد روشن ضمیر، رئیس صنف پزندگان استان فارس در این باره گفت: این آش در شیراز و استان فارس به ویژه شهرستان داراب پخته می شود و در دیگر شهرها با این کیفیت وجود ندارد. بر اساس پرونده های کسب موجود در این صنف، به تازگی مجوز شهرداری مربوط به فروش آش سبزی در سال 50 شمسی یافت شده اما قطعا پیشینه پخت این آش به پیش از این زمان بازمی شود. در گذشته آش سبزی را شب می پختند و صبح به فروش می رساندند؛ اما این روزها آش سبزی در ساعات روز هم یافت می شود یعنی از صبح تا شب در مغازه ها موجود است.

رئیس صنف پزندگان فارس مقوی بودن این آش و لزوم خوردن آن را با نان سنگک دلیل علاقه اصلی مردم به آش سبزی برشمرد و گفت: تخصص تهیه این آش تنها در اختیار شیراز است و بسیاری نمی دانند کیفیت اصلی آش سبزی چیست.

آش سبزی عظیمترین نذری دنیا

آش سبزی در پیوند با باورهای مذهبی مردم شیراز در زمره نذری ها هم جای گرفته است. هر سال در 28 صفر سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) مردم در بوستان خلد برین شیراز چند تن آش سبزی می پزند و پخش می نمایند که عظیم ترین نذری دنیا به شمار می رود. آش سبزی 19 شهریور 99 در زمره 47 میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.

منبع: همشهری آنلاین

به "آش سبزی شیرازی ها چگونه میراث ناملموس ملی شد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آش سبزی شیرازی ها چگونه میراث ناملموس ملی شد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آش سبزی شیرازی ها چگونه میراث ناملموس ملی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید