پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد

به گزارش وبلاگ سارا، پیکر محمدرضا باطنی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ سارا، مرنام تشییع پیکر این چهره مطرح زبان شناسی، فرهنگ نویس و مترجم ظهر امروز (شنبه، 25 اردیبهشت ماه) بدون اعلام عمومی و با حضور خانواده اش در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

پیکر باطنی در قطعه 49، ردیف 139، شماره 58 به خاک سپرده شده است. او در زمان حیاتش وصیت کرده بود تا در قطعه هنرمندان یا نام آوران به خاک سپرده نشود.

محمدرضا باطنی متولد سال 1313 در اصفهان بود که 21 اردیبهشت ماه پس از مدتی تحمل بیماری در 87 سالگی از دنیا رفت.

او پس از سرانجام دوره دبیرستان به نام معلم در آموزش و پرورش استخدام شد. باطنی پس از دریافت دیپلم ادبی وارد دانشسرای عالی شد و در سال 1339 از رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. او در سال 1340 به انگلستان رفت و از دانشگاه لیدز فوق لیسانس زبان شناسی گرفت و با دفاع از رساله ای که بنا بود از آن در لندن دفاع کند، در دوره تازه تاسیس دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران، در خردادماه 1346 دکتری زبان شناسی همگانی و زبان های باستانی دریافت کرد. پس از آن در مهرماه 1346 به نام استادیار زبان شناسی در گروه زبان شناسی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. او در سال 1360 و پس از انقلاب فرهنگی با بازنشستگی از دانشگاه روبرو شد.

از آثار باطنی در حوزه زبان شناسی می توان به توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، مسائل زبان شناسی نوین، نگاهی تازه به دستور زبان، چهار گفتار درباره زبان، درباره زبان، زبان و تفکر، پیرامون زبان و زبان شناسی و ... اشاره کرد. از آثارش در زمینه ترجمه هم زبان و زبان شناسی رابرت هال، زبان شناسی نو مانفرد بی یرویش، درآمدی بر فلسفه بوخینسکی، دانشنامه مصور، مغز و رفتار فرانک کمپ بل، خواب یان اوزوالد، ساخت و کار فکر بلیک مور، انسان به روایت زیست شناسی و ... هستند. فرهنگ ها هم بخش دیگری از تالیفات او هستند. فرهنگ معاصر پویا: اصطلاحات و عبارات رایج فارسی (فارسی - انگلیسی) تالیف باطنی توانست نام برگزیده سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را در سال 93 به خود اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید