AMD هشدار داد ویندوز 11 باعث افت عملکرد پردازنده های رایزن می گردد

به گزارش وبلاگ سارا، ویندوز 11 به تازگی و به اسم جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت عرضه شد. در حالی که بسیاری از کاربران بی صبرانه منتظر دریافت این به روزرسانی هستند اما به نظر می رسد سیستم های مجهز به پردازنده های رایزن AMD با نصب ویندوز 11 دچار افت عملکرد خواهند شد.

AMD هشدار داد ویندوز 11 باعث افت عملکرد پردازنده های رایزن می گردد

ویندوز 11 برخلاف ویندوز 10 از همان بدو رونمایی تا به امروز سر و صدای زیادی به پا کرد. اول اینکه ظاهر این سیستم عامل کاملا به نسبت ویندوز 10 تغییر کرد و به همین دلیل بسیاری از کاربران مشتاق به نصب آن بودند. از طرفی دیگر مایکروسافت سیاست های سخت گیرانه ای در قبال نصب و آپدیت آن در پیش گرفت و اعلام نمود هر کسی با هر سیستمی قادر به دریافت این سیستم عامل نیست و به جای آن باید با همان ویندوز 10 سر کند که تا سال 2025 هم پشتیبانی می گردد.

همین موضوع سبب شد بسیاری از کاربران به جای اینکه با خیال راحت منتظر رسیدن آپدیت نو باشند، در پی راهی بگردند که سیاست های سخت گیرانه مایکروسافت را دور بزنند تا بتوانند ویندوز 11 را روی سیستم خود تجربه نمایند. هرچند شرکت آمریکایی با آگاهی کامل از این موضوع اعلام نمود اگر کاربری چنین کاری انجام دهد قادر به استفاده از ویندوز 11 با تمام قابلیت های آن خواهد بود اما دیگر خبری از ارائه آپدیت نیست و هر مسئله ای هم که برای سیستمش پیش بیاید، مایکروسافت چیزی را نمی پذیرد.

مسائلی مثل این خیلی سر و صدا به پا کرد و کاربران بسیار از این بابت که چرا چنین تصمیمی اتخاذ شد گله مند بودند. اما این طور که به نظر می رسد، حتی آن دسته از کاربرانی که سیستم واجد شرایط برای دریافت ویندوز 11 دارند هم اکنون به مشکل برخوردند. گویا کاربرانی که سیستم شان مبتنی بر پردازنده های رایزن AMD است با نصب ویندوز 11، افت محسوسی را در عملکرد پردازنده خود شاهد خواهند بود.

این طور که از گزارش ها متوجه شدیم، یک مشکل ناشناخته وجود دارد که باعث می گردد تراشه های AMD رایزن در اجرای یک سری از اپلیکیشن های خاص در ویندوز 11 با افت عملکرد روبرو شوند. به نظر می رسد فعلا دو علت برای این مشکل پیدا شده است اما نمی دانیم آیا با حل آن ها همه چیز بهتر خواهد شد یا باز هم چیزهای دیگری هست که باید کنترل گردد.

نکته جالب اینجاست که طبق فهرست رسمی خود AMD، تمام پردازنده های این شرکت که از ویندوز 11 به صورت کامل پشتیبانی می نمایند به این مشکل دچار شده اند. یعنی پردازنده های سری رایزن 2000 که در سال 2018 راهی بازار شدند تا مدل هایی که سال جاری در دسترس قرار گرفتند. این یعنی مشکل مختص کسانی نیست که قوانین مایکروسافت را دور زده باشند.

اگرچه هنوز مشخص نیست دقیقا چرا این اتفاق می افتاد اما به نظر می رسد یک منشا احتمالی می تواند مسئله ای باشد که زمان تأخیر کش سطح 3 پردازنده های AMD را تا 3 برابر افزایش می دهد. کاهش حافظه کش سطح سوم هم زمان دسترسی به یک سری اپلیکشن های خاص را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه افت عملکرد در اجرای برنامه ها 3 تا 5 درصد اعلام شده است اما AMD در اسناد پشتیبانی خود نوشت که در یک سری از بازی ها این افت عملکرد به 10 الی 15 درصد هم می رسد.

دومین منشا سیستم UEFI CPPC2 است که با سیستم عامل در ارتباط است تا مشخص کند کدام هسته پردازنده می تواند در اجرای یک فعالیت، به بیشترین مقدار فرکانس دست پیدا کند. به دلایلی نامشخص، سیستم UEFI CPPC2 در ویندوز 11 همواره ترجیحا هسته های فرعی را برای سریع ترین هسته اصلی فعال نمی نماید؛ در نتیجه عملکرد سیستم با افت همراه می گردد و سرعت آن کاهش پیدا می نماید. به خصوص در اجرای اپلیکیشن های یک رشته ای.

به گفته AMD، اپلیکیشن هایی که به عملکرد یک یا چند رشته وابسته هستند هم احتمالا با مشکل روبرو می شوند؛ به خصوص در سیستم هایی که پردازنده هایش بیشتر از 8 هسته و توان مصرفی بیشتر از 65 وات دارند. اینکه چه زمانی مشکل حل خواهد شد مشخص نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم AMD چه برنامه ای برای بهبود این شرایط در سر دارد.

منبع: PCMag

منبع: دیجیکالا مگ

به "AMD هشدار داد ویندوز 11 باعث افت عملکرد پردازنده های رایزن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AMD هشدار داد ویندوز 11 باعث افت عملکرد پردازنده های رایزن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید