5 میلیون و 800 هزار بخاری باید تعویض گردد

به گزارش وبلاگ سارا، فلاحتیان گفت: به ازای فراوری هر بخاری هرمتیک 280 دلار بلاعوض به سازندگان پرداخت می گردد.

5 میلیون و 800 هزار بخاری باید تعویض گردد

در میز اقتصاد امروز آقایان محمد رضا جولایی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز، نجفی رئیس هیئت مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی و هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت به آنالیز روند فراوری و مصرف گاز پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

آخرین شرایط فراوری گاز چقدر است؟

آقای جولایی: سال گذشته 720 میلیون متر مکعب در اوج مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری استفاده کردیم. هم اکنون تا 850 میلیون متر مکعب فراوری گاز خواهیم داشت که در پیک مصرف 200 تا 240 میلیون متر مکعب ناترازی داریم.

بنابر آمار در بخش خانگی 6 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری داریم.بنابر اقداماتی که وزارت نفت پیگیر است، آخرین فاز پارس جنوبی در مدار فراوری قرار بگیرد، 12 تا 13 میلیون متر مکعب به فراوری اضافه می گردد.

برای زمستان سال جاری چه برنامه ای دنبال کردید؟

آقای جولایی: سبد انرژی 70 تا 75 درصد گاز و در کشورهای پیشرفته 20 تا 30 درصد است که متاسفانه تنوع سبد نداریم. از این مقدار 70 تا 75 درصد به وسیله پارس جنوبی تامین می گردد که با این وجود سرمایه گذاری در کنار بهینه سازی باید انجام گردد.

هم اکنون در حوزه شرکت ملی گاز برای فصل سرما چه تمهیداتی دارید؟

آقای جولایی: تغییرات خط لوله تا خاتمه مهر تمام می گردد، در قسمت دوم ذخیره سازی گاز باید انجام گردد. براساس آمار 3.5 میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کردیم که در مواقع اضطراری مصرف می کنیم، درحالیکه سال قبل این رقم 3.2 میلیارد متر مکعب بود.

هم اکنون 2300 تا 2400 لیتر گازوئیل ذخیره کردیم، تامین بنزین با وزارت نفت است. برآوردها حاکی از آن است که در 6 ماهه دوم مصرف همچون 6 ماهه اول 6 درصد رشد یابد.

سهم بهینه سازی باید چقدر باشد؟

آقای نجفی: واقعیت امر این است که بیش از 15 سال تذکر می دهیم که بدلیل عدم رعایت الگوی مصرف هشدار دادیم و عملا با واردات گاز روبرو خواهیم بود. یکی از استراتژی های دنیا کاهش مصرف انرژی است، درحالیکه همه ساله از ابتدای پاییز نگرانی ها شروع می گردد و در نهایت برای تامین گاز منازل، فشار بر پتروشیمی ها وارد می گردد تا گاز منازل برقرار بماند.

با سرمایه گذاری 4 تا 5 میلیارد دلار در بخاری های مصرف انرژی a حدود 120 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می گردد.

پتروشیمی ها و فولاد حاضرند در تعویض بخاری ها و بحث موتورخانه سرمایه گذاری نمایندو براساس آمار وزارتخانه حاضریم 20 میلیون بخاری تعویض کنیم. 5 تا 6 میلیون واحد اعلام آمادگی کردند که در این برهه زمانی بیش از 2 تا 3 میلیون بخاری تحویل دهند.

پتروشیمی ها حاضرند بخاری گازی ما را تامین نمایند و گاز صرفه جویی در طول زمستان به ما بدهند چرا که پتروشیمی ها علاقه دارند که گاز صرفه جویی شده را در شرایطی که بازار اوره دنیا داغ است، بگیرند. بعلاوه فولادی ها حاضرند که بخاری انرژی a تامین نمایند، حتی پول بخاری مستهلک به شرط تامین گاز نگیرند.

وزارت نفت برای بهینه سازی مصرف سوخت و بخاری های فرسوده چه برنامه ای دارد؟

آقای فلاحتیان: شورای اقتصاد 14.3 میلیارد دلار طرح مصوب نموده است. براین اساس نوسازی ناوگان های درون شهری و برون شهری، توسعه حمل و نقل مسافر با قطارهای شهری و مترو، برقی کردن چاه های کشاورزی، نوسازی تاکسی های فرسوده، تردد هوشمند ناوگان و جایگزینی بخاری های فرسوده از جمله این سیاست هاست.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در نظر داریم که 5 میلیون و 800 هزار بخاری تعویض گردد، بخاری هرمتیک دارای رده aبه ازای هر بخاری 204 دلار بلاعوض به سازنده پرداخت می گردد. ظرفیت فراوری بخاری هرمتیک جوابگوی تمام احتیاج نیست و در شورای اقتصاد باید تجدید نظر داشته باشیم به طوریکه بخاری های b و c باید جایگزین گردد. پیش بینی می گردد تا 2 ماه آینده این مصوبه اعلام گردد.

از سازندگان بخاری تقاضا داریم که ظرفیتی ایجاد نمایند که فراوری بخاری b و c داشته باشیم.

آقای نجفی: طبق ماده 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار این مصوبه باید نظر بخش خصوصی اخذ گردد و با این پیشنهاد مخالف هستیم. فراورینمایندگان حاضرند با نرخ کمتر از280 دلار بخاری گرید a تحویل بدهند.

مسئولان امر باید توجه جدی به مصرف گاز داشته باشند چرا که هر روز سرمایه های کشور در حوزه گاز از بین می رود، درحالیکه تصمیم گیری ها باید سرعت داده گردد.

سال جاری امادگی فراوری یک میلیون دستگاه وجود دارد و بسته به شرایط تحویل قرارداد حاضریم تا 2.3 میلیون دستگاه تحویل دهیم.

وبلاگ سارا مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "5 میلیون و 800 هزار بخاری باید تعویض گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 میلیون و 800 هزار بخاری باید تعویض گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید