گرده گل چیست؟ 5 خاصیت گرده گل که باید بشناسید

به گزارش وبلاگ سارا، گرده گل یکی از محصولات تولید شده توسط زنبور عسل است. زنبورها نقش مهمی در گرده افشانی طبیعت داشته و به همین علت است که زنبور را ناجی طبیعت می نامند.

گرده گل چیست؟ 5 خاصیت گرده گل که باید بشناسید

زنبور هم به صورت غیر ارادی گرده گل ها را با خود جا به جا کرده و باعث باروری گونه های مختلف گیاهی می گردد و هم بخشی از این گرده ها را با خود به کندو می برد تا به عنوان یک ماده پروتئینی مورد استفاده زنبورهای عسل قرار گیرد.

البته گرده گل بسیار ریز و در بسکمک از مواقع غیر قابل رویت است. زنبور به صورت هنرمندانه ای این گرده ها را با برخی ترشحات خود ترکیب کرده و به شکل گلوله های گرده گل در می آورد. سپس این گرده های فشرده شده را در پاهای خود جای داده و به کندو می آورد. اهمیت گرده گل برای زنبورها به قدری است که حیات کل کلنی به وجود گرده های گل وابسته است.

این گرده های طلایی ارزشمند برای ما انسان ها نیز اهمیت زیادی دارد. خواص گرده گل اگرچه هنوز به طور کامل شناخته نشده؛ اما همین خواص شناخته شده نیز باعث حیرت بسکمک از محققان و دانشمندان بوده است. به نظر می رسد در سال های آینده شاهد رشد مصرف گرده گل زنبور عسل باشیم که نوید بخش افزایش سلامتی انسان ها است.

گرده گل چیست؟

گرده گل همانطور که گفته شد، گرده های آزاد شده از گل هایی است که زنبور عسل آن را برای مصرف کلنی به کندو می آورد. شاید برایتان سوال باشد که مگر زنبورها فقط عسل نمی خورند؟ خیر! زنبورها علاوه بر شهد گل ها، از دیگر مواد نیز تغذیه می کنند. یکی از مهمترین این مواد نیز گرده گل است.

گرده ها برای زنبورهای عسل، نقش نان برای انسان را دارند. در واقع کل انرژی مورد نیاز زنبور با خوردن گرده گل تامین می گردد. در نتیجه اگر گرده گل به میزان کافی مصرف نگردد، زنبورها نمی توانند به وظایف سنگین روزانه خود جامه عمل بپوشانند. گرده گل یک ماده پروتئینی فوق العاده خاص برای زنبورهاست که به راحتی به دست نمی آید.

برای آشنایی کامل با گرده گل کلیک کنید

مواد تشکیل دهنده گرده گل

طبق تحقیقات اجرا شده، بیش از 40 درصد از مواد تشکیل دهنده گرده گل خشک شده را پروتئین ها تشکیل می دهند. این یعنی ما با یک ماده پروتئینی روبرو هستیم که می تواند بسکمک از نیازهای بدن انسان را تامین کند. اما این تمام ترکیبات گرده گل نیست.

گرده زنبور عسل، حاوی انواع ویتامین ها است. شاید به همین علت باشد که برخی گرده گل را یک مولتی ویتامین طبیعی می نامند. وجود ویتامین های گروه ب یا بهتر بگوییم ب-کمپلکس در گرده گل نیز این ماده طبیعی را خاص تر کرده است.

یکی از مهمترین ویژگی های گرده گل، وجود میزان قابل توجهی اسیدهای آمینه آزاد درون آن است.

اسیدهای آمینه کمک می کنند تا درمان بسکمک از بیماری ها راحت تر اتفاق بیافتد. از دیگر اسیدهای موجود در گرده گل نیز می توان به اسید فولیک اشاره کرد که خواص زیادی برای بدن به همراه دارد. املاح و مواد معدنی موجود در گرده گل نیز کم نیستند. از آهن گرفته تا کلسیم موجود در گرده گل برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دقت داشته باشید که میزان وجود ترکیبات گرده گل کاملا به منشاء گیاهی آن وابسته است. علاوه بر موارد بالا، ترکیبات دیگری نیز در گرده گل کشف شده است. با این حال ممکن است میزان آن در برخی نمونه های گرده گل بسیار ناچیز باشد.

خواص گرده گل برای انسان چیست؟

آشنایی انسان با گرده گل به سال ها پیش باز می گردد. از همان ابتدا نیز توجه به این ماده حیات بخش بیشتر و بیشتر شد. امروزه محققان زیادی در سراسر دنیا در حال تحقیق و بررسی بر روی گرده گل و خواص آن برای انسان ها هستند. خوشبختانه تا به امروز نتایج فوق العاده ای نیز کسب شده است که نشان می دهد این ماده تا چه اندازه می تواند مفید باشد.

در ادامه این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به تعدادی از خواص اثبات شده گرده گل اشاره کنیم. قطعا آشنایی با این خواص می تواند شما را برای استفاده هرچه بیشتر از این موهبت الهی ترغیب کند.

خواص گرده گل برای درمان پروستات

شاید یکی از شناخته شده ترین خواص گرده گل، خاصیت آن برای درمان پروستات یا بهتر است بگوییم درمان التهاب پروستات است. پروستات در مردان نقش حیاتی ایفا می کند اما با افزایش سن کم کم مسائل آن بیشتر می گردد.

بیماری التهاب پروستات یا پروستاتیت یکی از شایع ترین بیماری های پروستات در مردان است. این بیماری خود عامل بروز بسکمک از بیماری های دیگر به ویژه سرطان پروستات بوده و به همین علت باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده گل می تواند باعث کاهش التهاب پروستات گردد. مردانی که التهاب پروستات را تجربه کرده اند، احتمالا روش هایی مثل مصرف پودر تخمه کدو را امتحان کرده اند. پودر تخم کدو نیز می تواند به برطرف مشکل پروستاتیت کمک کند. با این حال گرده گل یکی از بهترین روش های طب سنتی برای درمان پروستات محسوب می گردد.

افزایش سطح انرژی با مصرف گرده گل

متاسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش تولید و مصرف نوشابه های انرژی زا هستیم. نوشابه هایی که شاید به صورت مقطعی بتوانند انرژی فرد را افزایش دهند؛ اما در دراز مدت و حتی در برخی موارد به صورت کوتاه مدت، عوارض جانبی زیادی برای بدن انسان به همراه می آورند. کبد چرب یکی از ساده ترین عوارض جانبی این نوشابه ها است. با این حال هنوز هستند جوانانی که از این نوشابه ها برای افزایش انرژی به دلیل توانایی ورزش کردن استفاده می کنند!

یکی از ویژگی های گرده گل که باعث شده از آن به عنوان یک ماده مغذی و یک نوشابه انرژی زا طبیعی یاد گردد، خاصیت انرژی بخشی آن به بدن است. گرده گل سرشار از پروتئین، ویتامین و املاح معدنی است. دقیقا هر آنچه که در نوشابه های انرژی زا و مکمل های شیمیایی یافت می گردد را می توانید در گرده گل نیز پیدا کنید؛ اما با یک تفاوت مهم! و آن اینکه تمامی مواد موجود در گرده گل طبیعی بوده و هیچ ضرری برای بدن انسان ندارند.

گرده گل می تواند به خوبی وظیفه افزایش سطح انرژی بدن را بر عهده بگیرد. فرقی ندارد آن را با شربت عسل طبیعی میل کنید یا خیلی ساده آن را با آب مخلوط کنید، در هر صورت می توانید یک نوشابه انرژی زا طبیعی در خانه درست کنید، میل کنید و املاح و ویتامین های مورد نیاز بدنتان را تامین کرده و انرژی بگیرید.

درمان کم خونی با گرده گل

یکی از مهمترین کاربردهای گرده گل، درمان کم خونی است. همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، گرده گل حاوی انواع املاح معدنی و ویتامین ها است که آهن نیز یکی از این املاح است. بسکمک از افراد با جایگزینی گرده گل به جای قرص آهن، میزان مواد معدنی مورد نیاز بدن را با استفاده از گرده گل تامین می کنند. همین موضوع باعث شده که برخی شرکت های داروسازی به فکر تولید قرص آهن گیاهی با گرده گل بیافتند.

خواص گرده گل برای پوست

خواص گرده گل برای سلامت و طراوت پوست باعث شده در تولید انواع کرم های پوستی مورد استفاده قرار گیرد و حتی برخی شرکت ها اقدام به تولید صابون گرده گل کنند. گرده گل با تامین مواد مورد نیاز پوست، می تواند بسکمک از مسائل پوستی و بیماری های رایج پوستی را برطرف کند. به ویژه بیماری هایی که به دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی در پوست ایجاد شده اند.

کاهش استرس با گرده گل

به دلیل وجود انواع مواد معدنی و ویتامین ها، استرس های ناشی از ضعف جسمانی با مصرف منظم گرده گل بهبود پیدا کرده و فرد کمتر به استرس مبتلا می گردد. در این زمینه تحقیقات گسترده ای به عمل آمده که حاکی از اثرگذاری گرده گل بر روی برطرف استرس و اضطراب است.

نکاتی در مورد گرده گل و مصرف آن

گرده گل یک ماده طبیعی است. مواد طبیعی و ارگانیک بهتر است از فروشگاه ها و برندهای معتبر خریداری شوند. به همین علت است که به هیچ وجه نباید برای خرید گرده گل به سراغ برندهای نامعتبر بروید. مراقب باشید که برخی سودجویان قیمت های نجومی بر روی گرده گل می گذارند؛ این در حالی است که قیمت گرده گل یک رنج مشخص دارد. بهترین راه حل برای خرید گرده گل، اعتماد به فروشنده ای است که به صداقت او ایمان دارید.

برای مصرف گرده گل نیز بهتر است روش های مختلفی را امتحان کنید. ساده ترین روش مصرف گرده گل جویدن یا مخلوط کردن در آب، شربت عسل یا آب میوه است. با این حال تنوع مصرف گرده گل محدود به این مقدار نمی گردد و می توانید از آن در سالاد، سس سالاد، انواع اسموتی، کیک و.. استفاده کنید.

گرده گل یکی از بهترین موهبت های خداوند است که می تواند برای سلامت بیشتر ما مفید باشد؛ پس قدر گرده گل، این گرده های طلایی را بیشتر بدانیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "گرده گل چیست؟ 5 خاصیت گرده گل که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرده گل چیست؟ 5 خاصیت گرده گل که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید