پرتره هایی در ترکیب با طبیعت بی جان

به گزارش وبلاگ سارا، برخی ها جوزپه آرچیمبولدو را پادشاه شیوه گرایی می نامند. اگر چشمتان به پرتره ای از انسان که با ترکیبی از گیاهان، سبزیجات، کتاب، حیوانات و اشیاء مختلف ساخته شده است، افتاد می توانید اطمینان حاصل کنید این اثر به آرچیمبولدو تعلق دارد. این پرتره ها تجلی شیدایی ذهن یک هنرمند رنسانس نسبت به معماها و مفاهیم خیالی است.

پرتره هایی در ترکیب با طبیعت بی جان

به گزارش وبلاگ سارا و به نقل از دیلی آرت، شیوه گرایی سبکی در هنر اروپایی است که مملو از غرابت و مبالغه است. پیچیدگی یا ساختگی و مصنوعی بودن نام دیگر این سبک است. این سبک هر آنچه که تا جای ممکن از تعادل و وضوح رنسانس فاصله می گیرد را شامل می گردد.

آرچیمبولدو نقاش ایتالیایی حرفه خود را به عنوان طراح شیشه های رنگی برای پنجره های کلیسای میلان شروع کرد. سپس به پراگ نقل مکان کرد و به یکی از نقاشان درباری محبوب پادشاه های دودمان هابسبورگ یعنی ماکسیمیلیان دوم و رودلف دوم تبدیل شد.

داستان رودلف دوم گزارش جداگانه ای می طلبد، اما کافی است بدانید او یکی از فرمانروایان عجیب بود که با مسائل ذهنی و فکری رو به رو بود، در حوزه سیاست تعریفی نداشت، اما پول زیادی صرف هنر و جمع آوری آثار هنری کرد.

مجموعه مشهور رودلف مملو از آثار دورر و بروگل و سایر هنرمندان عظیم رنسانس ایتالیایی بود. اما اشتیاق رودلف برای خلق یک مجموعه فراتر از تابلوهای نقاشی و مجسمه رفت. او مجموعه ای از اشیا تزئینی را جمع آوری کرد. شمشیرهای تزئینی، آلات موسیقی، ساعت، اسطرلاب، قطب نما، تلسکوپ و سایر لوازم علمی همگی به طور ویژه توسط بعضی از برترین هنرمندان و صنعتگران اروپا برای او ساخته می شدند.

آرچیمبولدو کسی بود که پرتره مشهوری از رودلف به تصویر کشید که برای خلق آن تماما از ترکیب سبزیجات و میوه ها استفاده نموده بود. او رودلف را در قامت ورتومنوس به تصویر کشید.

ورتومنوس از اساطیر رومیان و ایزد دگرگونی طبیعت و زندگی بود؛ میوه ها و سبزیحات نماد فروانی عصر طلایی بود که تحت حکومت رودلف بار دیگر جان گرفته بود. این اثر بی نهایت مورد استقبال رودلف نهاده شد. این اثر عجیب ترین پرتره یک فرمانروا است که تا به امروز خلق شده است.

آرچیمبولدو بیش از 25 سال به خاندان هابسبورگ خدمت کرد. نخستین مجموعه تابلوهایی که پرتره های ترکیبی را به تصویر می کشیدند در روز سال نو سال 1569 به ماکسیمیلیان ارائه شد. یک مجموعه نقاشی چهار فصل و مجموعه دیگری که تابلوهای زمین، آب، آتش و هوا را شامل می شد و با عنوان چهار عنصر شناخته می شد.

مجموعه چهار عنصر

این مجموعه تابلوهای تمثیلی با جناس ها و ارجاعاتی نسبت به خاندان هابسبورگ همراه بودند. بینی و گوش تابلو آتش، از وسیله هایی برای ایجاد آتش ساخته شده که یکی از نمادهای امپراتوری این خاندان محسوب می شد. اما چیزی که بسیار اهمیت دارد طبیعی بودن این تابلوهای نقاشی است. هیچ موجود یا گیاه خارق العاده ای در این تابلوهای دیده نمی گردد. همه چیز واقعی است. تابلو نقاشی آب این مجموعه از ترکیب 62 گونه آبزی مجزا خلق شده است.

همچون سایر تابلوهای این مجموعه، تابلو نقاشی زمین نیز ارجاعاتی به امپراتوری این خاندان داشت: این تابلو به این موضوع اشاره می کرد که فرمانروا بر تمامی عناصر و فصل ها فرمانروایی می نماید.

آنالیز ها و مطالعات بسیاری درباره حیوانات وجود دارد که توسط آرچیمبولدو خلق شده است که بسیاری از این تحقیقات به عنوان منبع برای خلق حیوانات در تابلو نقاشی زمین استفاده شده است.

مجموعه چهار فصل

داستان ارجاعاتی به این خاندان سلطنتی درباره مجموعه تابلوهای چهار فصل نیز صدق می نماید. تابلو نقاشی زمستان فردی را به تصویر می کشد که ردایی که حرف M بر روی آن دیده می گردد را بر تن دارد. این حرف در این نقاشی به نام ماکسیمیلیان اشاره دارد.

در تابلو نقاشی بهار(1573)، 80 گل قابل تشخیص دیده می گردد.این نقاشی اشاره ای به شکوه این خاندان و طبیعت است.

گمان می رود دلیل اینکه این تابلو نقاشی از اسپانیا سر درآورده این است که این اثر به عنوان پیشکشی به شاه فیلیپ سوم ارائه شده است.

از بین تمامی تابلوهای نقاشی مجموعه چهار فصل تابلو نقاشی بهار از عناصر غافلگیرنماینده کمتری برخوردار است. فرم سر به سادگی با گل ها و پیراهن با برگ ترکیب شده است.

در تابلو نقاشی تابستان اما، قسمت گونه و گردن با هلو، سیر، پیازهای کوچک سفید و بادمجان های سفید ترکیب شده است. برای به تصویر کشیدن دهان و لب ها از گیلاس و برای دندان ها از یک کیسه باز نخودفرنگی استفاده شده است.

یک خیار کوچک برای بینی و یک گلابی برای چانه به کار رفته است. آلبالو هم به عنوان مردمک چشم بین دو گلابی ریز در این تابلو نقاشی دیده می گردد.

در تابلو نقاشی پاییز نیز میوه ها عناصر اصلی هستند با این تفاوت که بخش اعظمی از سر با یاری انگورها به تصویر کشیده شده است.

در تابلو نقاشی زمستان اما، بخش اعظم تصویر به تنه و شاخه های پر پیچ و تاب یک درخت اختصاص یافته است.

علاوه بر این دو مجموعه تابلو نقاشی مشهور، آرچیمبولدو پرتره هایی از صاحبان مشاغل مختلف همچون کتابخانه دار، آشپز و باغبان با استفاده از عناصر مرتبط با حرفه های آن ها به ثبت رساند.

در این تابلوهای نقاشی نوآورانه، او با دقت و ظرافت از اشیا مختلف برای به تصویر کشیدن چهره یک انسان استفاده می کرد.

به نظر می رسد این تابلو نقاشی به یک تاریخدان که به خاندان هابسبورگ خدمت می کرد تعلق داشته باشد.

تابلونقاشی قانون دار که با عنوان وکیل نیز شناخته می گردد فردی را با چهره ای که از ترکیب گوشت مرغ و ماهی نشان می دهد.

در حال حاضر دو نسخه از این تابلو نقاشی وجود دارد. نسخه اول که به سال 1566 تعلق دارد در موزه ملی هنرهای زیبا در استکهلم و دیگری در یک مجموعه خصوصی در میلان نگهداری می گردد.

در قرن بیستم این تابلوهای نقاشی آرچیمبولدو مورد تحسین سالوادور دالی و سایر نقاشان سورئال نهاده شد. بعضی از آرچیمبولدو به عنوان پدرعظیم سورئالیسم یاد می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پرتره هایی در ترکیب با طبیعت بی جان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتره هایی در ترکیب با طبیعت بی جان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید