هویت سنجی سامانه های ارتباطی با آریس

به گزارش وبلاگ سارا، دنیای امروز که دنیای ارتباطات است و برقراری ارتباط صحیح با دیگران از رموز موفقیت محسوب می گردد، بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برای ایجاد ارتباطات گسترده تر با همکاران و مشتریان خود نیازمند سامانه های ارتباطی قدرتمندی هستند که بتوانند علاوه بر تسهیل امر ارتباط، امنیت سیستم های آنها را نیز تضمین نمایند.

هویت سنجی سامانه های ارتباطی با آریس

در این رابطه شرکت سامانه پرداز آریس از شناخته شده ترین شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است بسته به احتیاج مشتریان، زیرساخت های ارتباطی لازم را برای آنها فراهم کند تا آنها بتوانند علاوه بر برقراری امنیت سیستم ها و داده های خود، کاربران را نیز به لحاظ هویتی مدیریت نموده و امکان دسترسی به داده ها را برای آنها فراهم نمایند.

شرکت دانش بنیان سامانه پرداز آریس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در زمینه مرکز داده و فراوری نرم افزار مشغول فعالیت است و خدماتی را در زمینه مشاوره، طراحی، راه اندازی مراکز داده، فراوری محصولات نرم افزاری مبتنی بر فناوری متن باز و مشاوره نرم افزار به مشتریان عرضه می نماید.

داود فیروزیان، مدیرعامل این شرکت و دانش آموخته رشته های نرم افزار و مدیریت، به همراه دو نفر دیگر، بنیانگذاران این شرکت بوده اند که در حال حاضر، او تنها بازمانده آن گروه است. آنها از سال 82 در قالب یک گروه تکنولوژی فعالیت خود را شروع و سال 88 به طور رسمی و در قالب شرکت شروع به کار کردند. آنها بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، سراغ تأسیس یک شرکت مبتنی بر دانش رفتند. اکنون او و همکارانش به صورت تخصصی روی سیستم های ارتباطی کار می نمایند. اهداف مالی و نیز جذابیت های جهانی فناوری، دو عامل و اهرم مهمی بوده که آنها را به سمت تأسیس چنین شرکتی

سوق داده است.

دامنه فعالیت های شرکت

کارشناسان شرکت سامانه پرداز آریس به طور موازی در چند حوزه شامل همکاری و مشارکت و تکنولوژی های عمیق تر مانند سیستم های مدیریت هویت و دسترسی و حوزه مراکز داده کار می نمایند.

به مرور زمان، حوزه مراکز داده از گردونه فعالیت های شرکت خارج شده و این شرکت دانش بنیان در حال حاضر فقط در زمینه مدیریت هویت و دسترسی گاندو و حوزه ارتباط سازمانی توکا فعالیت می نماید. آریس اکنون علاوه بر همکاری با شرکت ها و سازمان ها، شرایط عمومی هم دارد و اشخاص نیز قادرند از سیستم های ارتباطی این مرکز بهره مند شوند اما تا به امروز مانور مالی روی این امر داده نشده و تمرکز آنها بیشتر روی سازمان هاست.

بنیانگذار سامانه پرداز آریس در این باره می گوید: بیشتر فعالیت شرکت ما داخل سازمان هاست و به منظور ارائه سرویس در مناقصه ها شرکت می کنیم یا اطلاع رسانی های رسمی به وسیله ارتباط های سازمانی یا به وسیله ایمیل یا نامه صورت گرفته و ما طرح های خود را به سازمان ها پیشنهاد می دهیم و آنها براساس احتیاج خود، خدمات را انتخاب می نمایند.

اصلی ترین مأموریت آریس

افراد با هر سیستم رایانه ای که کار می نمایند، باید در 90 درصد مواقع خود را معرفی و با ثبت رمز عبور و نام کاربری، هویت خود را اعلام نمایند. تا سال ها پیش همین شیوه در کل جهان مرسوم بود اما با گذشت زمان، سامانه ها به سمتی حرکت کردند که مکانیسم های احراز هویت دقیق تری داشته باشند و هم به شکل بهتری بتوانند آن را مدیریت نمایند.

فیروزیان در این باره می گوید: اکنون سامانه ها به روز شده و دیگر شیوه های سنتی جوابگوی این احتیاجها نبودند و درنتیجه ابزارهای مدیریت هویت و دسترسی به وجود آمدند که در جهان به وفور در حال استفاده است. اما در کشور ما هنوز استفاده از آن جا نیافتاده است. پس از هویت سنجی، مسائل مربوط به مدیریت هویت به وجود می آید. برای مثال، کاربر زمانی که با گوشی شخصی کار می نماید، خودش می تواند احراز هویت خود را ثبت کند. اما وقتی همان فرد روی یک سیستم سازمانی قرار می گیرد، باید سازوکارهایی وجود داشته باشد که برای ثبت هویت به کار برود. این سامانه، چرخه عمری دارد که ورود، ارتقا و خارج کردن هویت افراد را انجام می دهد که به آن سامانه مدیریت هویت و دسترسی اطلاق شده که در قالب محصول گاندو توسط شرکت عرضه می گردد. در این سامانه، درقالب سیستم های رایانه ای، علاوه بر کار هویت سنجی کاربر، امکان دسترسی آنها به سیستم مدیریت شده و بسته به احتیاج هر سازمانی راه اندازی می گردد. با رشد سیستم ها و فناوری ها، مدیریت کاربران و دسترسی آنها به منابع سازمان ها پیچیدگی های زیادی پیدا نموده است. سامانه گاندو مدیریت هویت و دسترسی را برای سازمان ها انجام می دهد، می تواند با هزینه و زمان کمتر، امنیت بسیار بالاتری را برای دسترسی به منابع اطلاعاتی و سیستم های سازمانی ایجاد کند. درواقع، در قالب این سامانه، افرادی معین و معتبر به منابعی معین و در زمانی صحیح و معین شده دسترسی پیدا می نمایند. در گاندو، مجموعه ای از نرم افزارها، ابزارها و خدمات اجرایی و مشاوره در اختیار سازمان ها قرار می گیرد تا بتوانند هویت سنجی و امکان دسترسی به کاربران خود را به راحتی انجام دهند. در بخشی از این سامانه، به نام سرویس دایرکتوری گاندو، مرکز داده ای از هویت تمام کاربران و خدمت دهنده اصلی احراز هویت واقع شده است. اطلاعات هویت هر کاربر به طور استاندارد در این سرویس ذخیره شده و در دسترس سامانه هایی قرار می گیرد که احتیاج به احراز هویت دارند. دسترسی به این بخش، در چند لایه صورت می گیرد که امنیت آن را بالا برده و هر کسی به راحتی نمی تواند وارد آن گردد. سامانه مدیریت هویت و دسترسی در قالب سرویس های مدیریتی و کاربری، محلی برای ارتباط کاربران و مدیران سیستم با زیرساخت محصول گاندوست. بخش مدیریت هویت کاربر گاندو، امکان چرخه مدیریت هویت شامل ایجاد، تغییر و غیرفعال کردن هر کاربر را برعهده دارد. بخش دیگری از این سامانه هم در اختیار کابران واقع شده است تا بتوانند اطلاعات کاربری خود را به روز نموده و در صورت فراموش کردن رمز عبور از این بخش اقدام نمایند.

ارتباط سازمانی (توکا)

یکی از توانمندی های بشر قابلیت های برقراری ارتباط است که در او نهادینه شده و از احتیاجهای اساسی بشر تلقی می گردد. هرچه زمان جلوتر آمده، این احتیاج بیشتر احساس و جدی تر شده و ابزارهای روزآمدتری برای راحت ترشدن برقراری ارتباط ایجاد شده است. این مجموعه ابزارها همواره در حال توسعه است؛ زمانی نامه کاغذی بود، سپس ایمیل جایگزین آن شد و در حال حاضر این ارتباطات هر روز در حال گسترش است که به این، فضای همکاری و مشارکت می گویند. هرچه جهان توسعه پیدا می نماید، این ابزارهای ارتباطی نیز به روزتر و نوین تر می شوند که اینها یکی از حوزه های تخصصی فعالیت این شرکت دانش بنیان است و در قالب آن، زیرساخت های ارتباطی را برای برقراری رابطه صحیح در اختیار کاربران که همان سازمان ها هستند، قرار می دهد. زیرساخت های ارتباطی و همکاری، شامل پست الکترونیک پیشرفته، چت، تقویم شخصی و اشتراکی، ابزارهای فضای مجازی و وویس، مدیریت کارها و نگهداری و اشتراک گذاری فایل ها از جمله این موارد هستند و بعد از اعلام تقاضای سازمان ها، بسته به احتیاج مجموعه ها، برای آنها طراحی می نمایند.

توکا درواقع، سامانه یکپارچه ارتباطی مبتنی بر پست الکترونیک است که برپایه فناوری متن باز طراحی شده است. این سامانه، راهکار جامع همکاری سازمانی و سامانه های یکپارچه ارتباطی است. سامانه توکا همچنین زبان فارسی را به طورکامل پشتیبانی نموده و نیز پشتیبانی تخصصی و حرفه ای داخلی را هم به عنوان راهکار جامع ارتباطی اعمال می نماید. این سامانه از امنیت و سرعت بالایی برخوردار است و امکان ویروس یابی و تشخیص هرزنامه را هم دارد. به عبارتی، سازمان ها با استفاده از سامانه و ابزار سازمانی توکا می توانند از ابزارهای سازمانی خود برای حفظ امنیت، جلوگیری از خروج داده ها و برقراری امنیت استفاده نمایند.

مزیت رقابتی شرکت

فیروزیان در گفت وگو با جام جم اظهار می نماید: رقابت در زمینه سامانه های ارتباطی در جهانی دیجیتال امروز بسیار جدی است. شرکت ما دو مزیت رقابتی جدی با شرکت های دیگر و همکار دارد؛ یکی این است که محصولات شرکت با توجه به فناوری های روز جهان فراوری شده و از نظر قابلیت های محصول کم و کسری نسبت به محصول شرکت های دیگر ندارند و حتی بعضی مواقع، از شرکت های روز جهان هم جلوتر هستند و عملکرد بهتری دارند. مزیت دیگر رقابتی آن، ارائه محصولی با عنوان کسب کارهای مرتبط با مدیریت متن باز است که از سوی شرکت طراحی می گردد. طبق این فناوری، شرکت می تواند به صورت محلی و در داخل کشور، خدماتی را ارائه دهد که اگر سازمان ها بخواهند همین سیستم را از خارج از کشور تهیه نمایند، هزینه بسیار بالایی را باید بپردازند یا در دسترس نیست. آنها درواقع این سیستم های ارتباطی را پشتیبانی می نمایند و به طور کلی از سرویس های ارتباطی پشتیبانی محلی انجام می دهند. در فناوری متن باز، طراحی سامانه و تمام منبع نرم افزار به صورت کاملا باز و غیرپنهان در اختیار سازمان ها قرار می گیرد و امکان تغییر در آن وجود دارد که یکی از ابزارهای انتقال فناوری به شمار می رود.

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ سارا

منبع: جام جم آنلاین

به "هویت سنجی سامانه های ارتباطی با آریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویت سنجی سامانه های ارتباطی با آریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید