معرفی ابزار کاشی کاری و کاربرد آن ها

به گزارش وبلاگ سارا، نصب کاشی مراحل مختلفی دارد که عبارتند از: آماده سازی سطح زیرکار، آماده سازی ملات، برش کاشی، چسباندن کاشی، ترازبندی، بندکشی و ….که هریک از این مراحل با ابزار خاصی اجرا می شوند. ما قصد داریم در این مطلب با معرفی ابزار کاشی کاری، کاربرد هریک را توضیح دهیم.

معرفی ابزار کاشی کاری و کاربرد آن ها

کاشی و سرامیک از جمله مصالحی هستند که در هرجای ساختمان، از کف اتاق ها، آشپزخانه، هال و پذیرایی گرفته تا کف و دیواره های سرویس بهداشتی و حمام از آن ها استفاده می گردد.

همین دلیل، کاشی کاری یکی از شغل هایی است که همواره به آن احتیاج داریم. اگر قصد دارید یک کاشی کار شوید، ابتدا باید ابزار نصب کاشی و سرامیک را خوب بشناسید. برای کاشی کاری ابزار مختلفی احتیاج است که بعضی از آن ها ضروری و بعضی دیگر یاریی و برای بهبود کار، استفاده می شوند.

معرفی ابزار کاشی کاری

برای معرفی ابزار کاشی کاری لازم است این ابزار را در 2 دسته مجزا دسته بندی کنیم. ابتدا به معرفی ابزار ضروری مورد احتیاج برای کاشی کاری که بیش تر استفاده می شوند و برای هر پروژه ای وجود آن ها ضروری است، می پردازیم.

1. چکش لاستیکی

یکی از ابزارهای ضروری مورد احتیاج برای کاشی کاری، چکش لاستیکی است. با این ابزار می توانیم سرامیک یا کاشی را بعد از قرار دادن سرجای خود، روی ملات یا چسب، با زدن چند ضربه آرام، محکم کنیم.

چکش لاستیکی فشار را به خوبی روی سطح کاشی یا سرامیک پخش نموده و از خرد شدن آن جلوگیری می نماید. به علاوه، باعث پخش شدن ملات بر سطح پشتی کاشی می گردد که خود از ترک برداشتن کاشی جلوگیری می نماید.

زیرا وجود فضای خالی پشت کاشی منجر به شکستگی و افتادن و ترک برداشتن کاشی می گردد.

2. ابزار برش کاشی: کاشی بر

از لوازم حرفه ای کاشی کاری، ابزار برش کاشی است که به دو صورت دستی و برقی موجود است. مدل دستگاه برش، بسته به نوع کاشی، ضخامت و ابعاد و میزان سختی آن باید انتخاب گردد.

از آنجایی که گوشه های دیوار یا کف ممکن است ابعاد متفاوتی نسبت به سطح های دیگر داشته باشند، با یاری این ابزار می توانیم کاشی و سرامیک را به ابعاد دلخواه خود برش دهیم.

3. معرفی ابزار کاشی کاری؛ سیستم تراز کاشی

برای اینکه کاشی ها خیلی یک دست و منظم چیده شوند و به اصطلاح باهم تراز باشند، ابزار تراز کاشی به کار می رود. تراز نبودن کاشی ها باعث باقی ماندن هوا در بین کاشی و بالا و پایین بودن کاشی ها در کنارهم می گردد. این ابزار شامل کلیپس، گوه و انبر مخصوص است.

برای تراز کردن، هنگام قرار دادن کاشی ها از یک سری کلیپس در بین آن ها استفاده می گردد. سپس گوه ها را با انبر مخصوص روی آن می گذارند تا هوای بین کاشی و ملات یا چسب از بین برود و کاشی ها همتراز شوند.

بنابراین سیستم تراز کاشی از ابزار ضروری مورد احتیاج برای کاشی کاری محسوب می گردد.

4. میکسر ملات کاشی

برای مخلوط کردن ملات، سیمان، چسب، رنگ و سایر مواد از میکسر با تیغه های مختلف و موتورهای گوناگونی استفاده می گردد. کیفیت مخلوط شدن ملات برای کاشی کاری اهمیت بالایی دارد و روی کل فرایند تاثیر گذار است.

5. سطل لاستیکی

برای مخلوط کردن و حمل ملات کاشی، استفاده از سطل های لاستیکی حائز اهمیت است. این سطل ها در میزان های مختلف استفاده می شوند و نسبت به سطل های پلاستیکی دارای انعطاف هستند و راحت تر تمیز می شوند.

6. معرفی ابزار کاشی کاری؛ ماله کاشی

برای پخش کردن ملات در سطح دیوار یا کف زمین از ماله کاشی استفاده می گردد. ماله ها در سایزهای مختلف وجود دارند. استفاده از ماله سبک و محکم می تواند گزینه مناسبی باشد.

7. ماله بندکشی (تخته ماله)

علاوه بر ماله های معمول، ماله مخصوص بندکشی نیز وجود دارد. این ماله ها مناسب برای پخش کردن ملات بندکشی بین درزها و فواصل می باشد.

8. مته الماسی

یکی از ابزار مهم در فهرست معرفی ابزار کاشی کاری مته الماسی است. برای ایجاد سوراخ یا حفره در کاشی، هنگامی که حفره ها یا لوله هایی قرار است از بین آن عبور کند، وجود مته دریل در سایزهای مختلف اهمیت دارد. این وسیله یاری می نماید که کاشی آسیب نبیند. در بسیاری مواقع به دلیل ترک خوردن کاشی، متحمل هزینه بیشتری می شوید تا کاشی آسیب دیده را عوض کنید.

9. معرفی ابزار کاشی کاری؛ قاپک

جابه جایی کاشی با مساحت میانه یا بزرگ امری سخت است. معرفی ابزار کاشی کاری که مناسب جابه جایی کاشی باشد، به شما یاری می نماید تا از سختی کار کم گردد. این ابزار قاپک است که باعث ایجاد مکش و خلاء در کاشی شده و حمل آن را آسان می نماید.

معرفی ابزار یاریی کاشی کاری

در کنار ابزار ضروری کاشی کاری، در این بخش قصد داریم در خصوص ابزار کاشی کاری که به عنوان ابزار تازه یا یاریی استفاده می شوند، صحبت کنیم.

1. فاصله دهنده (Spacer) کاشی

از دیگر ابزار مهم درفهرست معرفی ابزار کاشی کاری، فاصله دهنده ها هستند. در قدیم، استادکاران با نخ و پیچ بین کاشی ها فاصله می گذاشتند که امری سخت و زمان بر بود. امروزه از ابزار فاصله دهنده کاشی استفاده می گردد که به شکل صلیب یا به علاوه هستند و در بین کاشی ها فواصل منظم ایجاد می نماید. این کار به زیبایی و یکدستی کاشی یاری می نماید.

2. چکش ویبره

از ابزار تازه نصب کاشی و سرامیک، چکش ویبره است که همزمان کار چکش پلاستیکی و قاپک را انجام می دهد. به یاری این ابزار خیلی راحت می توانید کاشی را جابه جا کنید. بدون اینکه روی آن خط و خش بیفتد و مناسب کاشی های سنگین و گران قیمت است. با استفاده از این ابزار می توان پس از قرار دادن کاشی در محل موردنظر، با یک دکمه چکش ویبره را روشن نموده و در کم ترین زمان روی سطح موردنظر قرار داد.

3. پد زانو

پد زانو از جمله ابزاری که برای یک کاشی کار مناسب است. پد زانو در واقع برای محافظت از زانو طراحی شده است. در مدل های تازه آن از چرخ نیز استفاده شده تا کاشی کار حین نصب کاشی یا نصب کفپوش پی وی سی یا هر کفپوش دیگری مجبور به زیاد بلند شدن و نشستن نباشد.

4. چسب کاشی

امروزه برای سرعت بخشیدن به کار، از چسب کاشی استفاده می گردد. چسب کاشی دارای چند مزیت است.

  • مقاوم به رطوبت و آب است.
  • چسبندگی بالایی دارد.
  • استفاده از آن راحت است و دردسرهای درست کردن ملات را ندارد.
  • ضخامت کم آن در مقایسه با ملات باعث می گردد که ارزان باشد.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • مقاوم در برابر ضربه و لغزش است.

5. پودر بندکشی

به منظور پرکردن فواصل و درزهای بین کاشی ها و برای محافظت آن ها از نفوذ رطوبت و آلودگی از پودر بندکشی در انتهای کار استفاده می گردد.

در گذشته از ملات سیمان سفید برای بندکشی استفاده می شد، اما امروزه پودرهای بندکشی به دلیل مقاومت بالاتر در برابر رطوبت و شوک های حرارتی، می تواند جایگزین مناسبی باشند. پودر های بندکشی در انواع مختلف به عنوان ضداسید یا آنتی باکتریال استفاده می شوند.

6. موتور میکسر دوغاب و سیمان

یکی از اقلام مورد استفاده که در فهرست معرفی ابزار کاشی کاری واقع شده است، موتور میکسر است. در واقع برای کاشی کاری می توان از دوغاب آماده استفاده کرد که هزینه زیادی دارد. بنابراین اگر از یک موتور میکسر دوغاب با سرهای مختلف برای هم زدن ملاتی که خودتان تهیه می کنید، بهره ببرید، هزینه ها پایین تر می آید.

7. معرفی ابزار کاشی کاری؛ اسفنج دوغاب

اسفنج های مخصوص دوغاب از قدرت جذب بالایی برخوردارند و برای پاک کردن سطح کاشی از دوغاب و لکه شدن آن مناسب می باشد.

8. انبر کاشی

یکی از مواردی که باید در فهرست معرفی ابزار کاشی کاری به آن اشاره گردد، انبر کاشی است.این ابزار برای کاشی هایی با لبه منحنی و خطوط نامنظم مناسب است.

بیشتر بخوانید: محاسبه تعداد کاشی مورد احتیاج برای بازسازی - چند کاشی احتیاج دارید؟

9. خط گچ یا طرح لیزری

وجود خطوط مستقیم در کاشی کاری اهمیت زیادی دارد. باید ردیف کاشی ها مستقیم و در یک راستا باشند. بنابراین ابزار دقیق میزان گیری برای کاشی کاری بسیار مهم و ضروری هستند.

بسته به بودجه و توانایی خود می توانید از خط گچ که شامل سیم پوشانده شده با گچ یا سطح لیزری است، بهره ببرید. این ابزار دقت بالاتری دارد، اما هزینه آن هم بیشتر است!

10. معرفی ابزار کاشی کاری؛ تراز حبابی

در ادامه معرفی ابزار کاشی کاری نوبت به تراز حبابی می رسد. تراز حبابی نیز، ابزار دقیق میزان گیری برای کاشی کاری است. معرفی این ابزار کاشی کاری به شما یاری می نماید تا میزان صاف بودن ردیف کاشی ها را بسنجید و از صاف و در یک راستا بودن آن ها مطمئن شوید.

جمع بندی

یک کاشی کار برای نصب کاشی یا سرامیک روی سطح زمین یا دیوار احتیاجمند ابزارهایی است. در این مطلب سعی کردیم با معرفی ابزار کاشی کاری به شما یاری کنیم تا برای آغاز کار، یک دید کلی نسبت به ابزار ضروری و یاریی نصب کاشی و سرامیک داشته باشید.

سوالات متداول

منبع: آچاره

به "معرفی ابزار کاشی کاری و کاربرد آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ابزار کاشی کاری و کاربرد آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید