زنگنه: مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع در جذب دانشجویان پزشکی ، انحصار باید شکسته گردد

به گزارش وبلاگ سارا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع و در پی احقاق عدالت و برطرف رانت و فساد است و نخواهیم گذاشت در حوزه پزشکی فضای رقابتی جای خود را به انحصارطلبی دهد و استعداد های بی شمار کشور سوخت گردد.

زنگنه: مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع در جذب دانشجویان پزشکی ، انحصار باید شکسته گردد

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم در مصاحبه با دانشجو، گفت: با وجود این که به علت کمبود پزشک در کشور احتیاج ضروری به افزایش ظرفیت پزشکی در کشور احساس می شود، اما بعضی ذی نفعان به بهانه های گوناگون در پی ثابت نگه داشتن ظرفیت پزشکی هستند.

وی ادامه داد: به علت تعارض منافع در حوزه پزشکی دچار تنزل خواهیم شد که مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع و در پی احقاق عدالت و برطرف رانت و فساد است.

محسن زنگنه با اشاره از بین رفتن استعداد ها در کشور، اضافه نمود: در حال حاضر ظرفیت های بزرگ پزشکی در کنار استعداد های ناب انسانی، یک منظومه منسجم از ظرفیت داخلی برای توسعه و رشد پزشکی کشور است، اما متاسفانه به علت ظرفیت محدود و تعرض منافع شاهد فرار استعداد ها به خارج و تحصیل در برترین دانشگاه ههای جهان و طبابت در برترین بیمارستان های جهان هستیم.

وی اضافه نمود: تعداد زیادی از استعداد های علمی کشور به علت تعارض منافع که در انتخاب دانشجو وجود داشته به خارج از کشور رفته اند و کمبود عرضه باعث فرار استعدادها، بالا رفتن هزینه درمان برای مردم و آسیب به حوزه گردشگری سلامت شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی بر اساس احتیاج جامعه صورت نمی گیرد، گفت: وقتی ما استعداد های بسیار فراوانی در کشور داریم و از آن طرف ظرفیت های علمی در حوزه پزشکی بسیار مطلوب است چرا نباید افزایش ظرفیت در ورودی پزشکی داشته باشیم؟

وی با اشاره به دلایل مخالفان افزایش ظرفیت دانشجو پزشکی در کشور، گفت: متاسفانه بعضی در توجیه وضع موجود در حوزه درمان می گویند ما زیرساخت های مناسب نداریم و ظرفیت پایینی در حوزه پزشکی داریم در صورتی که نسبت استاد به دانشجو بسیار مطلوب است و اساتید و هیات علمی های با دانشی در کشور وجود دارد و خوشبختانه حوزه پزشکی کشور در جهان صاحب جایگاه است.

زنگنه ادامه داد: باید سقف پذیرش پزشکان متخصص و فوق تخصص را افزایش دهیم چرا بیشتر پزشکان متخصص و فوق تخصص در تهران و کلانشهر ها جمع شده اند در صورتی که در بعضی از شهرستان ها تنها یک متخصص وجود دارد که این موضوع باعث افزایش هزینه درمان و مسائل عدیده برای مردم شده است چرا که فضای انحصار جا خود را به فضای رقابت داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت و وزارت علوم باید در این زمینه ورود نمایند، توضیح داد: ضروری است تجدید نظر جدی در سیاست های وزارت بهداشت صورت گیرد و نظام مدیریتی و پزشکی کشور در این حوزه احتیاجمند تحول است و قبل از رای اعتماد مجلس به دکتر عین الهی از ایشان خواستیم در این مورد تجدید نظر نمایند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت است و هر چقدر سن جامعه بالاتر برود، احتیاج به خدمات پزشکی و سلامت نیز افزایش پیدا می نماید و قطعا با سیاست های فعلی در آینده با مسائل جدی در حوزه سلامت روبرو خواهیم شد و با توجه به امکانات موجود می بایست هر چه سریع تر وعده وزیر بهداشت مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی عملی شود تا معضل کمبود پزشک کشور هم برطرف شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زنگنه: مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع در جذب دانشجویان پزشکی ، انحصار باید شکسته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع در جذب دانشجویان پزشکی ، انحصار باید شکسته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید