رسیدن به صندلی شانزدهم علمی جهان دستاوردی دیگر از انقلاب اسلامی

به گزارش وبلاگ سارا، تهران (پانا) - رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران بر اساس عنوان های پایگاه های معتبر علم سنجی مثل آی اس آی، اسکوپوس و ساینس متریک رتبه شانزدهم علمی جهان را داراست در حالی که پیش از انقلاب در هیچ پایگاه نمایه شده ای جایگاهی نداشتیم.

رسیدن به صندلی شانزدهم علمی جهان دستاوردی دیگر از انقلاب اسلامی

به گزارش ایرنا، اسماعیل قادری فر روز پنجشنبه اضافه کرد: پیشرفت های علم و فناوری ایران در طول حیات 42 ساله انقلاب اسلامی نسبت به دوره ستم شاهی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

وی گفت: در بحث کیفی در رتبه بندی های معتبر علمی جهان ما در هیچ پایگاه علمی معتبر جهان و نمایه شده ای حتی به حساب نمی آمدیم اما امروز با افتخار جمهوری اسلامی ایران بر اساس عنوان های پایگاه های معتبر علم سنجی مثل آی اس آی، اسکوپوس و ساینس متریک رتبه شانزدهم جهان را به صورت عام و در بعضی از حوزه ها مثل نانوفناوری رتبه چهارم، هوافضا رتبه 9، زیست فناوری رتبه 13، سلول های بنیادی رتبه 11 و در بسیاری از علوم در جهان رتبه زیر 20 داریم و این ها ماحصل خودباوری علمی در اقتدار کشور است که صندلی برجسته اندیشمندان و دانشمندان ایرانی را در محافل معتبر علمی جهان نشان می دهد.

قادری فر گفت: از لحاظ کمی تعداد دانشجویان ما در سال 57 و شروع پیروزی انقلاب کمتر از 50 هزار نفر بوده است اما امروز ما نزدیک به چهار میلیون نفر دانشجو داریم.

وی ادامه داد: اما آنچه امروز مدنظر دولت مردان ما و جامعه علمی کشور است، اینکه ما از این افتخارات علمی خوبمان باید درس بگیریم و فرایند پیشرفت های شگفت انگیز علمی خودمان را به فرایند توسعه فناوری و مقوله مهم اقتصاد دانش بنیان پیوند بزنیم.

شکوفایی 5700 شرکت دانش بنیان در زیست بوم نوآوری ایران

قادری فر گفت: کشور ما حداقل در دو دهه اخیر مقوله اقتصاد دانش بنیان و گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری، فناوری و علم را در دستور کار خود قرار داده و بر همین اساس شاهد شکوفایی و بروز بیش از پنج هزار و 700 شرکت دانش بنیان و بیش از هفت هزار استارتاپ و کسب و کار نو در منظومه علمی کشور هستیم.

وی ادامه داد: همچنین حدود 300 هزار نفر اشتغالی که این شرکت های دانش بنیان ایجاد کردند، زیر چتر مفهومی مهم به اسم زیست بوم نوآوری در کشور، حقیقتا در منطقه ما بی نظیر است و کشورهای رقیب در منطقه ما نمی توانند این رکوردها را به سادگی به دست آورد.

رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: این نشان دهنده همان شکوفایی و خودباوری جامعه علمی کشور در پرتو انوار حکیمانه امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و شکوه انقلاب اسلامی است که به عنوان افتخار برای جامعه علمی کشور ثبت شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه فضایی می بینیم که دانشمندان مقتدر عرصه هوافضای کشور پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهوراه امید در سال 89 در کمتر از 10 سال در سال 97 به نقطه ای رسیدند که موتورهای سوخت ترکیبی دو مرحله ای را برای پرتاب ماهواره در مدارهای بالاتر به خود اختصاص دادند و این فناوری در اختیار چند کشور در جهان است و هیچ کشوری در منطقه به این فناوری دست پیدا نکرده است.

قادری فر گفت: این ها عظمتی است که انقلاب اسلامی ما برای مردم به ارمغان آورده و نور امید و خودباوری را که ناشی از انقلاب است، در داستان مبارزه با کرونا و شیوع پاندمی کرونا در کشور می بینیم؛ در یک سال اخیر که کشور تحت فشار استکبار جهانی تحت سخت ترین و شدیدترین تحریم های ظالمانه قرار داده باز می بینیم که دانشمندان و فناوران حوزه سلامت چه در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا توسط پروتکل های موجود همه محصولات را در داخل کشور فراوری می نمایند.

فراوریات پیشرفته ساخت ایران در دوران کرونا

رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: ونتیلاتور که از پیچیده ترین دستگاه های تنفس مصنوعی است در کشور بومی شده و امروز نیز که بحث فراوری واکسن کرونا در جهان مطرح است، محققان ما از محققان فزونی که میلیون ها دلار اعتبار تحقیقاتی در اختیار دارند، عقب نیستند و به کار علم و فناوری و جهاد علمی مشغول هستند و حتی شرایط تحریمی را یک فرصت و یک بهار علمی برای خود تلقی می نمایند تا بتوانند نور خوداتکایی و خودباوری را که به آن متصل هستند، به عرصه ظهور بیاورند و به محصولات دانش بنیانی که گره گشای مسائل مردم در شرایط سخت باشد، تبدیل نمایند.

قادری فر اضافه کرد: جامعه علمی کشور همانطور که در 41 سال گذشته با آرمان های امام راحل و نظام و رهبری همراه بوده است، سال جاری نیز در چهل و دومین طلیعه شکوهمند جمهوری اسلامی این ایام را قدر می داند و آن را منشا تحول برای خود در رسیدن به قله های تعالی و آرمانی نظام مقدس جمهوری قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رسیدن به صندلی شانزدهم علمی جهان دستاوردی دیگر از انقلاب اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدن به صندلی شانزدهم علمی جهان دستاوردی دیگر از انقلاب اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید