در باستان شناسی ایران بدست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسانها مد نظر است

به گزارش وبلاگ سارا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارشهای واصله، در باستان شناسی ایران بدست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسانها مد نظر است.

در باستان شناسی ایران بدست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسانها مد نظر است

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی این مطلب را در مراسم نکوداشت استاد برجسته باستان شناسی ایران، یوسف مجید زاده عنوان کرد.

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی و حرفه ای یوسف مجیدزاده گفت: شخصیت یوسف مجیدزاده قطعا آنقدر ارزشمند است که این جمعیت از باستان شناسان، محققین، اساتید، پیشکسوتان، دانشجویان و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی امروز دور هم جمع شده اند تا مراسم نکوداشتی برای این پیشکسوت باستان شناسی برگزار نمایند.

امیری با بیان اینکه اگر فعالیت های باستان شناسی در ایران را از یک منظر بنگریم می توانیم آن را به چند بخش تقسیم کنیم، توضیح داد: در یک صدسال گذشته باستان شناسی از مرحله ای شروع شد که در ابتدا به دست آوردن اشیا برای باستان شناسان معیار تلقی میشد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بتدریج علاوه بر بدست آوردن اشیا، خواناسازی آثار معماری نیز مدنظر نهاده شد.

وی اضافه نمود: امروزه خوشبختانه باستان شناسی ایران بر جایگاهی تکیه زده که تنها اشیا و آثار معماری ملاک نیست بلکه بدست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسانها مد نظر است.

امیری با اشاره به اینکه در سالهای اخیر باستان شناسی به خوبی از رشته ها، علوم و فنون دیگر بهره میگیرد و مطالعات آزمایشگاهی نیز جایگاه ویژه ای در این علم پیدا نموده است، ابراز امیدواری کرد با حضور محققین، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران این حوزه شاهد پیشرفت باستان شناسی باشیم و به مرحله ای برسیم که نقطه عطفی در باستان شناسی ایران شکل گیرد.

در ادامه این مراسم که با پخش نماآهنگی از سخنان یوسف مجیدزاده، پخش پیغام دوستان، همکاران و شاگردان این استاد و پیغام هالی پیتمن از دانشگاه پنسیلوانیا همراه بود، گزارشی از تدوین جشن نامه یوسف مجیدزاده به وسیله سجاد علی بیگی ارائه و کتاب سپهر مجد، باستان شناسی دنیای ایرانی و سرزمین های پیرامون؛ جشن نامه یوسف مجیدزاده رونمایی شد.

منبع: همگردی

به "در باستان شناسی ایران بدست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسانها مد نظر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در باستان شناسی ایران بدست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسانها مد نظر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید