جزئیات ناآرامی های لبنان؛ از انفجار بیروت تا اعتراض در خیابان ، اشغال چهار وزارتخانه توسط تظاهرکنندگان

به گزارش وبلاگ سارا، بیروت پایتخت لبنان روز شنبه با به خیابان آمدن هزاران تن در اعتراض به آنچه ناکارآمدی دولتمردان در حادثه انفجار اخیر این شهر بندری عنوان شده، شاهد ناآرامی گسترده ای به همراه درگیری میان نیروهای امنیتی این کشور و تظاهرکنندگان ، دستگیری و مصدومیت دهها تن بود که این درگیری ها تا پاسی از شب ادامه داشت.

جزئیات ناآرامی های لبنان؛ از انفجار بیروت تا اعتراض در خیابان ، اشغال چهار وزارتخانه توسط تظاهرکنندگان

به گزارش وبلاگ سارا به نقل از ایرنا، گزارش رسانه های خبری حاضر در میدان شهدای بیروت حکایت از این داشت تظاهراتی که از این میدان به عنوان کانون اولیه تجمع معترضان شروع شده بود به سرعت به سایر نقاط پایتخت لبنان با حمله به سازمان های دولتی و چندین وزارتخانه تسری پیدا کرد .

کوشش تظاهرنمایندگان برای ورود به مجلس و وزارت خارجه لبنان

گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره از پایتخت لبنان حاکی است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرنمایندگان که در کوشش بودند ساختمان های مجلس لبنان و وزارت امور خارجه این کشور را به تسخیر خود در آورند به سوی آنان گاز اشک آور شلیک کردند.

شبکه خبری المیادین نیز در گزارشی با اشاره به ورود تظاهر نمایندگان خشمگین به ساختمان وزارت خارجه لبنان، گزارش داد: معترضان از جمله شماری از افسران و نظامیان بازنشسته که در این تظاهرات حضور داشتند وارد ساختمان وزارت امور خارجه در الاشرفیه شدند.

افسران بازنشسته حاضر در این تظاهرات در حالی که پلاکاردهایی با شعار نوشته هایی چون بیروت شهر بدون سلاح و بیروت شهر انقلاب در دست داشتند ضمن انتقاد از سوء مدیریت دولتمردان در پیشگیری از وقوع انفجار مهیب بندر بیروت خواهان مجازات عاملان و مسببان این حادثه شدند.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد: تظاهرنمایندگان در این اجتماع چند هزار نفری شعارهایی در اعتراض به اوضاع نامناسب معیشتی و فاجعه اخیر (انفجار مهیب) بیروت سر دادند.

شبکه خبری الجزیره نیز در سلسله گزارش های خود از ورود کوتاه مدت معترضان خشمگین لبنانی به ساختمان وزارت امور مالی این کشور اطلاع داد که پس از لحظاتی ساختمان وزارت اقتصاد را ترک کردند.

تظاهرنمایندکان خشمگین براساس فراخوانی که از چندی قبل اعلام شد در اعتراض به سوء مدیریت و ناکار آمدی دولتمردان لبنان در پیشگیری از وقوع چنین حادثه هولناک عصر امروز در یکی از میادین اصلی بیروت تجمع کردند و آنان ضمن درخواست مجازات عاملان و مقصران انفجار بیروت از دولتمردان کنونی این کشور خواستند از سمت خویش کناره گیری نمایند.

گزارش های رسانه های خبری از بیروت و محل تجمع معترضان حاکی است که در این اجتماع اعتراضی نیروهای امنیتی برای پراکندن تظاهر نمایندگان ناگزیر به استفاده از گلوله های پلاستیکی شدند.

الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که در درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهر نمایندگان تا به امروز دهها تن زخمی شده اند.

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود تظاهرنمایندگان به ساختمان مجلس اقدام به ایجاد موانع نموده اند.

کشته شدن یک نیروی امنیتی لبنان

شبکه خبری الجزیره در ادامه گزارش های خود از تظاهرات امروز بیروت و درگیرهای معترضان با ماموران امنیتی به نقل از منابع امنیت داخلی این کشور اطلاع داد: یک تن از نیروهای امنیتی در جریان یاری به افرادی که توسط معترضان در داخل هتل لوگرای بازداشت شده بودند، کشته شد.

تظاهر نمایندگان خواهان تحقیق بین المللی در خصوص انفجار بیروت شدند

هزاران تن از تظاهرنمایندگان که در میدان شهدا بیروت گردهم آمدند بودند خواهان تحقیق و شفافیت در باره انفجار روز سه شنبه گذشته که موجب کشته شدن بیش از 150 شهفرایند لبنانی و زخمی شدن هزاران تن دیگر شد ، توسطمجامع داخلی و بین المللی شده اند.

شبکه خبری اسکای نیوز عصر شنبه از محل تظاهرات بیروت گزارش داد: تظاهرات امروز با عنوان یوم الحساب (روز حساب) برگزار و تظاهرنمایندگان، مجازات عاملان انفجار اخیر بیروت و برکناری تمامی حاکمان سیاسی و دولتمردان این کشور را خواهان شدند.

تظاهرنمایندگان همچنین قدرت حاکمه سیاسی را لبنان مسئول کوتاهی و سکوت در قبال انبار کردن 2700 تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت دانستند.

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارش تایید نشده ای بیان کرد که تظاهر نمایندگان وارد ساختمان وزارت امور خارجه لبنان در منطقه الاشرفیه شدند. این رسانه به نقل از جمعیت هلال احمر لبنان از زخمی شدن 175تن در جریان درگیری های بیروت و انتقال 63 تن از آنان به بیمارستان اطلاع داد.

هلال احمر لبنان همچنین بیان کرد که به 44 زخمی درگیرهای امروز، در محل تظاهرات امداد رسانی نموده است.

اشغال چهار وزارتخانه لبنان توسط تظاهر نمایندگان

شبکه خبری اسکای نیوز نیز با گزارش خبری از تظاهرات گسترده و خشونت بار امروز هزاران تن از شهفرایندان لبنانی در بیروت بیان کرد تظاهر نمایندگان خشمگین وزارتخانه های امور خارجه، اقتصاد و محیط زیست و انرژی این کشور را به تصرف خود در آوردند.

حمایت آمریکا از معترضان لبنانی

شبکه خبری الجزیره همچنین واکنش سفارت آمریکا در لبنان نسبت به تظاهرات روز شنبه شهفرایندان لبنانی را بازتاب و گزارش داد: سفارت آمریکا در بیروت اعلام نموده است ما از حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کنیم و از همه می خواهیم از خشونت خودداری نمایند.

سفارت آمریکا در اقدامی مداخله جویانه در امور داخلی لبنان اضافه نمود: ملت لبنان سزاوار رهبرانی هستند که به حرف آنان گوش نمایند و فرایند امور را برای پاسخگویی شفاف به خواسته های مردمی تغییر دهند.

واکنش دبیرکل حزب کتائب به اظهارات نخست وزیر لبنان

سامی الجمیل دبیرکل حزب کتائب لبنان در واکنش به اظهارات حسان دیاب نخست وزیر لبنان که وعده آنالیز برگزاری انتخابات زودرس مجلسی تا دوشنبه هفته جاری را داده بود، گفت: حمایت دیاب از برگزاری انتخابات زودرس دیرهنگام است.

وی در گفت وگو با شبکه الجزیره، اضافه نمود: ملت خواهان تغییر است و دولت باید استعفا کند.

الجمیل گفت: عدم تغییر به فاجعه ای شبیه انفجار بندر بیروت خواهد انجامید.

وی اضافه نمود: باید دولتی مستقل تشکیل گردد که قادر به برگزاری یک انتخابات سالم مجلسی باشد.

رییس حزب کتائب لبنان هرگونه تحقیقات داخلی در باره انفجار بیروت را رد کرد و خواهان تحقیقات بین المللی شد.

تاکید جنبلاط بر ضرورت تغییر دولت در لبنان

ولید جنبلاط دبیرکل حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز تظاهرات عصر روز گذشته(شنبه) در بیروت را انقلاب علیه حکومت و دولت توصیف و بر ضرورت تغییر و اصلاحات در این کشور تاکید نمود.

وی به بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک گفت: چگونگی تغییر در نظام لبنان امری پیچیده است، اما در این زمینه برگشتی وجود ندارد.

جنبلاط با اشاره به لزوم تغییر در لبنان تاکید نمود که باید مکانیزمی برای چگونگی تغییر وضع گردد.

وی اضافه نمود: نظر شخصی من این است که اولا انتخابات مبتنی بر استعفای دولت باشد. دوم اینکه دولتی بیطرف انتخابات جدید را بر اساس یک سیستم انتخاباتی غیر فرقه ای، برگزار کند.

اخراج تظاهر نمایندگان از وزارت خارجه لبنان

بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز بامداد یکشنبه نیز در گزارشی بیان کرد ارتش لبنان تظاهر نمایندگانی را که عصر دیروز شنبه ساختمان وزارت امور خارجه این کشور را به اشغال خود درآورده بودند، بیرون کرد.

در حال حاضر شمار تظاهرنمایندگان کاهش یافته و نیروهای ارتش به طور گسترده در محل حضور دارند. بر اساس این گزارش تظاهرنمایندگان ساختمان وزارت امور خارجه لبنان را مرکز انقلاب اعلام نموده بودند.

اسپوتنیک اضافه نمود: شماری از تظاهر نمایندگان با اشغال وزارتخانه های امور خارجه، اقتصاد، محیط زیست و نیز انجمن بانک های لبنان در مرکز بیروت، اقدام به بیرون ریختن اوراق و اسناد از طبقات بالای وزارتخانه ها، شکستن شیشه و آتش زدن ساختمان انجمن بانک های لبنان کردند.

بر اساس گزارش های رسانه های عربی در درگیری خشونت بار امروز بیروت، تظاهرنمایندگان به سوی نیروهای امنیتی اشیای مختلف از جمله سنگ پرتاب می کردند.

الجزیره اضافه نمود که صدای شلیک گلوله نیز در مرکز بیروت تا زمان مخابره خبر شنیده می شد. نیروهای امنیت داخلی لبنان خطاب به تظاهرنمایندگان از آنان خواستند محل های درگیری در مرکز بیروت را ترک نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "جزئیات ناآرامی های لبنان؛ از انفجار بیروت تا اعتراض در خیابان ، اشغال چهار وزارتخانه توسط تظاهرکنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ناآرامی های لبنان؛ از انفجار بیروت تا اعتراض در خیابان ، اشغال چهار وزارتخانه توسط تظاهرکنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید