تمهید مقدمات حضور اجتماعی دانش آموزان استثنایی و توان بخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی
به گزارش وبلاگ سارا، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه ورزش در آموزش و پرورش استثنایی امری حاشیه ای نیست، بلکه محور فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در مدارس است، گفت تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانش آموزان استثنایی و توان بخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
حمید طریفی حسینی، در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه که در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی شهر تهران برگزار گردید، با بیان این که آماده کردن و تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از اهداف حوزه تعلیم و تربیت استثنایی است، گفت: آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان با نیازهای ویژه در ابعاد فردی، شغلی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از اهدافی است که در آموزش و پرورش استثنایی دنبال می گردد و یکی از راه های رسیدن به این اهداف فعالیت های ورزشی است.
وی با بیان این که یکی از ساحت های شش گانه تربیتی، ساحت تربیت زیستی و بدنی است، گفت: رشد دانش آموزان در این ساحت تربیتی مقدمه ای برای رسیدن به ساحت های دیگر تعلیم و تربیت است و برای ارتقای این ساحت، محتوا و برنامه های ویژه ای باید تدارک دیده گردد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد: از طرف دیگر اگر بخواهیم ساحت تربیتی و اجتماعی را در دانش آموزان رشد دهیم، مهم ترین میدان رشددهنده شایستگی های اجتماعی دانش آموزان صحنه ورزش است.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مهارت های حرکتی که از بدو تولد شکل گرفته و در نهایت منجر به رشد مهارت های شناختی می گردد،گفت: مهم ترین محلی که شایستگی های اجتماعی بچه ها را رشد می دهد، میدان ورزش و فعالیت های تربیت بدنی است.
طریفی حسینی با بیان این که برگزاری مسابقات و رقابت های ورزشی عرصه ای است که شور و نشاط و تفریح به همراه دارد، گفت: این مسابقات ابزار و اهرمی است که به شکل نمادین به رفتارسازی، نمادسازی و فرهنگ سازی که باید در عرصه اجتماعی انجام گردد یاری می نماید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که ورزش برای دانش آموزان استثنایی یک ابزار توان بخشی است، گفت: یکی از کارنمودهای فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه کارنمودهای حرکتی آن است و ورزش در حکم توان بخشی برای این دانش آموزان عمل می نماید.
طریفی حسینی، با اشاره بر این که ورزش امر حاشیه ای نیست، بلکه باید محور فعالیت مدارس باشد اظهار کرد: اختیاراتی به مدیران مدارس در آیین نامه اجرایی مدارس داده شده، ضروری است آنها حتماً به این موضوع توجه نموده و کلاس درس را تنها موقعیت یادگیری در نظر نگیرند و ارتباط با اماکن و محیط های بیرون از مدرسه مخصوصاً اماکن ورزشی را پیگیری نمایند.
طریفی حسینی با بیان این که خلق موقعیت های نو یادگیری از اهداف سند تحول بنیادین است، گفت: سالن های ورزشی یکی از محیط های یاددهی و یادگیری هستند و مناسب سازی سالن های ورزشی و تجهیزات برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه باید در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد.
وی به تشریح برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی و ورزش پرداخت و گفت: پیگیری و ادامه طراحی و تدوین برنامه های درسی و محتواهای آموزشی درس تربیت بدنی، فراهم نمودن شرایط و الزامات فعالیت تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و اولیای آنان، استفاده از ظرفیت دستگاه های محلی برای استفاده از زیر ساخت های ورزشی و استفاده از ظرفیت فدراسیون های ورزشی برای استعدادیابی و حرکت به سمت ورزش قهرمانی از جمله برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی است.
شایان ذکر است؛ بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزش وپرورش استثنایی دی و بهمن ماه امسال به صورت غیرحضوری و به میزبانی استان های البرز، شهر تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان با حضور بیش از 1600 دانش آموز و همکار آموزش وپرورش استثنایی برگزار خواهد شد.
بعلاوه این مسابقات در رشته های مهارت های تنیس روی میز تیمی، آمادگی جسمانی انفرادی، خرده مهارت های فوتسال تیمی، شطرنج انفرادی، خرده مهارت های گلبال تیمی، طناب زنی انفرادی و خرده مهارت های بوچیا تیمی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی، با آسیب بینایی، با کم توان ذهنی و جسمی حرکتی و در رشته شطرنج برای کارکنان آموزش وپرورش استثنایی برگزار خواهد شد.
منبع: خبرگزاری پانا