تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ساخت

به گزارش وبلاگ سارا، محصولات ایران­ ساخت در حوزه پلیمرهای زیستی، کاربردهای صنعتی و پژوهشی بسیاری در پزشکی بازساختی را رقم زده و احتیاج کشور را تا حدود زیادی پوشش داده اند.

تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ساخت

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ سارا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،زیست بسپار معادل فارسی واژه بیوپلیمر است که در زبان فارسی، پلیمر به بسپار ترجمه شده و بیو نیز به معنای زیست است.در واقع هر ماده پلیمری که در تماس با سلول ها یا بافت های یک موجود زنده قرار می گیرد، اگر سمی نباشد و دارای کارکرد زیستی باشد، زیست بسپار نامیده می گردد. زیست بسپار ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر فرایند رشد، تکثیر، تمایز و مرگ سلول ها اثرگذار باشد و عملکرد یک یا چندین بافت را تحت تاثیر قرار دهد.

بسپارها با صنایع و شیمی پیوندی جدانشدنی دارند اما پلیمر زیستی یا زیست بسپار، نوع تازه و فناورانه ای از پلیمرها به شمار می رود که کاربردهایش را از صنعت، مواد غذایی، تا سلامت و حتی هنر گسترده نموده است.

مثلا پلی اورتان، پلی اتیلن و پلی متاکریلات ها بعضی از انواع زیست بسپارهای با ارزش افزوده بالا هستند که از مواد استخراجی از نفت فراوری می شوند.بیشتر بسپارهای حاصل از گیاهان و جانوران مانند آلژینات، کیتوسان، سلولز، نشاسته و ژلاتین با توجه به منبع تهیه، می توانند به عنوان زیست بسپارهای تجدیدپذیر برای کاربردهای گوناگون از جمله صنایع غذایی، دارویی، پزشکی و … استفاده شوند.

متنوع و پرکاربرد

بسپارها به دو دسته بسپارهای طبیعی و بسپارهای مصنوعی تقسیم می شوند.البته بسپارها را به روش های مختلف دیگری نیز دسته بندی نیز می نمایند که این دسته بندی بر اساس ساختار بسپار اجرا شده است.

بسپارها از نظر اثرپذیری در برابر حرارت، به دو دسته گرمانرم ها و گرماسخت ها تقسیم می شوند. گرمانرم ها، پلیمرهایی هستند که در اثر گرم کردن ذوب می شوند در حالی که گرماسخت ها، بسپارهایی هستند که در اثر گرما ذوب نمی شوند بلکه در دماهای بسیار بالا به صورت برگشت ناپذیری تجزیه می شوند. بسپارها دارای خواص ویسکو الاستیک است و منشا این پدیده گره خوردگی زنجیره ها در هم است.

پلیمرهای طبیعی

الیاف طبیعی از منابعی مانند پنبه، سیسال، کنف و منابع حیوانی مانند پشم، ابریشم و سایر الیاف به دست می آیند. الیاف طبیعی موجود در طبیعت عمدتا پلیمری هستند.پلیمرهای طبیعی مانند منابع گیاهی و حیوانی که از طبیعت به دست می آیند، تحت عنوان پلیمر طبیعی نامیده می شوند.موادی که برای زندگی بشر ضروری هستند و شامل نشاسته، سلولز، پروتئین و اسیدهای نوکلئیک هستند.این پلیمرها فرآیندهای مختلف بدن ما و حیوانات را در کنترل دارند که به نام زیست بسپار نامیده می شوند.

بسیاری از مواد مصنوعی هم­چون پلاستیک ها، الیاف مصنوعی مانند نایلون و ریون، چسب ها، شیشه و چینی، مواد پلیمری هستند.

کارآیی زیست بسپارها در کشاورزی

زیست بسپارها می توانند در صنعت کشاورزی به عنوان جاذب های آب به کار بیایند؛ خاک های ژله ای نمونه ای از استفاده صنعتی این زیست پلیمرها در کشاورزی است.زیست پلیمرها هم­چنین از کاربردهای تخصصی نیز برخوردار هستند و در پژوهش های زیستی، به عنوان بستر فراوری کاتالیست برای تهیه مواد دارویی و خالص سازی که کاربرد پژوهشی، صنعتی و درمانی دارد، مورد استفاده قرار بگیرند.

در خدمت رهایش هدفمند دارو

یکی دیگر از کاربردهای زیست بسپارها، در حوزه سلامت است.جوهر زیستی، عنوانی کمتر شناخته شده از کاربرد پلیمرهای زیستی است که در ارتقای سلامت کاربرد دارد.جوهرهای زیستی می توانند با فراوری فرآورده های مشابه بافت ها، جایگزینی مطمئن، سازگار و کارآمد برای بافت های آسیب دیده به حساب بیایند.ضمن آن که در شکل نوین دارورسانی با استفاده از این مواد، رهایش هدفمند ماده دارویی صورت می گیرد؛ فرآیندی که می تواند ضمن رساندن مستقیم، هوشمند و دقیق دارو به بافت مورد نظر، از اندازه داروی مورد احتیاج و عوارض جانبی حاصل از سمیت دارو را برای بیمار بکاهد.

فراوری بافت مصنوعی

در سال های اخیر مواد جایگزینی همانند آلژینات سولفات به عنوان راهی برای پژوهش های ناظر به درمان غضروف استفاده می گردد که از کارنمودهای پیشرفته آن در آینده ای نه چندان دور می توان به فراوری غضروف مصنوعی اشاره نمود.

داربست های زیستی یکی دیگر از کاربردهای زیست پلیمرها و پرکاربرد در مهندسی بافت است.پوست مصنوعی حاوی چند لایه پلیمری سلول یکی دیگر از کارنمودهای نوآورنه این مواد است.زیست پلیمرها می توانند در کنار لایه های پوست قرار گرفته و با مشابهت بالا نسبت به پوست، کارکردش را شبیه سازی و جایگزین کند.

فراوری پلی اورتان برای توسعه پژوهش در زمینه ساخت مواد پیشرفته ای مانند عروق مصنوعی مورد استفاده است. رگ مصنوعی باید از خاصیت ارتجاعی، جهندگی و کشش برخوردار باشد که این فناوری با یاری زیست بسپارها ممکن شده است.

درمان آسیب دیدگی بافت ها

هیدوژل های تزریقی یکی دیگر از حوزه های مجذوب کننده و فناورانه است که فناوری زیست پلیمر، پایه و مقدمه آن به شمار میرود.جایگزینی هیدروژل های تزریقی، درمان بسیاری از آسیب های بافتی را بدون عارضه های جراحی ممکن نموده است.برای درمان آسیب ها به طور مرسوم و معمول ناچار به انجام جراحی هستیم که علاوه بر شرایط سختی که بیمار تحمل می نماید، ضروری است بافت های دیگری نیز آسیب ببیند، که هیدروژل تزریقی چنین چالشی را رفع می نماید.

نوعی پلیمر زیستی از جلیک قهوه ای استحصال شده و پایه ای آبی دارد و به واسطه همین ویژگی، جذب مقادیر بالای آب را ممکن می نماید.پس به واسطه اندازه زیادی که آب جذب می نماید، به راحتی از سطح جدا می گردد و گزینه مناسبی برای پانسمان زخم است.

این موضوع باعث می گردد چسبندگی آلژینات سولفات به سلول کم باشد و فراوری پانسمان یا چسب زخم های آلژیناتی، به ترمیم سریع و کم عارضه زخم های حفره ای، زخم پای دیابتی و زخم های عفونی یاری کند.چسبندگی گاز استریل به زخم عوارضی دارد و ممکن است مجددا موجب ایجاد زخم گردد، اما پانسمان آلژیناتیک با ویژگی چسبندگی اندک، درمان زخم را سرعت می بخشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به موضوع تحریم و نبود بسیاری از ابزارهای مهمی که با فناوری زیست بسپارها فراوری می شوند، حمایت از طرح های فناورانه این حوزه را در اولویت های خود قرار داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید