شروع آیین جهانی نوروز در راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران از همدان

به گزارش وبلاگ سارا، آیین جهانی نوروز 1401 با رویکرد نوروز در راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران یا نوروز در راستا گردشگری غرب کشور به وسیله کمیسیون ملی یونسکو در #همدان برگزار گردید.

شروع آیین جهانی نوروز در راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران از همدان

به گزارش جهانی سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، امروز 24 اسفندماه آئین نوروز در راستا گردشگری غرب کشور از همدان کلید خورد. لازم به ذکر است در تعریف راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران، اقوام ایرانی از شهرهای مختلف کشور از تهران به سه جهانشهر ایران یعنی همدان، کرمانشاه و سنندج حرکت می نمایند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در این مراسم اظهار کرد: جایزه اخلاق علم یکی از جایزه هایی است که یونسکو پذیرفته و امروز پرچم علم و اخلاق به نام بوعلی سینا برافراشته شده است.

حجت الله ایوبی با اشاره به اینکه تاریخ خریدنی نیست و تاریخ همدان موجب فخر و غرور است، اظهار کرد: همدان دروازه راستا بهشتی و تاریخی است و راستا کوتاه آن تا مرکز می تواند بهانه ای برای سفر به این شهر تاریخی باشد.

وی با بیان اینکه حضور در شهر همدان در اعیاد شعبانیه و نوروز باستانی افتخار بزرگی است، اضافه نمود: بعلاوه خلق صحنه های زیبا در آیین جهانی نوروز در راستا گردشگری غرب کشور نماد همبستگی ایران است.

به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو این راستا به وسیله گروه های مختلف از کشور رونمایی می گردد تا زیبایی ایران و نوروز به تصویر کشیده گردد.

ایوبی در رابطه با ثبت جهانی پرونده منظر شهری تاریخی همدان تا هگمتانه نیز گفت: این پرونده برای ارسال به یونسکو فعال است و یک ماه دیگر مشخص تکلیف می گردد.

استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه استان همدان دارای 1800جاذبه تاریخی و طبیعی است، عنوان نمود: همدان به عنوان مرکز تاریخ و تمدن ایران، دارای عمق و ریشه فرهنگی مردمانی متمدن و اصیل است.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه همدان دروازه راستا تاریخی گردشگری برای جهانشهرهای غرب کشور است، اضافه نمود: این موضوع عمق فرهنگ، تمدن و ریشه تاریخی دیار الوند را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه رویداد جهانی نوروز نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن همدان و منطقه غرب کشور دارد، توضیح داد: همدان نوروز 1401 را متفاوت از سال های گذشته تجربه خواهد نمود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه همدان آمادگی کامل برای میزبانی از میهمانان در جشن نوروز جهان شهرهای ایرانی را دارد، مطرح نمود: این استان ظرفیت های بسیاری برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد و با همت دولت سیزدهم، شرایط لازم برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری استان فراهم شده است.

استاندار همدان اظهار کرد: هر چند پیگیری پرونده ثبت جهانی هگمتانه در دوره های گذشته با تاخیر صورت گرفته است اما در حال حاضر ثبت این اثر ارزشمند تاریخی به صورت جدی در حال پیگیری است به نحوی که اقدامات قابل توجه در این زمینه برای تحقق این مهم صورت گرفته است.

وی افزود: دبیرکل کمسیون ملی یونسکو در ایران برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند قول مساعد داده است چراکه ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان، می تواند آوازه مرکز تاریخ و تمدن ایران را بیش از پیش در جهان پخش کند.

قاسمی فرزاد ضمن دعوت از عموم مردم برای سفر به استان همدان، اعلام کرد: سفرهای نوروزی باید با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی بر اساس ابلاغیه های ستاد ملی مقابله با کرونا انجام گردد.

شهردار همدان نیز در این برنامه با اشاره به اینکه استان همدان دارای یک هزار و 800 جاذبه تاریخی و طبیعی است، اظهار کرد: همدان در راستا جهانشهرهای ایران قرار گرفته است و دروازه گردشگری غرب کشور است.

سیدمسعود حسینی با بیان اینکه همدان از شهرهای مطرح در صنعت گردشگری است، اضافه نمود: جاذبه های تاریخی و طبیعی مانند آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، کتیبه های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری گواه بر این ادعا هستند.

وی با اشاره به اینکه همدان در محور غرب کشور با کرمانشاه، سنندج، ایلام، لرستان و مرکزی مجاور است و به عنوان نگینی در غرب کشور می درخشد، افزود: در نوروز 1401 میزبانی شایسته ای از گردشگران نوروزی خواهیم داشت.

حسینی در خاتمه گفت: مردم همدان استقامت را از الوند، علم و ادب را از بوعلی و ادبیات را از باباطاهر و فرهنگ و تمدن را از هگمتانه به ارث برده اند.

به گزارش جهانی سفر، امروز همزمان با شروع آیین جهانینوروز در راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران در کهن شهر همدان، علاوه بر برگزاری برنامه های متنوع، نشان نوروز 1401 همدان از سوی استاندار به حجت الله ایوبی؛ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اهدا شد.

منبع: دنیای سفر

به "شروع آیین جهانی نوروز در راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران از همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع آیین جهانی نوروز در راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران از همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید