یک بام و دوهوا درباره قیمت بلیت هواپیما
به گزارش وبلاگ سارا، در حالی که در ماه های گذشته قیمت بلیت هواپیما دستخوش تغییرات و افزایش خودسرانه از سوی ایرلاین ها شد و تا کنون بلاتکلیف مانده است، روز گذشته اظهارات حدیدی از سوی مسئولان مطرح شد که ابهام را در این باره بیشتر می نماید.
به گزارش وبلاگ سارا، از تیر ماه سال جاری شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت پروازهای داخلی را تا بیش از 30 درصد افزایش دادند در حالی که آن ها هیچ مجوزی برای این اقدام خود نداشتند و تا کنون نیز توضیحی به رسانه ها و مردم بابت این تصمیم خودسرانه شان اعلام نکردند.
البته در این مدت اظهارات بسیاری از سوی مسئولان از محمد اسلامی- وزیر سابق راه و شهرسازی تا روسای قبلی و کنونی و دیگر مدیران سازمان هواپیمایی کشوری درباره غیرقانونی بودن این اقدام ایرلاین ها، عواقب این تصمیم و هشدارهای متعدد به شرکت های متخلف برای بازگرداندن قیمت به نرخ مصوب آبان ماه سال گذشته مطرح شد اما هیچ تغییری در آشفته بازار پروازهای داخلی رخ نداد.
حتی شورای عالی هواپیمایی کشوری چندین جلسه با حضور وزیر سابق راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان ایرلاین ها برگزار کرد که همه آن ها بی نتیجه ماند و معین تکلیف نهایی در این نشست ها به آینده ای موکول شد که گویا تا کنون زمانش فرا نرسیده است.
حالا و با روی کار آمدن وزیر نو راه و شهرسازی هم خبر حدیدی در این باره نشده اما روز گذشته اظهاراتی مطرح شد که ابهاماتی درباره قیمت بلیت هواپیما به وجود آورد.
رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- روز گذشته در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار وبلاگ سارا، مبنی بر اینکه چرا تا به امروز تکلیف قیمت بلیت هواپیما معین نشده است و ایرلاین ها بدون داشتن مصوبه و اختیار قانونی اقدام به افزایش نرخ پروازهای داخلی نموده اند؟ اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما به علت رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش 60 درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.
وی اضافه کرد: محدودیت 60 درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا رخ داده است که هم اکنون در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بحث و آنالیز برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم.
اما ساعتی بعد اطلاعیه ای از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد. این سازمان در اطلاعیه خود اینگونه به مساله قیمت بلیت هواپیما اشاره نمود که هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه ها و دستورالعمل ها و سهل انگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکت هایی که از اجرای این مقررات خودداری نمایند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکت ها اقدام خواهدکرد.
بعلاوه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکت های هواپیمایی موظفند در مورد نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی عمل نمایند و فروش بالاتر از سقف نرخ معین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب می شود.
در حالی به این نکته دراطلاعیه تاکید شده بود که هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم که رستم قاسمی ساعتی قبل از آن گفته بود که اگر محدودیت هایی مانند پذیرش 60 درصدی مسافر در پروازهای داخلی برداشته شود، قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا خواهد نمود.
البته سازمان هواپیمایی در این اطلاعیه به این مساله هم اشاره نموده بود که باید نرخ ها بالاتر از سقف معین شده نباشد اما طی ماه های گذشته هیچ کدام از ایرلاین ها نرخ نامه معین شده مصوب موجود را که به آبان ماه سال گذشته بر می شود و سال جاری تنها کف قیمتی از دامنه مصوب حذف شد، رعایت نمی نمایند و بر همین اساس معین نیست قرار است دقیقا با کدام شرکت هواپیمایی برخورد شود؟
در روزها و هفته های آینده و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای حذف تدریجی و هوشمند محدودیت های کرونایی، باید دید تکلیف رییس نو سازمان هواپیمایی کی معین خواهد شد و گزینه اصلی احتمالی کی بر میز ریاست تکیه خواهد زد و از سوی دیگر باید منتظر ماند دید مسئول نو بالاخره چگونه و کی تکلیف قیمت بلیت هواپیما را روشن می نماید.
منبع: خبرگزاری ایسنا