کوله پشتی سفـر گروهی!

به گزارش وبلاگ سارا، همواره ماه شهریور، بوی سفر می دهد و من هم وقتی بوی سفر به مشامم می رسد، دلم قنج می رود؛ هزار راه نرفته و هزار تجربه نکرده، جلوی رویم رژه می روند و مرا شگفت زده می نمایند. جاده، کوه و بیابان ، درخت، مقصد، تاریخ، هنر و مهم تر از همه، تماشا روی ماه هم وطنانم در جای جای ایران!

کوله پشتی سفـر گروهی!

وبلاگ سارا آنلاین - سیدسروش طباطبایی پور: باید اعتراف کنم تابه حال سفرهای ریز و درشت فراوانی را تجربه نموده ام، اما سفرهای گروهی برایم خوشمزه تر است. البته گاهی بدون کوچک ترین کوششی، در یک سفر گروهی، همه چیز خوب پیش می رود و گاهی برای رفتن یا نرفتن به یک رستوران، جهنمی به پا می گردد که نگو!

در این جا می خواهم تجربه سفرهای گروهی را با شما به اشتراک بگذارم تا اگر همراه با اقوام یا دوستانتان، مسافر شرق و غرب و جنوب و شمال شدید، به همه خوش بگذرد!

  • یک) انتخاب هم سفر

آدم ها تشکیل شده اند که از بخش پُر و بخش خالی، بخش سفید و سیاه؛ و معمولاً آدم هایی که من و شما می شناسیم، نه خوب مطلق اند نه بد مطلق. این را هم باید بدانید در سفر، خوبی ها و بدی های آدم ها بیش تر معلوم می گردد و شاید به همین علت است که می گویند برای این که کسی را خوب بشناسی، با او سفر برو.

پس بهتر است در انتخاب هم سفرانتان به این نکته دقت کنید که جنس خوبی ها و بدی ها یا همان ویژگی های هم سفرانتان، به هم نزدیک باشد؛ به زبان دیگر، هم سفرانتان با هم، هم انرژی باشند. صبوری یا زودرنجی، تابع جمع بودن یا خودرأیی، در خود بودن یا نبودن و.... مواردی است که باید به آن ها توجه کرد.

برای انتخاب هم سفر، حتی به سن و سال و ویژگی های فیزیکی هم باید دقت کرد. مثلاً اگر قرار است سری به ارتفاعات اردبیل و ساوالان باشکوه بزنید، هم سفری که اهل کوه نوردی یا پیاده روی نیست، نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. یا اگر خانواده ای، دو فرزند زیرپنج سال دارند، احتمالاً با خانواده ای که دو فرزند دانشگاهی دارند، لذت های مشترک کم تری دارند.

  • دو) انتخاب مقصد

البته سفرهایی با مقصد یکهویی هم برای خودش لذت بخش است؛ اما بهتر است در سفرهای گروهی، بعد از انتخاب هم سفران، مقصد و شرایطش را با آن ها درمیان بگذارید. احتمالاً تا این جای کار را خودتان می دانستید؛ اما باید بدانید در میان گذاشتن شرایط اقامتگاه هم بسیار معین نماینده است. هتل، مسافرخانه، چادر، کمپ و... با ذکر جزئیات!

به خاطر دارم در سفری، اقامتگاه ساده را برای همراهانم درنظر گرفته بودم؛ اما نمی دانستم که کلمه ساده، برای من یک مفهوم دارد و برای همراهانم، مفهومی دیگر! مثلاً آن جا بسیار تمیز و مرتب بود، اما تخت خواب نداشت. همین موضوع باعث شد مجبور شویم اقامتگاهمان را تغییر دهیم.

  • سه) شناخت توانایی های اعضای گروه

در سفری، مقام مهم مادرخرج بودن را به یکی از همراهان سپردیم؛ غافل از این که او حتی در زندگی شخصی اش، وقتی درگیر مسائل مالی می گردد، نگرانی فراوانی سراغش می آید. البته او از سر همکاری با گروه، این مسئولیت را تا خاتمه پذیرفت و در انتها سفر، همه حساب و کتاب ها هم خوب بود؛ اما بعداً از او شنیدم که به خودش، اصلاً خوش نگذشته.

حتی اگر با هم سفران قدیمی همراه هستید، بدون رودربایستی، از نقطه قوت ها و ضعف ها، سؤال کنید و کوشش نمایید همه با توجه به توانایی هایشان در کارها مشارکت نمایند. کدام هم سفر، مدیر خوبی است؟ چه کسی از پس آشپزی بر می آید؟ چه کسی کارهای سرگرم نماینده می داند و... اطلاعات مفیدی از اعضای گروه است که می تواند در سفر، به کار بیاید.

  • چهار) زمانی برای خود

معنی سفر گروهی این نیست که همه اعضای گروه، به هم بچسبند و همه جا و در هر لحظه، با هم باشند. بخشی از برنامه روزانه سفر، باید خالی باشد تا هم سفران شما در آن ساعت ها، امکان رسیدگی به خود، استراحت بیش تر، حضور مجدد در جایی که برای دیگران خسته نماینده بوده و... را داشته باشند.

حتی بعضی از اعضای گروه، شاید دوست داشته باشند با خودشان خلوتی نمایند و خاطره سفرشان را بنویسند که این زمان های خالی، برترین فرصت برای لحظات با خودبودن است.

  • پنج) کنترل خشم

در زندگی عادی، اگر در رفتار با دوستی، کدورتی پیش بیاید، به جای ابراز لحظه ایِ خشم، می توانید مدتی از او فاصله بگیرید و بعد از مدتی، با دوستان مشترک مشورت کنید و برای ادامه ارتباط، تصمیمی بگیرید. اما در طول سفر، اگر کدورتی پیش بیاید، نمی توانید حتی برای مدتی کوتاه، هم سفرتان را نبینید؛ چون هر لحظه با هم هستید و چشم در چشم!

شاید در طول زندگی، کنترل خشم، امری مهم باشد؛ اما در طول سفر، بددهنی نکردن و خشمگین نشدن، ضروری ترین کار ممکن است.

  • شش) قدردان لحظه های سفر

لحظه های خوش سفر، همواره با برنامه و حساب و کتاب، سر راه ما سبز نمی شوند. گاهی در یک توقف بی علت، برترین لحظه سفر خلق می گردد و گاهی با هزار نقشه و هزار هماهنگی، همه چیز خراب می گردد. پس در سفرهای گروهی، هر وقت لبخند روی لبتان است، قدردان باشید و از بودن در کنار هم سفرانتان، لذت ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

به "کوله پشتی سفـر گروهی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوله پشتی سفـر گروهی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید