چرا فیلم های نو پلتفرم های پخش آنلاین مدام رکورد تعداد بینندگان را می شکنند؟

به گزارش وبلاگ سارا، معمولا نمی توان به سادگی به اطلاعات حساس پلتفرم های پخش آنلاین همانند تعداد بینندگان آثار نمایش داده شده دست پیدا کرد اما با همه این ها به نظر می رسد به تازگی فیلم های تازه پلتفرم های پخش توانسته اند رکوردهای بی نظیری را ثبت نمایند.

چرا فیلم های نو پلتفرم های پخش آنلاین مدام رکورد تعداد بینندگان را می شکنند؟

هر چند این سرویس ها همچون باکس آفیس یا رتبه بندی های تلویزیونی اعدادی را به عنوان مقدار مخاطبانشان ارائه نمی کنند، اما اطلاعات ارائه شده به وسیله سرویس های استریمی مانند نتفلیکس در رابطه با فیلم هایی که تازها به وسیله آن ها منتشر شده اند نشان می دهد که تعداد مخاطبان این سرویس ها رشد چشمگیری داشته است. گرچه این سوال پیش می آید که ادعای این سرویس ها تا چه حد می تواند درست باشد؟

زمانی که فیلم ها در سینماها اکران می شوند، عایدی حاصل از خرید هر بلیت به صورت عایدی باکس آفیس گزارش می گردد، در حالی که نظرسنجی ها و رتبه بندی هایی مانند نیلسون، شاخص های ثابتی هستند که نشان می دهند مردم کدام برنامه های تلویزیونی را بیشتر دیدن می کنند. حتی انتشار خانگی فیلم ها و سریال ها و پرداخت به ازای مشاهده نیز به عنوان معیارهای قابل سنجشی در نظر گرفته می شوند که موفقیت اقتصادی رسانه مربوطه را نشان می دهند. اما هم اکنون با ظهور سرویس پخش استریم، اطلاعات مربوط به تعداد بینندگان فقط به وسیله خود پلتفرم های استریم قابل مقدار گیری است، هر چند به علت عدم شفافیت موجود در این زمینه و یا داده های محدود ارائه شده، نمی توان فهمید که این گزارش های ارائه شده به وسیله سرویس های استریم تا چه حد حقیقت دارند. تازها این سرویس ها ادعا نموده اند که پخش فیلم هایی که به تازگی اکران شده اند توانسته اند رکورد تعداد بینندگان را بشکنند و به شدت محبوب شوند.

گرچه منطقی به نظر می رسد که فیلم های تازه پربیننده تر باشند، نمی توان به گزارش هایی که بیان می کنند همیشه این فیلم های تازه هستند که رکوردها را می شکنند اعتماد کرد، به خصوص با توجه به این امر که این داده ها آن قدرها مستند نیستند و علت و مدرک خاصی برایشان وجود ندارد. عوامل متعددی در عملکرد پخش استریم نقش دارند، بنابراین این مطلب به این موضوع اختصاص داده شده که چرا این سرویس ها چنین ادعایی را مطرح می کنند و این ادعا تا چه حد می تواند درست باشد.

اطلاعات سرویس های استریم در بیشتر اوقات چندان مستدل نیستند

از آنجایی که سرویس های استریم، آمار کامل مربوط به بینندگان را برای هر فیلمی گزارش نمی کنند، اعدادی که گزارش می شوند می توانند شامل خطاهای ریز و درشت زیادی باشند، به عنوان مثال نتفلیکس هر بازدیدی بیش از 2 دقیقه را به عنوان دیدنی فیلم در نظر می گیرد. سایر ارائه دهندگان شخص ثالث نیز اطلاعاتی را در رابطه با آمارهای استریم ارائه می کنند اما نمی توان با اطمینان گفت که این آمارها مستند هستند. شرکت هایی مانند پرت انالیتیک گزارش های دقیقی را در رابطه با هر محتوا جمع آوری می کنند.

اما بیشتر این اطلاعات مبتنی بر تعاملات موجود در رسانه های اجتماعی و عوامل دیگر هستند، در حالی که سایرین مانند سامبا تی وی تعداد بینندگان را بر اساس مصرف کنندگان و یا تلویزیون های هوشمند خاصی که در مجموعه داده های سامبا گنجانده شده اند، برآورد می کنند. اما آنچه که تعیین است این است که این داده ها شاخص خوبی برای ارزیابی مقدار محبوبیت یک فیلم نیستند و در واقع با در نظر گرفتن یک نمونه کوچک نمی توان بیان داشت که این نمونه کننده کل بینندگان است.

حتی اگر این سرویس های استریم عملکرد شفاف تری هم داشته باشند، باز هم مقدار گیری نحوه عملکرد یک محتوا و مقایسه آن با محتوای دیگر پلتفرم ها سخت خواهد بود، زیرا همگی آن ها پایگاه های مشترکین متفاوتی دارند و کتابخانه محتوای آن ها نیز فرق دارد. در حالی که داده های باکس آفیس به صورت کاملا آشکاری عملکرد فیلم را در یک بازار تعیین نشان می دهند، اما این امر در خصوص سرویس های استریم فرق دارد. به عنوان مثال زمانی که پلتفرم هایی مانند Hulu کمتر از 50 میلیون مشترک دارند و نتفلیکس بیش از 220 میلیون مشترک، نمی توان در رابطه با داده های آن ها به یک صورت قضاوت کرد.

مزایای رشد پلتفرم های پخش استریم

نه تنها هر پلتفرم استریمینگ تعداد مشترکین متفاوتی دارد، بلکه این پایگاه ها به سرعت بزرگ و بزرگ تر می شوند و داده هایشان به مرور زمان تغییر می نماید. به عنوان مثال، نتفلیکس سال 2020 حدود 37 میلیون مشترک داشت اما تنها در طول یک سال 18 میلیون مشترک به این سرویس اضافه شد، به این معنی که محتوای این پلتفرم می تواند میلیون ها بازدید اضافی را در مقایسه با محتوای سال های گذشته کسب کند.

البته، افزایش تعداد مشترکین و تعداد مخاطبان یک پلتفرم نشانه خوبی است، اما قطعا داده های این پلتفرم ها با داده های باکس آفیس که جزئیات بیشتری را در رابطه با مقیاس انتشار، جمعیت شناسی مخاطبان و عملکرد هفته به هفته فیلم ارائه می کنند قابل مقایسه نیست. از آنجایی که تنها داده هایی که به طور رسمی به وسیله این سرویس های استریم گزارش می شوند، داده هایی هستند که باعث می شوند محتوای تازه تا حد زیادی محبوب تر به نظر برسد، قطعا رکوردها هم به همین گونه محتواها تعلق خواهند گرفت.

همین امر در اطلاعات محدود منتشر شده در خصوص 10 فیلم برتر نتفلیکس کاملا قابل مشاهده است، در این اطلاعات می توانیم مشاهده کنیم که اعلان قرمز و بالا رو نگاه نکن که هر دو در خاتمه سال 2021 منتشر شدند، دو تا از پر بازدیدترین فیلم های این پلتفرم بوده اند. با این حال، این لیست ها بر اساس مقدار مخاطبان 28 روز اول اکران گردآوری می گردد، بنابراین فیلم هایی مانند فیلم سه و نیم ساعته مرد ایرلندی مارتین اسکورسیزی در کنار فیلم پروژه آدام قرار می گیرد که زمان پخشی نصف این فیلم دارد.

بودجه بیشتری صرف ساخت فیلم ها و سریال های تازه سرویس های استریم می گردد

حتی اگر اطلاعات مربوط به داده های سرویس پخش اسریم مشکوک باشند، دلایل منطقی تری وجود دارد که سبب می شوند فیلم های تازه مرتبا رکورد بینندگان را بشکنند و در برترین حالت سبب رشد پلتفرم شوند. در حالی که نتفلیکس در پاسخ به کاهش تعداد مشترکینش به تازگی در حال اجرا اقداماتی برای کاهش هزینه هایش است، بسیاری از فیلم های تازهتر این سرویس نسبت به قبل بودجه بیشتری را به خود اختصاص داده اند. با افزایش رشد مشترکین، سرویس های پخش بودجه های بیشتری را به فیلم هایشان اختصاص می دهند و حتی یکی از مدیران اسبق نتفلیکس پیش بینی نموده در نهایت این سرویس ها می توانند فیلم هایی با بودجه یک میلیارد دلاری فراوری کنند.

در حال حاضر نتفلیکس بودجه ای معادل 200 میلیون دلار را به بزرگ ترین فیلم خود اختصاص داده، فیلمی که بعضی از بزرگ ترین ستاره های دنیا مانند دواین جانسون، رایان رینولدز و گال گدوت در آن حضور داشتند. به علاوه این پلتفرم جو و آنتونی روسو را برای کارگردانی فیلم مرد خاکستری به خدمت گرفته، فیلمی دیگر برای این سرویس استریم که بودجه ای معادل 200 میلیون دلار صرف آن شده است. این دو کارگردان تا به امروز توانسته اند به واسطه دو فیلم انتقام جویان جنگ ابدیت و انتقام جویان خاتمه بازی در دنیای سینمایی مارول نام و رسمی برای خود دست و پا کنند. درست همچون اعلان قرمز، فیلم مرد خاکستری نیز از وجود بازیگران پرستارهای مانند کریس ایوانز، رایان گاسلینگ و آنا د آرماس بهره می برد. هر چند همیشه بودجه بیشتر به معنای عملکرد حرفه ای تر نیست و این چیزی است که فیلم بالا رو نگاه نکن که دومین فیلم پربیننده نتفلیکس است و تنها 75 میلیون دلار صرف فراوری آن شده توانسته اثبات کند. هر چند بسیاری از بازیگران برنده جایزه اسکار مانند لئوناردو دی کاپریو، کیت بلانشت و مریل استریپ در این فیلم حضور داشتند و این فیلم توانست نامزد دریافت جایزه اسکار هم بگردد.

در خاتمه، می توان گفت زیر سوال بردن سندیت داده های سرویس های پخش و گزارش های منتشر شده به وسیله این سرویس ها که همیشه ادعا می کنند فیلم های تازه مخاطبان بیشتری دارند به هیچ وجه اشتباه نیست، زیرا به داده های بیشتری احتیاج است که نشان دهنده رشد سرویس استریم و تعداد مخاطبان یک فیلم خاص باشند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا فیلم های نو پلتفرم های پخش آنلاین مدام رکورد تعداد بینندگان را می شکنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فیلم های نو پلتفرم های پخش آنلاین مدام رکورد تعداد بینندگان را می شکنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید