سرانجام داستان یک خانواده تعیین شد

به گزارش وبلاگ سارا ، خاتمه داستان یک خانواده عنوان رمانی است نوشته پیتر ناداس که با ترجمه مریم پوراسماعیل از سوی نشر پیدایش منتشر شده است.

سرانجام داستان یک خانواده تعیین شد

پیتر ناداس، نویسنده و نمایشنامه نویس مجارستانی سال 1942 در خانواده ای یهودی به جهان آمد. ناداس شانزده ساله دبیرستان را تمام نکرد و به مطالعه درباره عکاسی پرداخت و در اوایل دهه 1960 عکاس مجله ای بوداپستی شد. او در سال 1963 از یک مدرسه روزنامه نگاری دیپلم گرفت و به عنوان روزنامه نگار و عکاس مشغول به کار شد. او در سال 1967 نخستین رمان کوتاهش را با عنوان کتاب مقدس به چاپ رساند. خاتمه داستان یک خانواده اولین رمان بلند پیتر ناداس است که آن را در سال 1972 به اتمام رساند اما تا 5 سال اجازه چاپ دریافت نکرد. این رمان نخستین بار در 1979 در برلین غربی ترجمه و چاپ شد.

خاتمه داستان یک خانواده پرده پر نقش ونگاری است از قصه و افسانه داستان و روایت تاریخی، و خاطره شخصی. راوی پسرکی است که در دهه 1950 با مادرعظیم و پدرعظیمش در مجارستان زندگی می نماید. فرم و زاویه دید بارها در طول داستان تغییر می نماید. ساختار روایت پیچیده است و گاه فهم متن را برای ذهنی که خیال ادبی پرورشش نداده سخت می نماید.

راوی با مادر عظیم و پدرعظیمش زندگی می نماید. پدرعظیم عصیانگر و پرگویش با خودداری از پذیرش واقعیت ها و تغییرهای سهمگین زمان به دامان خاطرات گذشته پناه می برد؛ خاطراتی که باور دارد هنوز در آنها می توان به رستگاری امید بست؛ و به این ترتیب پرده ای شگرف از حماسه های نیاکان را پیش روی نوه کوچکش می گشاید.

مهم ترین ویژگی داستان های ناداس که در این کتاب هم نمودی شاخص دارد پایی در واقعیت و سری در خیال است.

داستان این گونه شروع می گردد: لای بوته های فندق و یاس کبود، زیر درخت ها آقطی. نه خیلی دور از آن درخت که هرازگاهی برگی اش می جنبید بدون اینکه حتی بادی آمده باشد. ما سه تا خانواده بودیم: بابا، مامان، بچه. من بابا بودم، ایوا مامان. توی بوته زار همواره شب بود. همه اش خواب! چرا همواره مجبورم بروم بخوابم؟ حالا مامان بچه را سرجاش خوابانده بود. بابا واسه بچه قصه بگو! توی آشپزخانه که ظرف ها را می شست قابلمه ها را با سروصدا می کوبید به هم. پشت میزم نشسته بودم و وانمود می کردم که از کتاب آموزشی نینا پاتاپووا روسی می خوانم. اما مامان که این را گفت بلند شدم و به اتاق بچه رفتم...

سال هاست که نام ناداس در حدس های نوبل ادبیات در ردیف نخستین هاست. او توانسته جوایز متعددی مانند جایزه هنر مجار، جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا، جایزه کشوت، جایزه جهانی ویله نیتسا در ادبیات، جایزه کتاب لایپزیگ و ... را از آن خود کند.

نشر پیدایش، کتاب خاتمه داستان یک خانواده را با شمارگان 500 نسخه و قیمت 64 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سرانجام داستان یک خانواده تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام داستان یک خانواده تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید