معایب ماسک های فیلتردار

به گزارش وبلاگ سارا، وقتی نفس خود را به داخل فرو می کشید، این دریچه بسته می گردد، اما زمانی که نفس خود را بیرون می دهید، این دریچه باز می گردد و اجازه می دهد که هوای بازدم شما بدون فیلتر خارج گردد.

معایب ماسک های فیلتردار

این نوع چهره بند ها از سایر افراد در برابر ویروس کرونا محافظت نمی نمایند

با توجه به تداوم مبارزه علیه ویروس کرونا و لزوم استفاده از ماسک در سراسر دنیا، متخصصان هشدار داده اند که همه انواع پوشش های محافظتی صورت، از کسانی که آن را پوشیده اند یا اطرافیان آن ها محافظت نمی نماید. اخیرا چندین خط هوایی مقررات پوشیدن ماسک را اصلاح نموده اند و به دنبال آن، پوشیدن چهره بند های محافظی فیلتردار را ممنوع نموده اند.

خطوط هوایی دلتا ایرلاینز (خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز و دلتا بلو هم بیانیه ای مشابه منتشر نموده اند) هفته گذشته گفت: هر نوع پوشش صورت با دریچه خروجی که مشتریان این خطوط هوایی به عنوان ماسک صورت پوشیده باشند، از جانب تمامی پرواز های خطوط هوایی دلتا غیرقابل پذیرش است.

روز چهارشنبه، خطوط هوایی آلاسکا ایرلاینز هم مقررات پوشیدن ماسک در خطوط هوایی خود را روزآمد کردند و ماسک هایی را که دریچه های خروجی مسقیم دارند، در زمره پوشش های صورت غیرقابل پذیرش قرار دادند.

در ماه آوریل، سانفرانسیسکو و چندین شهر دیگر در کالیفرنیا گفتند که ماسک های صورت فیلتردار با قوانینی که مردم را ملزم به پوشیدن ماسک می نماید، مطابقت ندارد. یک اصلاحیه مشابه هم در دنور کلورادو اعلام شد. ممنوعیت ماسک های فیلتردار به این دلیل است که محققان پیرامون چگونگی شیوع ویروس کرونا و خطری که دریچه های این ماسک ها به وجود می آورند، آگاهی بیشتری به دست آورده اند.

آنچه لازم است درباره ماسک های فیلتر دار بدانید، در اینجا آورده ایم.

ماسک صورت فیلتردار چیست؟ و دریچه (محل سوپاپ) آن چه کاری انجام می دهد؟

بعضی از انواع چهره بند ها مانند ماسک فیلتردار ان95 (N95) و همچنین ماسک های پارچه ای، یک دریچه پلاستیکی یک طرفه جلو ماسک دارند که نفس کشیدن را آسان می نماید. وقتی نفس خود را به داخل فرو می کشید، این دریچه بسته می گردد، اما زمانی که نفس خود را بیرون می دهید، این دریچه باز می گردد و اجازه می دهد که هوای بازدم شما بدون فیلتر خارج گردد.

طبق گفته های فست کامپنی، ماسک های فیلتردار در اصل برای کار صنعتی ساخته شده اند تا کارگران در کارخانه ها بتوانند در صورت لزوم استفاده از پوشش صورت، راحت تر نفس بکشند.

چرا این ماسک های فیلتر دار برای محافظت در برابر ویروس کرونا توصیه نمی شوند؟

طبق گزارش های مرکز پزشکی مایو کلینیک، این نوع چهره بند ها از سایر افراد در برابر ویروس کرونا محافظت نمی نمایند، چرا که آن دریچه یک طرفه اجازه می دهد تا افرادی که آن را پوشیده اند هوای بازدم خود را بدون فیلتر آزاد نمایند و در نتیجه، می توانند ویروس را به راحتیٍ زمانی که ماسک نزده اند، انتقال دهند.

کایی سینگارتل، دکتر داروسازی که رئیس بخش پیشگیری و کنترل عفونت در مرکز پزشکی مایو کلینیک در آریزوناست، به یو اس ای تودی گفت: این وسیله عامل شکست در رسیدن به هدف مان است. این ماسک ها فیلتر شده نیستند و آن دریچه ها کمترین مقاومت را در برابر حرف زدن دارند و آزاد کردن بازدم و خلاص شدن از گرما و رطوبت با آن ها آسان تر است.

دکتر سینگارتل گفت که گرچه آن گونه ماسک ها ما را از شر گرما و رطوبت خلاص می نمایند، اما دریچه های آن ها همچنین به کسانی که آن را پوشیده اند امکان می دهد تا ذرات و قطرات ویروس را هم بیرون بدهند. بر اساس به گزارش سی دی سی (مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها) تصور می گردد که ویروس کرونا به طورعمده از یک فرد به فرد دیگر و به وسیله قطرات تنفسی که در سرفه یا عطسه فرد آلوده فراوری شده است، منتشر می گردد.

با در نظر دریافت افراد مبتلا به ویروس کرونا که هنوز نشانه ای ندارند و می توانند این ویروس را انتقال دهند، پوشیدن ماسکی که هم از خود فرد و هم از اطرافیان او حمایت کند، حائز اهمیت است.

سی دی سی در تارنمای خود تصریح می نماید: هدف استفاده از ماسک، پیشگیری از انتقال قطرات تنفسی به دیگران با هدف کنترل منبع فراوری است. ماسک هایی که دریچه های یک طرفه دارند، اجازه می دهند که هوای بازدم به وسیله حفره های این وسیله به بیرون منتقل گردد، و این امر باعث می گردد که قطرات تنفسی خارج شوند به دیگران منتقل شوند و بدین ترتیب، موجب شیوع احتمالی ویروس کوید-19 می شوند.

بنابراین سی دی سی استفاده از ماسک هایی را که سوپاپ یا دریچه های خروجی دارند، توصیه نمی نماید.

آیا متخصصان کادر درمانی ماسک های فیلتردار می پوشند؟

سی دی سی به بیمارستان ها توصیه می نماید که از ماسک های ان59 که دریچه (فیلتر) دارند، استفاده ننمایند.

سازمان بهداشت شرح می دهد: این ماسک های طبی که به دریچه های خروجی بازدم مجهزند، نباید در مواردی که حفظ پاکیزگی محیط لازم است، استفاده شوند، (بر فرض، طی یک عمل جراحی باز در اتاق عمل یا محل جراحی)، زیرا این دریچه های خروجی اجازه می دهند که هوای بازدم فیلتر نشده وارد فضای استرلیزه گردد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید

به "معایب ماسک های فیلتردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب ماسک های فیلتردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید