سرگذشت بوم مسی به روایت اخرین بازمانده از سرنشینان این شناور

به گزارش وبلاگ سارا، با سرگذشت لنج بوم مسی بیشتر اشنا شویم سرگذشتی که به روایت مرحوم موسی غلامپور اخرین بازمانده از سرنشینان این شناورنقل شده است.

سرگذشت بوم مسی به روایت اخرین بازمانده از سرنشینان این شناور

سرگذشت بوم مسی به روایت اخرین بازمانده از سرنشینان این شناور

با سرگذشت لنج بوم مسی بیشتر اشنا شویم سرگذشتی که به روایت مرحوم موسی غلامپور اخرین بازمانده از سرنشینان این شناورنقل شده است.

لنج بوم مسی درسال 1273هجری شمسی در ساحل بندرکنگ بین مسجد کزیتی وکاکا با مالکیت آقای کرچی ساخته شد.

ظرفیت آن حدود 700تن بوده است وبه دلیل عظیمی وعظمت آن قسمت اعظم لنج که در زیر آب قرار می گرفته را با ورق های مس پوشانده بودند.

این لنج بارهای تجاری به مقصد کشورهای آفریقایی وهندستان و پاکستان ویمن …..حمل می کرده است .سرنشینان آن در هر سفر حدود 60نفر به علاوه 2ناخدا بوده است.

ناخدایانی برجسته از جمله محمد علی عبدالله محمود (دریاگذر) ومحمد حسین ناخال و حاج عبدالله کرچی و خلفان احمد خلفان شوکتی و… در این لنج مشغول بکار بودند .

حادثه غرق شدن لنج بوم مسی (به نقل از تنها به جای مانده لنج آقای موسی غلام پور)

در سال 1323هجری شمسی این لنج با 64سرنشین به ناخدا آقای کرچی و خلفان شوکتی ازبندرکنگ با حمل بار به ترتیب ازشهرهای بندرگوادر پاکستان ، بندر کراچی ، بندر ملیبار هند ، بمبیی ومانگرور وازمانگرور هندوستان به طرف دارالسلام (سواحل آفریقا)حرکت کردند وبعد از 8روز پیمودن راستا دریایی (نیمی از راه راستا) هواپیمای متعلق به کشور ژاپن به آنها نزدیک و از لنج آن ها فیلم برداری کرد ودر روز بعد زیر دریایی آن کشور به آن ها و 2 لنج دیگر که همراه آن ها بود حمله ولنج را غرق کردند.

32نفر سرنشینان آن لنج همان موقع به شهادت رسیدند و 32 نفر که زنده مانده بودند بعد از 14شبانه روز سرگردانی در دریای مواج خود را به ساحل صعب العبور کشور سومالی آفریقا رساندند.

بالا خره این 29نفربعد از 8ماه دوری ازشهر وتحمل گرفتاری ها در ماه رجب به بندرکنگ رسیدندوخبر دست دادن سایر افراد را به خانواده های آن ها دادند .

لنج بوم مسی 113سال قبل در همین قسمت ساحل بندرکنگ ساخته شد سال جاری هم اهالی شهر بندرکنگ تندیس این لنج را ساختند وبه یاد قربانیان حمله ناجوانمردانه به لنج بادبان های این لنج را بالا بردند.

اخرین بازمانده(جنگ دنیای دوم)از ملوانان بوم مسی درگذشت

آخرین بازمانده از سرنشینان لنج بوم مسی بنام موسی غلامپور بود که در سن 105 سالگی در تاریخ 14 فروردین ماه 400 چشم از دنیا بست .

محمد آتشین ماه کارشناس ارشد معماری و شهرسازی وفعال فرهنگی در شهر کنگ در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ سارا از همنشینی با موسی غلامپور وخاطرات سفر وی با بوم مسی را تشریح کرد.

اتشین ماه گفت:17 دی ماه 99 سعادت حضور در کنار آقای موسی غلام پور را داشتم (آخرین بازمانده جنگ دنیای دوم) !

او لحظاتی از دریا گفت و لحظاتی از سفر به مانگالور هندوستان ، صدایش می لرزید وقتی از گلوله باران شدن لنج شان (بوم مسی) به وسیله زیردریایی های ژاپنی و 14 شبانه روز رها شدن روی دریا بدون آب و غذا و حکایت از دست دادن قدرت بینایی خود بدلیل تشنگی نقل میکرد ...!

موسی غلامپور گفت: بوم مسی یا جهازبادبانی (این لنج قسمتی از آنکه زیر آب قرار می گرفته را با ورق مس پوشانده بودند را بوم مسی نامیدند).

به گفته وی مردم کنگ با کشورهایی همانند هندوستان ، آفریقا ، پاکستان ، یمن ، عمان و ... جهت تجارت در ارتباط بودند و این ارتباط به وسیله سفرهای دریایی صورت میگرفت .

وی اظهار کرد: در تاریخ 1944 میلادی این بوم با 64 سرنشین با ناخدایی علی کرچی از بندرکنگ بسمت بندر گوادر در پاکستان حرکت کرد و پس از آن به بندر ملیبار (هندوستان) کاپریل (لوازم مورد استفاده در سقف ساختمان برای بندر بمبئ هندوستان) حمل نمودند و پس از یک سفر کوتاه بوم مسی به بندر مانگالور به بندر دارالسلام (سواحل آفریقا) حرکت نمود و از آنجا با حمل حدود 300 نفر مسافر به بندر کراچی رفتند و بعد از آن پس از 3 روز توقف در این بندر با حمل بار شامل : آرد ، برنج ، نخود و سیمان به مقصد هندوستان به مدت 12 روز و از بندر ملیبار هندوستان کاپریل (لوازم مورد استفاده در سقف ساختمان) برای بندر بمبئی هندوستان حمل نمودند.

به گفته وی این لنج از بندر بمبئی پس از توقف حدود 20 روز محرم در این بندر بدون بار به طرف منگرور (مانگالور هندوستان) حرکت کرد و در روز هفتم ماه صفر با حمل بار کاپریل به قصد بندر دارالسلام (سواحل آفریقا) بعد از 8 روز پیمودن راستا، هواپیمایی متعلق به متحدین جنگ دنیای دوم به قولی از کشو ژاپن و به قولی کشو آلمان به آنها نزدیک شد و با فیلم بردای از بوم دوباره برگشت و یک روز بعد در حالیکه سفره ناهار در حال پهن شدن بود (ساعت 10 صبح 16 صفر هجری قمری) مصادف با 1944 میلادی زیر دریایی به آنها حمله کرده و مورد هجوم توپ قرار دادند .

وی اضافه نمود:در ان حادثه 32 نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند و ما بقی سرنشینان که تا آن موقع زنده مانده بودند بوسیله تکه های چوب و جالبوت و کتر (قایق نجات) بعد از 14 شبانه روز پیمودن راستا با کمبود آب و غذا با توکل به خدا به راه خود ادامه دادند.

به گفته موسی غلامپور که در ان زمان نوجوان 16 ساله بوده ، در روز سیزدهم از شدت گرسنگی و تشنگی حالت نابینایی به او دست میدهد. (گفتنی است که به گفته موسی غلامپور یک ماهی بسیار عظیم 20 منی (به نام سه کلا) این افراد را از زمان حادثه در دریا بدرقه میکرده است که یکی از افراد دچار جنون شده و جان خود را از دست میدهد !

وی اضافه نمود:در روز پانزدهم ساعت 9 صبح بر اثر امواج دریا این افراد به خشکی ساحل سومالی آفریقا میرسند و در همان حالت مریضی و بی حالی روی شن های ساحل دراز می کشند و با حفر نمودن یک گودال کوچک در فاصله یک متری دریا بطریق معجزه آسا به آب شیرین دست پیدا می نمایند و کمی از تشنگی خود می کاهند و آقای موسی غلام پور با چشیدن کمی آب شیرین بینایی خود را باز می یابد.

به گفته وی پیرزنی با دادن شیر شتر و گوشت بز از آنها نگهداری می نماید و یکی از آنها همانجا فوت می نماید و مراسم دفن انجام می گردد .

دیگر نجات یافتگان به وسیله نیروهای انگلیسی به یمن منتقل و از انجا به مسقط و به سمت بندرعباس حرکت و بلاخره 29 نفر از افراد حادثه دیده بوم مسی بعد از 8 ماه دوری از شهر و تحمل گرفتاری ها در ماه رجب به بندر کنگ رسیدند و خبر زجرآور از دست دادن سایر افراد به خانواده های آنها دادند!

هم اکنون هم نماد لنج بوم مسی در ساحل بندرکنگ به نمایش گذاشته شده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "سرگذشت بوم مسی به روایت اخرین بازمانده از سرنشینان این شناور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت بوم مسی به روایت اخرین بازمانده از سرنشینان این شناور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید