دوتار ایرانی در چند قدمی ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ سارا، خبرها حاکی از آن است که پرونده دوتار ایرانی به اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در بوگوتا برده شده است و این گنجینه ایرانی فاصله چندانی تا جهانی شدن ندارد.

دوتار ایرانی در چند قدمی ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خبر از ارزیابی پرونده مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو داد.

این اجلاس از 18 تا 23 آذر (9 تا 14 دسامبر) در بوگوتا، مرکز کلمبیا برگزار می گردد. ایشان در ادامه گفتند:

امیدواریم این اثر میراث فرهنگی ناملموس، به آثار ثبت شده کشور در لیست میراث دنیای ناملموس افزوده گردد. مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی کشور هستند که به شکل گسترده رواج دارد. دوتار یکی از مهم ترین سازهای زهی-زخمه ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می گردد.

محمد حسن طالبیان بعلاوه افزودند که جمهوری اسلامی ایران با 13 اثر ثبت شده در لیست میراث ناملموس دنیای، در جایگاه هفتم دنیا و چهارم آسیا ایستاده است. در صورت ثبت پرونده مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار، تعداد آثار ثبت شده کشور به 14 اثر در لیست میراث دنیای خواهد رسید.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "دوتار ایرانی در چند قدمی ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوتار ایرانی در چند قدمی ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید