آمارهایی از شرایط سلامت اجتماعی درجامعه کار و فراوری

به گزارش وبلاگ سارا، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن بیان اینکه حدود یک سوم عمر هر کارگر در محیط کاری سپری می گردد، گفت: فراهم آوردن شرایط مطلوب در محیط کار، میزان غیبت و ترک خدمت کارکنان را کاهش می دهد و منجر به ماندگاری در سازمان می گردد.

آمارهایی از شرایط سلامت اجتماعی درجامعه کار و فراوری

سیدحسن موسوی چلک در گفت وگو با وبلاگ سارا، ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی کارگر به کارگران و خانواده های آنان و دست اندرکاران جامعه کار و فراوری، بر اهمیت توجه به سلامت اجتماعی و روانی در جامعه کار و فراوری تاکید نمود و یادآور شد: با پیچیده تر شدن ساختار و عملکرد جوامع کار و فراوری، باید عزم مدیران جهت سازمان دهی محیط کار و ایجاد محیطی مطلوب که منجر به فعال شدن بیشتر نیروی انسانی و درنهایت دستیابی به بهره وری بیشتر می گردد، افزوده گردد و به کارگران فقط به عنوان نیروی کار برای کسب سود بیشتر نگاه نگردد،چراکه توسعه دسترسی کارگران به خدمات حوزه سلامت اجتماعی و روانی می تواند منجر به کاهش هزینه ها، پیشرفت چشمگیر امور، خدمات مؤثرتر، ارائه باکیفیت تر خدمات و محصولات، کاهش خطاهای شغلی و ... گردد.

وی معتقد است: اگر بپذیریم حدود یک سوم عمر هر کارگر در محیط کاری سپری می گردد، فراهم آوردن شرایط مطلوب در محیط کار، میزان غیبت و ترک خدمت کارکنان کاهش می یابد و منجر به ماندگاری در سازمان می گردد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به فاکتورهای محیط کاری مطلوب برای کارگران اظهار کرد: در یک محیط کاری مناسب و عاری از آسیب های اجتماعی، ضروری است سلامت اجتماعی محیط کاری کارگران همیشه ارتقاء یابد، کارگران احساس عدالت نمایند و در تصمیم گیری ها شرکت داده شوند تا از امنیت شغلی لازم و کافی برخوردار شوند.

به گفته موسوی چلک، استفاده مطلوب از منابع انسانی، متکی به اقداماتی است که برای حفظ و صیانت جسم و روان کارگران به عمل می آید؛ این اقدامات که شامل امکانات رفاهی، طرح های تشویقی، تناسب شغلی، امنیت شغلی، طراحی شغلی (غنی سازی و توسعه شغل)، اهمیت به نقش و صندلی فرد در سازمان، فراهم کردن زمینه رشد و پیشرفت کارکنان، آموزش آنان و مواردی از این قبیل است، مجموعاً تحت عنوان کیفیت محیط کار در نظر گرفته می گردد.

وی ادامه داد: بعضی اندیشمندان معتقدند کیفیت محیط کاری یعنی رضایت یک کارمند از برآورده شدن نیازهایش به وسیله منابع، فعالیت ها و نتایجی که از درگیری و مشارکت در محیط کار به دست می آید. کیفیت محیط کاری شخص، معمولاً تحت تأثیر تجربه کاری و انتظارات شغلی آینده اش قرار می گیرد.

مهم ترین شاخص های کیفیت محیط کار و معیارهای سلامت اجتماعی آن

موسوی چلک امنیت شغلی، تأثیر و کنترل روی محیط، احساس شادابی و لذت از رفاه، ایمنی محیط کار و محیط بهداشتی، باهم بودن و در کنار هم بودن، وجود اعتماد متقابل بین کارکنان و مدیران، نبود تبعیض یا احساس تبعیض و ایجاد حس غرور و افتخار میان اعضاء را از مهم ترین شاخص های کیفیت محیط کار مطرح نمود و گفت که بعضی از اندیشمندان مرتبط این حوزه روی این موارد تاکید دارند.

همچنین بنابر اظهارات رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، طبق مطالعات صورت گرفته سلامت اجتماعی محیط کار با نشانگرهایی چون به رسمیت شناخته شدن حقوق انسانی پرسنل، اهداف مشترک سازمانی، مزایای شغلی، امنیت شغلی، رضایت شغلی و خلاقیت ماهیت مستقل پیدا می نماید.

موسوی چلک با بیان اینکه رفتارهای اجتماعی سالم، محیط عاری از خشونت و استرس نیز به عنوان نشانگرهای عمومی سلامت اجتماعی میان محیط کار و لایه های اجتماعی از جمله محیط خانواده، محله و جامعه مشترک است، گفت: به علاوه عواملی چون حمایت و نظارت سرپرستان، تناسب وظایف شغلی با حقوق و مزایا، رعایت متقابل حقوق انسانی شاغلین و سرپرستان، روابط سازمانی مثبت، تعادل میان کار و خانواده به عنوان مهم ترین عوامل محافظت نماینده از فرد و آلودگی های زیست محیطی، مسئولیت شغلی زیاد، احساس بی عدالتی و تبعیض و نگرش ابزاری به کارکنان به عنوان عوامل خطر سلامت اجتماعی محیط کار محسوب می شوند.

حدود 40 درصد کارگران محیط کاری خود را خطرناک می دانند

متوسط رو به پایین؛ نمره کارگران به کیفیت زندگی کاری

وی در ادامه با اشاره به مروری بر پژوهش های صورت گرفته طی سال های گذشته تحت نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی در مورد شرایط نشانگرهای سلامت اجتماعی در جامعه کار و فراوری گفت: این پژوهش ها نشان می دهد، میانگین کشوری سرمایه اجتماعی در جامعه کار و فراوری 74.2 درصد (دامنه 1 تا 5) و شیوع اختلالات روانی حدود 24 درصد است. از نظر شیوع خشونت، کارگران در 38 درصد موارد محیط کار خود را خشن، در 39.4 درصد محیط را خطرناک و 39.7 درصد کارگران از احتمال خطر و آسیب دیدن در کارگاه خود نگران بوده اند.

به گفته موسوی چلک، نتایج مطالعه ملی دیگری نیز نشان داد که میانگین نمره کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز صنعتی و فراوریی کشور در دامنه متوسط پائین واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آمارهایی از شرایط سلامت اجتماعی درجامعه کار و فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمارهایی از شرایط سلامت اجتماعی درجامعه کار و فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید