نوجوانان 5 تا 17 سال حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند

به گزارش وبلاگ سارا، تهران (پانا) - میز گفت وگوی تخصصی با موضوع چگونگی استمرار فرآیند آموزش درس تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی در شرایط اکوسیستم کرونا در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار گردید.

نوجوانان 5 تا 17 سال حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سمیرا غلامیان در این نشست که به صورت زنده از شبکه شاد نیز پخش شد، درخصوص طراحی تمرین در شرایط کرونا و قرنطینه برای دانش آموزان استثنایی گفت: بچه ها و نوجوانان 5 تا 17 سال باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی میانه تا شدید داشته باشند و این گروه سنی حدقل باید 3 بار در هفته فعالیت هایی را انجام دهند که باعث تقویت عضلات و استخوان ها می شوند.

وی به سه مشخصه اصلی برنامه های تمرینی اشاره نمود و گفت: برنامه های تمرینی باید قابلیت اجرا، دوره اجرا و هدف از قبل مشخص شده داشته باشد.

غلامیان در مورد اجزای یک جلسه تمرین گفت: اجزای یک جلسه تمرین شامل گرم کردن، قسمت اصلی تمرین و سرد کردن است.

وی به تاثیر فعالیت بدنی در بچه ها استثنایی اشاره نمود و گفت: فعالیت بدنی در بچه ها استثنایی باعث هماهنگی حرکتی، آمادگی قلبی- عروقی، رشد رفتار اجتماعی و مهارت های ارتباطی ، بهبود کیفیت زندگی، کاهش رفتار پرخاشگرانه و کاهش استرس و مسائل رفتاری می گردد.

در ادامه معصومه هلالی زاده در مورد مسائل فقر حرکتی دانش آموزان استثنایی در دوران قرنطینه خانگی گفت: درمیان بچه ها استثنایی به علت نقص در عملکرد شناختی و حرکتی در افراد با کم توانی ذهنی این افراد به فعالیت کمتری در طی زندگی می پردازند و حتی در سراسر مراحل زندگی بدون فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه این افراد در اجرای وظایفی که شامل ترکیبی از دو فعالیت باشد بسیار ضعیف تر عمل می نمایند،گفت: آن ها هم چنین به طور قابل ملاحظه ای در حفظ تعادل ایستا و پویا با مشکل روبرو هستند و این ضعف با حرکت های ناموزون و افزایش احتمال سقوط آشکار می گردد.

هلالی زاده درادامه گفت: افراد دارای کم توانی ذهنی آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی- عروقی، دیابت، پوکی استخوان و چاقی دارند و در صورت عدم برنامه ریزی مناسب برای گنجاندن فعالیت فیزیکی در برنامه زندگی این بچه ها همچون سالمندان به سرعت به سمت بی تحرکی و کاهش سطح عملکرد جسمانی پیش می فرایند.

در سرانجام این نشست علی کاشی به ملاحظات فعالیت بدنی و رفتار حرکتی در دوران کرونا برای دانش آموزان استثنایی پرداخت و گفت: سمت و سوی آموزش افراد کم توان به سمت آماده سازی این افراد برای حضور در جامعه است و آماده نمودن این افراد برای کسب شغل وزندگی مستقل از مهمترین اهداف آموزشی بالاخص برای افراد با کم توانی ذهنی است.

وی با بیان این که این افراد نمی توانند در مشاغلی که نیازمند توانایی های ذهنی است پیروز باشند و از آن ها در مشاغلی استفاده می گردد که نیازمندکارهای جسمانی است، گفت: داشتن سلامت جسمی از مهم ترین اجزای هر برنامه آموزشی برای افراد با کم توانی و بالاخص افراد با کم توانی ذهنی است.

وی به شرایط جسمانی افراد کم توان ذهنی اشاره نمود و گفت: افراد کم توان ذهنی در فاکتورهای مختلف آمادگی جسمانی مرتبط باسلامتی و عملکرد حرکتی نسبت به سایر افراد دارای ضعف هستند و ترکیب بدنی نیز در این افراد در مقایسه با همتایان سالم خود در شرایط بدتری واقع شده است.

کاشی گفت: بعلاوه این افراد دارای سطوح کمتر قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی عروقی در مقایسه با افراد سالم هستند که این عوامل منجر به کاهش فعالیتش بدنی و در نهایت کاهش کیفیت زندگی در این افراد می گردد.

وی درخصوص تاخیر و ضعف در رشد مهارت های حرکتی گفت: افراد کم توان در تمامی مراحل رشد مهارت های حرکتی نسبت به سایر افراد همتای خود دارای تاخیر وعقب ماندگی هستند.

وی اضافه کرد: نتایج تحقیقات نشان داده است که هنگامی که عملکرد حرکتی به وسیله آزمون لینکلن اوزرتسکی سنجیده می گردد افراد کم توان ذهنی دارای عملکرد ضعیفتری نسبت به همتایان خود هستند.

کاشی به نتایج تحقیقاتی که با همین آزمون بر روی افراد سندرم داون گرفته شده است اشاره نمود و گفت: متعاقب اجرای تمرینات بدنی مهارت های حرکتی این افراد می تواند بعد از 12 هفته تمرین بدنی بهبود معنی داری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نوجوانان 5 تا 17 سال حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوجوانان 5 تا 17 سال حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید