مسئولان کمر همت برای برطرف موانع ثبت جهانی ماسوله بسته اند

به گزارش وبلاگ سارا، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، مسئولان کمر همت برای برطرف موانع ثبت جهانی ماسوله بسته اند.

مسئولان کمر همت برای برطرف موانع ثبت جهانی ماسوله بسته اند

ماسوله قطعه از تاریخ گیلان در 62 کیلومتری غرب مرکز استان واقع شده است که با 350 خانه تاریخی هویتی 800 تا یک هزار سال را به رخ می کشد. پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونتگاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ نموده است.

ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در کنار رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گلین منحصر بفرد در دل کوهستان همراه با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال 1354 با شماره 1090 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت دنیای آن از سال 1390 در دستور کار نهاده شد.

ماجرای ثبت دنیای ماسوله و مشقت مردمان این شهر در این راه به امید نهاده شدن در لیست دنیای همچنان ادامه دارد؛ بطوریکه پس از یازده سال کش و قوس در جهت دنیای شدن همچنان مردمان این شهر تاریخی با موضوع تامین انرژی و سازگاری به روشهای سنتی گرمایشی در زمستانهای سرد منطقه برای پیشگیری از آسیب دیدگی بافت قدیمی شهر دست و پنجه نرم می نمایند.

شهرک تاریخی ماسوله در سال 2007 در میراث تاریخی یونسکو به طور پیروز ثبت شد تا جهت هرگونه تغییر و آسیب به ان بسته گردد. در گذر سالها این شهر رفت و امد مدیران، کارشناسان بین المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که آنالیز های و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

اما همچنان پرونده دنیای شدن ماسوله اندر خم یونسکو به جای مانده بود تا اینکه آبان 1400 ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در جهت ثبت دنیای محسوب می گردد.

بهمن سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در لیست میراث دنیا اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امید بخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه ولی دنیای مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت دنیای ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان 1401 اطلاع داد.

کمر همت برای ثبت دنیای ماسوله بسته شد و در اسفند پارسال کمیته برطرف موانع ثبت دنیای شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.

استاندار گیلان فروردین سال جاری نیز در این کمیته بر لزوم هم افزایی همه دستگاه های اجرایی در جهت برطرف موانع ثبت دنیای ماسوله تأکید کرد و گفت: ثبت دنیای ماسوله، حیثیت گیلان است و هیچگونه بهانه ای برای تاخیر دستگاه های اجرایی در انجام وظایف معین شده، پذیرفتنی نیست.

غفلت مساوی با از دست دادن یک فرصت تاریخی

عباسی نیز در جلسه آنالیز برطرف موانع برای ثبت دنیای ماسوله تاکید نمود: همه دستگاه های ذیربط دست به دست دهند تا ماسوله بعنوان نماد میراث فرهنگی استان ثبت دنیای گردد و غفلت در این فرآیند به معنی از دست دادن یک فرصت تاریخی است.

وی ثبت دنیای ماسوله را گامی مهم در اقتصاد گردشگری استان دانست و گفت: هر دستگاه به سهم خود برای موانع معین شده اقدام و هرکجا احتیاج به تامین اعتبار است اعلام گردد تا برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

حال معین است عزم گیلان برای ثبت دنیای ماسوله بیش از پیش جزم شده و این مجموعه تاریخی به اولویت برای مسئولان استانی تا محلی تبدیل شده تا به مقصد نهایی برسد.

منبع: همگردی

به "مسئولان کمر همت برای برطرف موانع ثبت جهانی ماسوله بسته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان کمر همت برای برطرف موانع ثبت جهانی ماسوله بسته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید